×
×

مدیرکل دفتر موسیقی درگذشت استاد حسین دهلوی را تسلیت گفت

  • کد نوشته: 313940
  • خبرنگار موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۲۳ام مهر ۱۳۹۸
  • ۰
  • مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار پیامی درگذشت هنرمند استاد حسین دهلوی را تسلیت گفت.

    مدیرکل دفتر موسیقی درگذشت استاد حسین دهلوی را تسلیت گفت
  • مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار پیامی درگذشت هنرمند استاد حسین دهلوی را تسلیت گفت.

     در پی درگذشت استاد حسین دهلوی پیام تسلیتی از سوی محمد الهیاری مدیرکل این دفتر منتشر شد. در این پیام آمده است:

    استاد حسین دهلوی، جان ارجمند و زلال هنر شریف موسیقی، صبح امروز، ۲۳ مهرماه، پس از سالهای مدید بیماری و شکیبایی، به خلوت جاودان نغمه ها پیوست.
    شخصیت ارزشمندی که علاوه بر آراستگی به توانمندی های سرشار در عرصه های آهنگسازی، نوازندگی، تالیف و درخشش در زمره ی چهره های ماندگار این مرز و بوم، به تمامی دوستدار شفیق مردم و فرهنگ وزین ایران بود.

    حسین دهلوی چهره ماندگار فرهنگ ایران، رهبر پیشین ارکستر سمفونیک، خالق اپرای «مانی و مانا» و قطعه سبکبال، صبح امروز سه‌شنبه در حالی دارفانی را وداع گفت که عمری تلاش و ممارست او در ارتقای موسیقی کشور از او قبل از مرگ اسطوره ساخته بود.

    دهلوی در زمینه نوآوری در موسیقی ایرانی تلاش‌های زیادی کرده است. تدوین متد تمبک به وسیله او و جمعی دیگر از جمله حسین تهرانی، مصطفی پورتراب، فرهاد فخرالدینی و هوشنگ ظریف برای بهبود جایگاه تمبک در موسیقی ایرانی و آسان‌سازی آموزش این ساز، توجه به ساخت سنتور کروماتیک برای جبران مشکل کوک این ساز برای استفاده در ارکستر از جمله این مواردند.
    حسین دهلوی، در زمینه موسیقی فیلم هم فعالیت و البته بیشتر برای فیلم‌های مستند، نقش مشاور و انتخاب‌کننده موسیقی را بر عهده داشته و در تیتراژ فیلم‌ها، از او به نام مستعار «فریبا» یاد شده‌است. دهلوی برای چند فیلم مستند از ابراهیم گلستان مانند یک آتش (چشم‌اندازها)، موج و مرجان و خارا و گنجینه‌های گوهر و همچنین فیلم هفده روز به اعدام اثر هوشنگ کاووسی موسیقی نوشته‌ است.
    حسین دهلوی علاوه بر ساخت و تنظیم آثار متعدد و رهبری ارکستر آثار مکتوب و مرجع مهمی در زمینه موسیقی به رشته تحریر درآورد. پیوند شعر و موسیقی آوازی از بارزترین آثار اوست که حاصل بیش از ۴۰ سال تجربه وی در تلفیق موسیقی با شعر است.
    آخرین کوشش دهلوی در زمینه کارهای جمعی موسیقی ملی، پایه‌گذاری ارکستر مضرابی است که با همکاری ۶۶ نفر از نوازندگان سازهای مضرابی ایرانی تشکیل شد و در سال ۱۳۷۲ روی صحنه رفت.
    این اسطوره موسیقی ایران صبح امروز (۲۳ مهر ۱۳۹۸) پس از مدت‌ها بیماری و ابتلا به آلزایمر در سن ۹۲ سالگی آخرین نت موسیقی زندگی پر افتخار خود را نواخت.

    https://musiceiranian.ir/?p=313940
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *