مدیر هنری کامکارها گفت: بیژن کامکار خواننده ای است که حق هنر موسیقی را هم دربخش کردی و هم در موسیقی فارسی به درستی ادا کرده است به همین دلیل کامکارها نیازی ندارند که از خواننده دیگری دعوت به همکاری کنند.
هوشنگ کامکار با اشاره به این مطلب در نشست رسانه ای که به مناسبت کنسرت گروه موسیقی کامکار در محل خانه موسیقی برگزار شد ، گفت : در بسیاری از موارد در دیدار با مخاطبان خود با این سئوال مواجه می شوم که چرا از یک خواننده آشنا به موسیقی دستگاهی ایران دعوت نمی شود تا این گروه را همراهی کند از همین رو لازم می دانم در همین مجلس متذکر شوم که کنسرت گروه کامکار همیشه در دو بخش کردی و فارسی برگزار می شود در بخش کردی گروه خواننده ای دارد که در میان آواز خوان های کرد کم نظیر است، در بخش فارسی هم به همین منوال است چراکه تاریخ موسیقی دوران انقلاب و پس از آن گواه این مطلب بوده است که بسیاری از تصنیف های آن روزگار با آواز بیژن کامکار جاودانه شده است بنابراین صدای این هنرمند خوب و کم نظیر است از همین رو نیازی نیست که از خواننده دیگری دعوت کنیم .
مدیر هنری این گروه موسیقی در ادامه افزود : در بخش موسیقی فارسی هم همینگونه است به این معنا که تنظیم تصنیف و آواز گروه در بخش فارسی هم به گونه است که خواننده ای که ردیف موسیقی ایرانی را به طور کامل می داند نمی تواند قطعات در بخش فارسی بخواند بنابراین ما نیازی به چنین خواننده ای نداریم در واقع آثار گروه موسیقی کامکار به گونه ای نوشته می شود که اگر بهترین خواننده را بیاوریم نمی تواند آواز اجراهای گروه موسیقی کامکار را بخواند و فقط بیژن کامکار به همراه سایر اعضای گروه موسیقی کامکار می توانند از پس کارها به درستی برآیند.
در ادامه این نشست بیژن کامکار خواننده این گروه موسیقی با اشاره به کمبود سالن خوب برای اجرای قابل قبول گفت : برای آغاز باید بگویم که گروه موسیقی کامکار در هیچ شرایطی حتی اگر زلزله هم بیاید تمرین خود را قطع نمی کند مگر اینکه فوتبال باشد، زمان پخش فوتبال هیچ کار دیگری نمی کنیم ، این مقدمه را برای این گفتم که در ایران میلیادرها تومان صرف ساخت زمین فوتبال و رسیدگی به بازیکنان می شود این در حالی است اگر تنها یک سوم از هزینه ای که صرف فوتبال می شود را صرف سالن سازی می کردند مشکلات سالن و هزینه بالای اجاره بها نیز حل می شد بنابراین با وجود چنین شرایطی طبیعی است که هراندازه ارکستر خوب صدا دهد باز هم آنگونه که باید صدادهی گروه قابل قبول نخواهد بود و تفاوت های عمده ای با ضبط آثار در استودیو دارد از همین رو معتقدم که برگزاری کنسرت بیش از هر عنوانی ملاقات هنرمند با مردم و بالعکس است .
وی در ادامه به همراهی این گروه موسیقی با مردم در برهه های مختلف تاریخ اشاره کرد و افزود : یکی از دوستان خبرنگار در صحبتی دوستانه از من پرسید که چرا خبری از دوران طلایی موسیقی ایران نیست و من در پاسخ گفتم که دوران طلایی محصول رخدادهای زمان است و اگر مردم اکنون به دیدن کنسرت های شهرام ناظری می روند به خاطر عشق به “گل صد برگ ” است ، اگر دستان را دوست دارند به دلیل مرکب نوازی های این گروه موسیقی و گروه های دیگر هم به این ترتیب است چراکه ما همیشه همراه با مردم بوده ایم زمانی که میدان ژاله را به خاک و خون کشیدند سرودی به همین مناسبت خواندم و وقتی جنگ شروع شد خودمن اولین کسی بودم که نخستین سرود را خواندم و زمانی که بحث شهید مطرح شد باز من آهنگ “کجایید ای شهیدان خدایی” را خواندم در واقع در هر برهه از زمان گروه کامکار همراه با مردم بوده اند ؛ بنابراین باید اتفاق عجیب و غریبی بیافتد تا برای گروه الهام بخش باشد . اما با همه این اوصاف گروه موسیقی کامکار با حفظ سنت ها و موسیقی که به آن اعتقاد داریم قدم از قدم برمی داریم.
مدیر هنری گروه موسیقی کامکار در پاسخ به این سئوال که آیا در این اجرا در شیوه آهنگسازی نوآوری انجام شده است گفت : در بسیاری از مواقع در برخی از مطالب سایت ها و خبرگزاری ها می خوانم که فلان آهنگساز در شیوه کار خود نوآوری کرده است درصورتی که به اعتقادمن نوشتن ملودی جدید لزوما نوآوری نیست ، بلکه نوآوری در هر پدیده ای یعنی ساختار شکنی و تغییر و دگرگونی درست مانند کاری که نیما یوشیج در عرصه شعر انجام داد ؛ اما موسیقی ایران نیازی به این تغییر و تحول بنیادین ندارد چراکه اگر هنرمندی بخواهد نوآوری در عرصه موسیقی داشته باشد باید همه پایه های موسیقی ایران را به هم بریزد تا بتوان اسم آن را نوآوری گذاشت که به اعتقادمن نیاز به چنین کاری نیست چراکه موسیقی ایران نیازی به تغییر ساختار ندارد و از سوی دیگر این دگرگونی جالب هم نیست چون یک هنرمند نباید دنبال فرم گرایی رود چون کسانی که این راه را دنبال کرده اند مسیر بیهوده ای طی کرده و پشیمان برگشته اند و به سوی موسیقی فلکلور وطنی خود روی آورده است؛ بنابراین باید پاسخ دهم که در این اجرا هم موسیقی خودمان را به نمایش می گذاریم و دنبال نوآوری و ملودی پردازی های بی سر و ته نیستیم.
ارسلان کامکار نوازنده عود این گروه موسیقی که بخش عمده ای از آهنگسازی تازه ترین کنسرت کامکارها را نیز به عهده داشته است در ادامه این نشست به شیوه های آهنگسازی این کنسرت اشاره کرد و گفت : آهنگسازی قطعات این کنسرت با آثار گذشته به لحاظ تکنیک و فرم تفاوت چندانی ندارد فقط در بخش نخست یک مقدمه کوتاه از موسیقی فیلم مادر که در بیات ترک ساخته شده است را آورده ام و تم اصلی موسیقی را از آن گرفته ام و قبل از تصنیف زمانه پشنگ کامکار اجرا می شود و چون کلامی که پشنگ در این اثر استفاده کرده است ازاشعار رودکی است من هم شعری را از رودکی انتخاب کردم که به صورت آواز دسته جمعی خوانده می شود که این آواز دسته جمعی به لحاظ صدادهی و زیبایی شناسی اثر و هچنین برقراری ارتباط با مخاطب رنگ و لعاب متفاوتی دارد وگرنه از جهت فرم و تکنیک تفاوت چشمگیری با آثار گذشته ندارد.
دیدگاهتان را بنویسید