به گزارش خبرنگار موسیقی ایرانیان، نشست خبری رونمایی از آلبوم «عشق قدیمی» با حضور سامان جلیلی، تهیهکننده اثر، عوامل آلبوم و جمعی از خبرنگاران رسانههای فرهنگی برگزار شد.
در این نشست درباره روند انتشار آلبوم، چالشهای مجوز، وضعیت شعر و ترانه در موسیقی پاپ، رقابت خوانندگان، و مسائل محتوایی در نظام صدور مجوز موسیقی بحث و گفتوگو شد.
در ابتدای نشست، محمد قیامتی تهیهکننده اثر درباره روند شکلگیری و انتشار آلبوم توضیح داد و گفت: ما تقریباً از یک سال پیش آلبوم را آماده انتشار داشتیم. نزدیک ۹ تا ۱۰ سال است که فعالیت میکنیم و در مارکت ما خیلیها برای رزومه کار میکنند. بسیاری از کسانی که تهیهکننده ما هستند، آلبوم را بهعنوان ویترین نگاه میکنند. ما هم بهخاطر همین نگاه ویترینی تصمیم گرفتیم علاوه بر انتشار در فضای مجازی، نسخه فیزیکی آلبوم را هم چاپ کنیم که به یادگار بماند و سالیان سال بهتر به یاد بیاید.
او ادامه داد: ما با این وضعیت بازار هم میدانستیم انتشار آلبوم ریسک دارد. اما ترجیح دادیم آلبوم کامل منتشر شود. بر خلاف برخی خوانندهها که دو یا سه روز قبل از انتشار سر و صدا ایجاد میکنند، ما همیشه شاهد بودهایم که آثار سامان مثل جنون و دنیا چند ماه بعد شنیده میشوند. ما هیچوقت به تبلیغ لحظه آخری تکیه نکردیم.
وی افزود: ما ده قطعه را انتخاب کردیم چون هر کسی طرفدار یک سبک است. یکی کار شاد دوست دارد، یکی غمگین. خود سامان اصولاً علاقهای به ششوهشت ندارد و همیشه کارهای غمگینتر را ترجیح میدهد. اما در آلبوم سعی کردیم تنوع را رعایت کنیم و همه سلیقهها را در نظر بگیریم. ما انتشار را با توکل به خدا انجام دادیم و فکر میکنم کسانی که برای موسیقی ارزش قائل هستند از آلبوم خوششان بیاید. از نظر محتوا و شعر قابل قبولی دارد و لحن خواندن سامان هم خدا را شکر واضح است و بدون ادا و دهنکجی.
سامان جلیلی هم در این نشست گفت: بعد از کار جنون که خدارشکر مورد استقبال قرار گرفت، ترانههای خودم بیشتر شنیده شد. چیزی که خودم دوست داشتم بیشتر پخش شد. برای همین تصمیم گرفتم وقت بیشتری روی ترانه بگذارم. احساس میکنم مخاطبانی که کارهای من را دنبال میکنند با ترانههای خودم بیشتر ارتباط میگیرند؛ برای همین سعی کردم در این آلبوم هم از ترانههای خودم استفاده کنم.
در ادامه نشست جلیلی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره رقابت شدید میان خوانندگان پاپ و راهکار این خواننده برای ماندگاری در این عرصه توضیحداد: من همیشه کار خودم را کردهام و هیچ ادعایی هم نداشتم. شانزده سال است که کار میکنم؛ از ۱۸ سالگی کار را شروع کردهام و ۲۴ سالگی کنسرت تهران برگزار کردهام. من همیشه زحمت خودم را کشیدهام. مردم تصمیم میگیرند چه گوش بدهند. من کاری به رقابت با دیگران ندارم و فقط کار خودم را انجام میدهم.
او ادامه داد: من آدم شادی نیستم؛ اما برای کنسرت مجبوریم چند کار شاد اجرا کنیم چون همه قرار نیست گریه کنند. اما در آلبوم تلاش کردیم تنوع ایجاد کنیم و در عین حال خودمان باشیم. با این حال بخش سخت قضیه، پروسه گرفتن مجوز است. مثلاً کلمه دیوونه در برخی ترانهها سخیف محسوب میشود و رد میکنند؛ اما در بعضی کارها واژههای تندتر مجوز گرفتهاند. ما باید چند بار توسط شاعران مختلف ثبت کنیم تا شاید به تأیید برسد. این روند واقعاً زمانبر است.
تهیه کننده آلبوم در ادامه برنامه درباره آزاد شدن رپ نیز گفت: به نظرم رپی که بخواهد مجاز شود اصلاً ربطی به این محدودیتها ندارد. رپ ذاتاً اعتراضی است و باید بتواند راحت بیان شود. اگر محدودیتها برداشته شود، مطمئن باشید رپرها از خوانندههای پاپ خیلی جلوتر خواهند زد. ما برای یک کلمه ساده چند ماه معطل میمانیم؛ اما برخی آثار دیگر که بسیار تند هستند مجوز دارند. نمیدانم دقیقاً ملاک چیست.
در بخش دیگری از نشست، کسری حاجی زاده، مدیر موسسه «نوای هنر آرنا» و مسئول اخذ مجوز آلبوم، درباره چالشهای اداری توضیح داد و گفت: در زمینه اخذ مجوز همیشه چالش داریم. گاهی سلیقهای برخورد میشود. مثلاً یک ترانه رد شده اما همان را دوباره ثبت میکنیم و تأیید میشود. ما بارها گفتهایم اگر چیزی خط قرمز است، همیشه باشد. اگر نیست، اجازه بدهند ما یکبار برای همیشه بدانیم چه مجاز است و چه نیست. گاهی یک ماه منتظر تأیید شعر میمانیم و بعد رد میشود و باید حضوری جلسه بگذاریم تا مشکل حل شود. این پروسه میتواند آزاردهنده باشد. خوشبختانه برای این آلبوم چالش جدی نداشتیم و مجوز بهموقع صادر شد.
در پایان نشست نیز به برخی پرسشهای دیگر خبرنگاران درباره تنظیمها، محتوا، چالشهای انتشار و نگاه سامان جلیلی به آینده کاری پاسخ داده شد.



















دیدگاهتان را بنویسید