×
×

عکاس: علی چاشنی گیر

  • کد نوشته: 170019
  • موسیقی ایرانیان
  • پنجشنبه, ۲۸ام دی ۱۳۹۶
  • ۰
  • همایون سخی هنرمند افغان در هشتمین شب سی و سومین جشنواره موسیقی فجر شامگاه چهارشنبه ۲۷ دی ماه در تالار وحدت نواخت.در ادامه می توانید عکسهای سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان» (عکاس: علی چاشنی گیر) از این کنسرت را مشاهده نمایید.

    عکاس: علی چاشنی گیر
  • کنسرت موسیقی افغانستان

    همایون سخی هنرمند افغان در هشتمین شب سی و سومین جشنواره موسیقی فجر شامگاه چهارشنبه ۲۷ دی ماه در تالار وحدت نواخت.

     به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان» و به نقل از هنرآنلاین، در این کنسرت همایون سخی به همراه میرویس کاظمی نوازنده طبلا، چندین قطعه متفاوت از این ساز قدیمی و سنتی را نواخت که باعث شور و اشتیاق حاضران شد.

    چند دقیقه به شروع کنسرت، اینطور به نظر می‌آمد که تعداد بسیار اندکی در این اجرا حضور دارند اما به محض شروع این برنامه سالن مملو از علاقه‌مندان و مخاطبانی شد که تا پایان برنامه با شور و هیجان نوازندگان را دنبال کردند.

    در ابتدای این برنامه، نوای ملایم رباب در قالب تک نوازی تالار وحدت را فراگرفت؛ نوایی که تداعی‌‎گر قصه‌هایی از شرق دور بود. در اواسط این قطعه اما نوازنده طبلا نیز به همایون سخی پیوست. پس از این تنیدگی نوای رباب در صدای بم طبلا این قطعه را به شکلی خاص دلپذیر کرد و تا نقطه اوج و شدت یافتن ریتم‌ها پیش برد که به سوال و جوابی بین سازها انجامید و با شوق و هیجان خاص حاضران در تالار پایان یافت.

    در قطعه دوم این کنسرت اما این ساز طبلا بود که شروعی توفانی همراه با ضرباهنگی سریع را آغاز کرد. ریتم تند شروع این قطعه اندکی بعد با نوای ملایم و جادویی رَباب همراه شد و احساسی سرشار از هیجان را به تماشاگران القاء کرد.

    در این کنسرت، فراز و فرودهای ظریف و زیبای رباب نوازی سخی با کوبندگی و صدای بم طبلا همراهی دلپذیری داشت تا جایی که می‌شد از دل این قطعه‌ها، فضایی جادویی از تضادهای دنیای معاصر را برداشت کرد. شور ناگهانی رَباب در قسمت پایانی این قطعه طبلا را با تمام کوبندگی و ریتم تند رام خود ساخت و در نهایت حسی آرامش بخش به این آهنگ بخشید. نقاط اوج و فرود این قطعات و سکوت‌های کاملا حساب شده از جمله بخش‌هایی بودند که مخاطبان را با احساس جاری موسیقی همراه می کرد.

    در ادامه همایون سخی ابراز امیدواری کرد که مخاطبان احساس خستگی نکرده باشند و گفت: از کسی که کار کردن با او باعث افتخار من است، دعوت می‌کنم که روی صحنه بیاید.

    او در ادامه از حسین رضایی، نوازنده دف دعوت کرد تا به او بپیوندد.

    با آمدن حسین رضایی به صحنه قطعه بعدی با ضرباهنگ دف آغاز شد. ریتمی که به سرعت با طبلا همراه شد و در رباب شور و حس خاصی ایجاد کرد. به همین خاطر پایان این قطعه تشویق‌های بی پایان تماشاگران را به دنبال داشت.

    در ادامه سخی از اجرای قطعه‌ای برای بار نخست در این کنسرت خبر داد و گفت: این اثر کار نویی است که برای نخستین بار در این کنسرت می‌نوازم و به شما تقدیم می‌کنم. امیدوارم که از آن لذت ببرید.

    پس از پایان این تک نوازی که کاملا شبیه به سنتور نواخته شد، قطعه تازه‌ای با ضرباهنگ تند و به همراهی دف و طبلا آغاز شد. در میانه این قطعه سوال و جواب بین سازها به فرمی دلپذیر شکل گرفت و هیجان حاضران را افزایش داد.

    سخی پس از پایان این قطعه گفت: سوال و جواب بین سازها کاملا بداهه بود و قبلا برای آن تمرینی نداشتیم.

    در قسمت‌های بعدی این کنسرت، بخشی به تک نوازی دف و بخشی به طبلا اختصاص داده شد.

    بخش پایانی این کنسرت نیز با قطعه‌ای شاد که در آن هر سه ساز کاملا با یکدیگر درآمیخته بودند، پایان یافت.

    تشویق‌های بی پایان تماشاگران تا دقایقی پس از پایان کنسرت ادامه داشت و همایون سخی در میان ابراز محبت مخاطبانش صحنه را ترک کرد.

    در ادامه می توانید عکسهای سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان» (عکاس: علی چاشنی گیر) از این کنسرت را مشاهده نمایید.

    https://musiceiranian.ir/?p=170019
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *