×
×

گفتگو با «پیروز ارجمند»، «مجید اخشابی»، «مهدی مسکین» و «ابراهیم مولائی» درباره این موضوع

  • کد نوشته: 57227
  • 23 تیر 1393
  • ۰
  • انتشار تک‌آهنگ‌های غیرمجاز از سوی خوانندگان جوان در شرایطی به‌طور گسترده در فضای مجازی رخ می‌دهد که مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ساماندهی این وضع خبر می‌دهد.
    +ارجمند: تک‌آهنگ‌ها و نماآهنگ‌ها ظرفیت‌هایی هستند که می‌توان در عرصه هنر موسیقی آنها را به کار گرفت و فضایی قانونی و سالم برای فعالیت آنها فراهم کرد

    گفتگو با «پیروز ارجمند»، «مجید اخشابی»، «مهدی مسکین» و «ابراهیم مولائی» درباره این موضوع
  • موضوع انتشار تک آهنگ ها!

    موضوع انتشار تک آهنگ ها!

    زینب مرتضایی‌فرد: انتشار تک‌آهنگ‌های غیرمجاز از سوی خوانندگان جوان در شرایطی به‌طور گسترده در فضای مجازی رخ می‌دهد که مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ساماندهی این وضع خبر می‌دهد و می‌گوید: خوانندگان از این به بعد می‌توانند تک‌آهنگ‌ها و نماآهنگ‌های خود را برای گرفتن مجوز به این دفتر ارائه و در کمترین زمان ممکن نتیجه آن را هم دریافت کنند.

    تک‌آهنگ‌ها و نماآهنگ‌ها تاکنون ساماندهی نشده بودند و فعالیت اهالی موسیقی در این حوزه‌ها بدون هیچ‌گونه نظارت قانونی انجام می‌شد. این در حالی است که پیروز ارجمند از ارائه راهکارهای قانونی برای این فعالیت‌ها سخن می‌گوید: «تک‌آهنگ‌ها و نماآهنگ‌ها ظرفیت‌هایی هستند که می‌توان در عرصه هنر موسیقی آنها را به کار گرفت و فضایی قانونی و سالم برای فعالیت آنها فراهم کرد.»

    او می‌افزاید: «همان‌گونه که ما به آلبوم‌ها مجوز می‌دهیم، می‌توانیم برای این فعالیت‌ها هم بستری قانونی فراهم کرده و هنرمندان جوان را به فعالیت در این بستر دعوت کنیم.» به گفته ارجمند با تکمیل این قانون و اعلام آن هنرمندان می‌توانند تک‌آهنگ‌ها و نماآهنگ‌های تولیدی‌شان را برای گرفتن مجوز به این دفتر ارائه کنند. این طرح ممکن است مانند هر طرح دیگری از نگاه هنرمندان و اهالی این حوزه اما و اگرهایی داشته باشد.

    استقبال از فعالیت قانونی
    مجید اخشابی، خواننده موسیقی پاپ و نوازنده درباره این اتفاق می‌گوید: «ما همیشه ده قطعه موسیقی را آماده کرده و برای انتشار در قالب یک آلبوم به دفتر موسیقی ارائه می‌کردیم. اگر این امکان وجود داشته باشد که بتوانیم به‌صورت قانونی تک‌آهنگ منتشر کنیم، از این اتفاق استقبال خواهیم کرد.»

    او می‌افزاید: «وقتی این روزها تک‌آهنگ‌های زیادی منتشر می‌شود و مخاطبان هم از این اتفاق استقبال می‌کنند، بهتر است وزارت ارشاد یک سیستم نظارتی پیرامون این اتفاق داشته باشد و فضا را برای انجام قانونی این کار فراهم کند.»

    این خواننده با تاکید بر این‌که نمی‌شود جلوی انتشار تک‌آهنگ‌ها و نماآهنگ‌ها را گرفت، تاکید می‌کند: «به نظر من دفتر موسیقی وزارت ارشاد رویه خوبی را پیش گرفته است و اگر با ساماندهی وضع انتشار تک‌آهنگ‌ها و نماآهنگ‌ها شیوه‌ای را ایجاد کند تا این آثار از فیلتر وزارت ارشاد رد شده و به گوش مخاطب برسند باید خرسند بود و از مسئولان دفتر موسیقی تشکر هم کرد. در کل این‌که هر چیزی امکان انتشار نداشته باشد اتفاق خوبی است.»

    این طرح البته مانند دیگر طرح‌ها با همه خوبی‌هایش حساسیت‌هایی هم دارد، زیرا اگر برخی نکات در آن رعایت نشود مانند بسیاری طرح‌های دیگر در سطح یک ایده خوب متوقف می‌شود؛ ایده‌ای که کارکرد چندانی ندارد یا موجب از بین رفتن اندک آرامش حاکم بر فضای انتشار تک‌آهنگ‌ها در شرایط فعلی هم خواهد شد.

    به شرط سرعت
    مهدی مسکین که مدیر یت «بیبپ تونز» به عنوان یکی از پایگاه‌های مهم انتشار تک‌آهنگ در ایران را برعهده دارد، هر چند موافق ساماندهی تک‌آهنگ‌ها و نماآهنگ‌هاست، اما می‌گوید: خوانندگانی که اقدام به انتشار تک‌آهنگ‌ها می‌کنند بیشتر افرادی هستند که به‌صورت مجاز و قانونی در کشور فعالیت دارند. این هنرمندان طبعا نه کار غیراخلاقی تولید می‌کنند و نه گرایش‌های سیاسی دارند. این دو مورد نشان می‌دهد که این افراد تنها خواهان شنیده شدن کارهایشان از سوی مخاطبان موسیقی هستند.
    او می‌افزاید: در انتشار تک‌آهنگ‌ها سرعت بیش از هر چیز مطرح است. برای این خواننده‌ها هم بیش از هر چیز سرعت مهم است؛ چون می‌خواهند در مدت زمان خیلی کوتاهی کارشان را در بازار منتشر کنند.

    ابراهیم مولائی، مدیر سایت موسیقی ایرانیان هم اما و اگرهایی برای اجرای این طرح دارد. او می‌گوید: تقریبا از روزهایی که موسیقی در فضای مجازی حضور جدی پیدا کرد و امکان بارگیری(دانلود) آثار صوتی و تصویری فراهم شد، انتشار تک‌آهنگ هم در میان خواننده‌ها و بخصوص اهالی موسیقی پاپ باب شد، که به نظر بنده هم یکی از بهترین راه‌ها برای ارائه آثار موسیقایی غیرتجاری در شرایط فعلی است، زیرا در کمترین زمان ممکن به بهترین شکل، اثر مربوط به گوش مخاطب می‌رسد. او با تاکید بر این‌که انتشار تک‌آهنگ‌ها هیچ‌گونه بازده اقتصادی برای هنرمند ندارد، اظهار می‌کند: البته پخش تک‌آهنگ به‌دلیل ابهاماتی که در قانون حمایت معنوی و حق مولف(کپی‌‌رایت) آثار موسیقی وجود دارد درآمدی برای خوانندگان ندارد و تنها به دلیل بیشتر شنیده شدن و ارتباط دوطرفه با مخاطب بهترین انتخاب برای هنرمندان است.

    مولائی معتقد است: اگر قرار باشد هنرمندان برای گرفتن مجوز انتشار تک‌آهنگ‌ها مانند آلبوم زمان طولانی را منتظر بمانند قطعا رغبتی به انجام این کار نخواهند داشت.

    او می‌افزاید: بر فرض مثال خواننده‌ای قبل از برگزاری کنسرت یا به مناسبتی خاص قصد انتشار قطعه‌ای را دارد. مطمئنا در کمترین زمان ممکن اقدام به تولید این اثر می‌کند تا در تاریخ مورد نظرش آن را منتشر کند. اگر قرار بر این باشد در این زمان‌بندی مشخص شده دفتر موسیقی با بحث ارائه مجوز تعللی به‌وجود آورد، این قطعه به زمانی که اعلام شده نخواهد رسید و سوخت می‌شود! بعد از این اتفاق خواننده هم دیگر رغبتی برای فعالیت قانونی در عرصه انتشار تک‌آهنگ و نماآهنگ نخواهد داشت.

       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *