×
×

سفره افطار در سایه جابه‌جایی احسان علیخانی و بنیامین بهادری

  • کد نوشته: 255623
  • خبرنگار موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۱۷ام اردیبهشت ۱۳۹۸
  • ۰
  • سفره افطار در سایه جابه‌جایی احسان علیخانی و بنیامین بهادری

  • به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ماه رمضان از فردا آغاز می‌شود و این روزها با حذف «ماه عسل» روتین‌ترین برنامه پیش از افطار سیما از کنداکتور شبکه سه، بازار گمانه‌زنی درباره برنامه‌های ویژه این ماه داغ است. باکس پیش از افطار همیشه یکی از پربیننده‌ترین باکس‌های کنداکتور تلویزیون بوده است. زمانی که مخاطب تلویزیون به خانه می‌رسد و با توجه به روزه‌دار بودنش کنترل تلویزیون را به دست می‌گیرد و پی برنامه‌ای می‌گردد تا ساعت مانده به افطار را بگذراند.

    شبکه یک

    نام برنامه: دعوت؛ مجری: حجت‌الاسلام محمد برمایی

    برنامه «دعوت» هر سال جنگ شبانه‌ای بود که با اجرای زوج نیما کرمی و همسرش روی آنتن شبکه یک سیما می‌رفت. اما امسال شبکه یک سیما برنامه‌ای با رویه‌ای متفاوت در پیش گرفته که با محور سبک زندگی و ازدواج به تولید می‌رساند. این برنامه هر شب ساعت ۱۹:۳۰ به مدت ۴۵ دقیقه با حضور یک کارشناس مذهبی خانواده به نام حجت‌الاسلام محمد برمایی پخش می‌شود.

    به گفته مدیر گروه اجتماعی شبکه یک قرار نیست یک برنامه گفتگومحور و مرسوم تالک‌شویی مخاطب ببیند بلکه حجت‌الاسلام برمایی که متخصص امور خانواده و سبک زندگی هستند وارد یک کلاس درس می‌شوند و هر شب با یک زوج گفتگو می‌شود اما نه به رسم تلویزیونی بلکه در قالب یک کلاس درس سبک زندگی این اتفاق می‌افتد. حتماً مخاطب با یک ابتکار جدیدی روبرو می‌شود و ملاک این برنامه حضور زوج‌های جوان در برنامه نیست اما درباره ۵ سال اول زندگی افراد بحث می‌شود. چرا که کارشناسان معتقدند زندگی از چهار سال گذشت یک مقدار استحکام و قوام زندگی بیشتر می‌شود.

    در «دعوت» ویژه‌برنامه افطار شبکه یک سراغ خانواده شهدای مدافع حرم و زوج‌هایی خواهد رفت که همسرانشان شغل‌های سخت دارند یا ماه‌ها در کنار خانواده‌شان نیستند. یک تیم محتوایی و پژوهش برای شناسایی ۳۰ زوج وارد عمل شده و البته افراد موثر در کنار این زوج‌ها هم به برنامه می‌آیند که باعث شده‌اند زندگی این خانواده‌ها قوام و استحکام پیدا کند. البته به تعبیر مدیر گروه‌ اجتماعی شبکه یک شاید در بین این خانواده‌ها زوج‌های معروف و صاحب‌نام هم حضور داشته باشند ولی محور حضور سلبریتی‌ها نیست. چرا که حضور این اقشار در تلویزیون تکراری شده و کمتر حرف‌های جدیدی از آن‌ها می‌شنویم.

    شبکه سه

    نام برنامه: ماه ماه؛ مجری: بنیامین بهادری

    «ماه عسل» قطعا معروف‌ترین برنامه این باکس است. برنامه‌ای که ۱۲سال یکه‌تاز میدان تالک‌شوهای سیما بود و احسان علیخانی با آن به اوج شهرت رسید. علیخانی اما از رفتن به «عصر جدید» می‌گوید و تعطیلی قطعی «ماه عسل» را در جشنواره جام جم اعلام کرد. خبری که خیلی از مخاطبان تلویزیون را ناراحت و دل‌نگران کیفیت برنامه جایگزین آن کرد. مخاطبی که سال‌ها عادت کرده بود قصه آدم‌های معمولی با اتفاق‌های عجیب غریب را با همراهی بغض همیشگی احسان علیخانی ببیند حالا قرار است یک خواننده را روی آنتن ببیند. خواننده‌ای که پیش از این در پروژه مشترک ایران و بالیوود یعنی «سلام بمبئی» بازیگری را هم تجربه کرده پس از کش و قوس‌های فراوان به عنوان مجری برنامه‌ای اعلام شد که قرار است جای «ماه عسل» را بگیرد اما قرار نیست نامش «ماه عسل» باشد!

    در تمام سال‌های گذشته اما علیخانی برای «ماه عسل»، دکورش و انتخاب سوژه‌هایش، از ماهها قبل برنامه‌ریزی می‌کرد اما حالا یک روز مانده به ماه رمضان -هرچند امکان داشت همین امروز روز اول ماه رمضان باشد-  و برنامه شبکه سه هنوز قطعی نشده است. تنها خبر قطعی اینکه نام برنامه «ماه ماه» است. حتی مجری هم تا ساعتی پیش قطعی نبود. گرچه گفته می‌شود تیمی از ماهها قبل برای انتخاب سوژه‌ها و برنامه‌ریزی برای رویکرد برنامه مشغول به کار بوده‌اند اما آیا می‌شود مجری برنامه را در لحظه آخر انتخاب کرد؟ تلاش ما برای گفت‌وگو با تهیه‌کننده برنامه که سیدعلی احمدی تهیه‌کننده فصل‌های آخر «خندوانه» است و مسوولی از شبکه سه برای پاسخ به این سوال بی‌نتیجه ماند اما این از عجایبی است که شاید تنها در کشور ما اتفاق می‌افتد.

    شبکه پنج

    نام برنامه: اختیاریه، شهر باران؛ مجری: سیدمرتضی فاطمی

    دو، سه ماهی است که شبکه پنج برنامه‌ای بحث‌برانگیز با عنوان «اختیاریه» را با اجرای سیدمرتضی فاطمی روی آنتن می‌برد. برنامه‌ای با حضور سلبریتی‌های عرصه مختلف، از هنر و ورزش گرفته تا سیاست که تقریبا در هر قسمت حاشیه‌ای می‌آفریند. انتخاب شبکه پنج برای باکس پیش از افطارش برنامه «اختیاریه» با یک رویکرد جدید و نام جدید است. «اختیاریه؛ شهر باران» نام برنامه‌ای است که قرار است با حضور مردم عادی و روایت قصه زندگی آنها روی آنتن برود و البته در کنار مهمانی که قصه زندگی‌اش روایت می‌شود یک مهمان سلبریتی هم در قسمت در «اختیاریه؛ شهر باران» حضور دارد.

    مصطفی امامی سردبیر و کارگردان این برنامه در گفت‌وگو با خبرآنلاین درباره این برنامه و شباهتش با برنامه شبکه‌های دیگر می‌گوید: «الان می‌توان گفت تم برنامه شبکه سه و شبکه پنج و شبکه نسیم یکی است و در هر سه قصه آدم های معمولی روایت می‌شود. این موضوع جای انتقاد به تلویزیون نیست، به این دلیل که در سینما و تلویزیون همه آثار نمایشی سریال‌ها و فیلم‌ها قصه روایت می‌کنند اما رویکردشان متفاوت است، یعنی هر گروه سازنده‌ای قصه خودش را به زبان و سلیقه خودش روایت می‌کند و این موجب می‌شود که هر کدام به نوعی برای مخاطب جذاب باشد. . این برنامه‌ها هم قصه روایت می‌کنند. نگاه برنامه‌سازها و نوع روایت داستان‌ها، این برنامه‌ها را نسبت به هم متفاوت می‌کند. اینطور نیست که چون هر سه برنامه روایت می‌کنند پس شبیه و تکراری هستند. «اختیاریه؛ شهر باران» هم فرم برنامه‌سازی کاملا با برنامه‌های دیگر متفاوت است. مثلا حضور سلبریتی در برنامه ما به‌گونه‌ای است که تا به حال در هیچ برنامه دیگری ندیدید.»

    «اختیاریه؛ شهر باران» اما تفاوت‌های دیگری هم با برنامه «اختیاریه» دارد که مهمترین آن تغییر دکور آن است. امیرحسین میرطالب طراح دکور مناظره و برنامه «نود» دکور ویژه‌برنامه رمضانی «اختیاریه» را طراحی کرده است. تیتراژ ابتدای برنامه را رستاک حلاج و تیتراژ پایانی آن را سالار عقیلی می‌خواند و مدت برنامه قرار است ۷۵ دقیقه باشد.

    شبکه نسیم

    نام برنامه: هزارداستان؛ مجری: سلبریتی‌ها

    «هزارداستان» در جدول پخش رمضانِ شبکه نسیم قرار گرفته است و نخستین برنامه آن در نخستین روز این ماه پخش خواهد شد.  این برنامه همچون چهار فصل‌ قبل در پاسخ به نیاز مخاطبان برای شنیدن داستان‌های واقعی و اجتماعی طراحی شده که هر شب با میزبانی و اجرای یک چهره سرشناس که نقطه مشترکی با سوژه مطرح شده دارد، در منظر حضار، اجرا و پخش خواهد شد.

    «هزارداستان» هر شب ساعت ۱۹ از شبکه نسیم پخش خواهد شد و جواد فرحانی تهیه‌کننده این مجموعه مناسبتی است. مجید نیک‌خواه به عنوان کارگردان تلویزیونی و مریم نوابی‌نژاد به عنوان کارگردان هنری در فصل جدید این برنامه حضور دارند.

    مریم نوابی نژاد کارگردان «هزار داستان » درباره این مجموعه که امسال هم طبق سال‌های قبل در ایام ماه رمضان روی آنتن شبکه نسیم می‌رود، به خبرآنلاین گفت: «این برنامه مجری ثابت ندارد، هر روز یک سلبریتی میزبان مهمان ماست و این قصه‌ها باید مثل همیشه داستان ملموس، واقعی و گیرا باشند. نباید شعار باشند. مثلا اگر درباره سرطان حرف می‌زنیم یک چیز تازه در آن باشد، اگر درباره اعتیاد صحبت می‌کنیم اصلا مثل همیشه حرف نزنیم و درباره هر اتفاق اجتماعی صحبت بشود، اما به شرط اینکه موضوع داشته باشی نه اینکه فقط برای پر کردن وقت یک برنامه ارائه بدهی.»

    کارگردان این مجموعه درباره ویژگی مجری برنامه گفت: «سه ویژگی وجود دارد که سلبریتی‌ها هر یک از این سه ویژگی را داشته باشند می‌شوند مهمان ما، یا یک چیز شبیه آن را تجربه کرده‌اند، یا نقشش را بازی کرده‌اند، یا خاصیت قصه‌گویی دارند مثل احترام برومند، مریم سعادت، فرهاد آئیش این افراد ذاتا قصه‌گو هستند ولی باید یکی از این سه ویژگی را داشته باشند.»

    او درباره ادامه برنامه بعد از ماه رمضان عنوان کرد: «ما همیشه گفته‌ایم که برنامه می‌تواند برای مناسبت‌های مختلف درطول سال پخش شود اما فعلاً برای ۳۰قسمت برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در هر قسمت یکی از چهره‌ها میزبان مهمانان برنامه قرار می‌شود.»

    نوابی‌نژاد اضافه کرد: «برنامه ساعتی قبل از افطار آغاز می‌شود و می‌توان گفت داستان‌های جذابی برای مخاطب داریم. داستان‌های «هزار داستان» به تکرار نمی‌رسد چراکه ما آدم‌هایی را دعوت می‌کنیم که یا نوع بیان‌شان یا نوع زندگی‌شان ویژه است.»

    او درباره اینکه امسال «ماه عسل» پخش نمی‌شود و این اتفاق می‌تواند باعث پربیننده‌تر شدن برنامه شود یا خیر گفت: «پخش «ماه عسل» تاثیری روی برنامه ما نداشت چون ما سوژه‌های خود را داشتیم و از طرفی پرداخت داستان خیلی مهم‌تر است از اینکه فقط صرفاً یک سوژه را دعوت کنیم.»

    کارگردان «هزار داستان» یادآور شد: «البته من سوژه‌های چند سال آخر ماه عسل را قبول نداشتم، اینکه به طور مثال بزرگ‌ترها را برای آشتی کردن یا پادرمیانی بیاورید یک موضوع است و نه سوژه.»

    او  که پیش از این در برنامه «ماه عسل» همکاری داشته است، گفت: «سوژه‌های «ماه عسل» تا سال ۹۴ در راستای رویکرد برنامه بود و در چند سال اخیر بیشتر تک داستان‌هایی مثل خواهران منصوریان بود که توانست ماه عسل را نجات دهد.»

     

    https://musiceiranian.ir/?p=255623
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *