رهبر ارکستر و کر «بل کانتو» شیوه کار این گروه را متاثر از جوزپه وردی – آهنگساز ایتالیایی – دانست و گفت: دغدغه ما این است که مردم با موسیقی خوب آشنا شوند.
در ابتدای نشست کنسرت گروه و کر «بل کانتو» نیما پناهیها – رهبر این ارکستر – گفت: مانند کنسرتهای پیشین، قطعات ارکستر و کر بل کانتو شامل اپراهای قرن نوزدهم ایتالیا خواهد بود. نامگذاری این گروه نیز براساس سبک بل کانتو (شیوهای برای آواز) است.
او ادامه داد: سه آهنگساز ایتالیایی در این سبک کار میکردند؛ اما پس از آنها، جوزپه وردی براساس بل کانتو شروع به آهنگسازی کرد و به یکی از گروههای اپرای ایتالیا تبدیل شد. عناصر کار گروه ما نیز شامل آثار وردی است. بل کانتو شیوهای برای عوام و خوانندهسالار بود، اما وردی مفاهیم روشنفکرانه و نمایش را نیز در آن اعمال کرد. در این کنسرت نیز آثار وردی اجرا خواهد شد.
پناهیها درباره تاریخچه گروه و کر بل کانتو توضیح داد: اولین مجوز این گروه به نام ارکستر سمفونیک و کر بل کانتو بود؛ اما از آنجا که تمام قطعات برای ارکستر یا پیانو تنظیم میشوند و از طرفی بهدلیل تداخل اجراییهای ارکسترهای بزرگ، به این نتیجه رسیدیم که خوانندهها میتوانند با پیانو کار خود را پیش ببرند.
وی اظهار کرد: اولین اجرای ما با یک پیانو و یک نوازنده چلو به نام «آواز زیبا» برگزار شد. در کنسرت بعدی به نام «شور آواز» بهدلیل غنای آثار وردی و برجستهسازی آنها، از یک کوئینتت زهی با همراهی پیانو استفاده کردیم.
رهبر گروه کر بل کانتو بیان کرد: دلیل اینکه ما از ارکستر محدود استفاده میکنیم، این است که محوریت کار ما کر است. البته در ابتدای کار به این موضوع فکر نمیکردیم، اما بعدا به این نتیجه رسیدیم که بل کانتو در کار کر بهتر میتواند عمل کند.
پناهیها گفت: دلیل برگزاری این کنسرتها، این نیست که ثابت کنیم ما اجراکننده خوبی هستیم، بلکه میخواهیم به مردم بگوییم که افرادی مانند وردی در تاریخ موسیقی وجود داشتند. ما میخواهیم فرهنگسازی کنیم و رویکردمان را به سمتی پیش ببریم که اهالی موسیقی با دانش چند صدایی خواندن آشنا شوند. دغدغه ما این است که مردم با موسیقی خوب آشنا شوند.
او ادامه داد: انتخاب ما وردی بوده است، اما قطعا اساتید موسیقی خوب دیگری هستند که میتوانند معرفی شوند. خوشبختانه توانستیم این انگیزه را ایجاد کنیم که اگر هنرجویان در این راه تلاش کنند، کارشان بینتیجه نیست و میتوانند شگفتی بیافرینند. ما توانستیم بخشی از مخاطبان و علاقهمندان به موسیقی را درگیرد کنیم که این موضوع برای من از درخشیدن روی صحنه مهمتر است.
رهبر گروه و کر بل کانتو گفت: من همیشه ناراحت بودم که تعاریف موسیقی و خوانندگی برای دانشجویان این رشته چیز دیگری است و آنها فکر میکنند صرفا باید قطعهای را در استودیو ضبط کنند و میتوانند با دو جلسه نزد اساتید آواز، خواننده خوبی شوند؛ اما آنها نمیتوانند این دانش و آموزشها را دور بزنند.
پناهیها با بیان اینکه ما قصد داریم بستری را فراهم کنیم که مردم به سمت موسیقی خوب پیش بروند، اظهار کرد: ما همچنین قصد داریم کاری کنیم تا اگر هنرجویان میخواهند گروهی را تشکیل بدهند، این گروه غنی باشد و از دانشی که چند ملودی روی هم قرار بگیرند، لذت ببرند. در تاریخ آهنگسازی هیچ موزیسینی نبوده که بهگونهای با دانش کر و چندصدایی خواندن و نوشتن آشنا نباشد.
وی با بیان اینکه در عضوگیری به موضوعات روانشناسی و دانش افراد توجه میکنیم، گفت: برای ما مهم است که اعضای گروه، دغدغه کر و اخلاق حرفهای داشته باشند. هدف اصلی ما تاثیرگذاری بر آموزش موسیقی و کر است.
او در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا این گروه قصد دارد همواره از آثار وردی استفاده کند، اظهار کرد: این سوال سختی است؛ موسیقی وردی، موسیقی بیقراری است و مخاطب را درگیر میکند. من نیز از بچگی بیقرار بودم و این موضوع را در آثار وردی دوست داشتم. ما پیش از این آثار بتهوون، برامز، روسینی و … اجرا کردیم، اما میخواستیم در این کنسرت بهطور یکدست از آثار وردی استفاده کنیم.
پناهیها درباره رپرتوارهای اجرایی این کنسرت که ۲۴ آذرماه در تالار وحدت برگزار میشود، توضیح داد: اپرای «ارنانی» از جمله قطعات اجرایی ما است. همچنین قصد داریم اپرای «مکبث» را که به لحاظ ساختاری متفاوت است و در آن آلتو وجود ندارد، اجرا کنیم.
او درباره نحوه رهبریاش نیز گفت: ارکستر با مردم حرف میزند و من مانند یک سیم رابط هستم و اعتقاد دارم یک رهبر ارکستر نباید با حرکات عجیب و غریب، خودش را روی صحنه نشان دهد. من نمیدانم دستم هنگام اجرا چگونه حرکت میکند، اما احساسی را که میگیرم به مردم منتقل میکنم. مخاطبان نیز سختی کار را متوجه میشوند و درک میکنند ما تا چه اندازه برای این اجرا زحمت کشیدهایم. متن اپرای ایتالیایی با متن اپرای لاتین فرق دارد و زبان آن دشوارتر است و این، کار را سختتر میکند.
در ادامه این نشست که صبح امروز (۲۱ آذرماه) در تالار وحدت برگزار شد، فراز عقیلی – پیانیست این گروه – نیز اظهار کرد: در اولین جلسهای که به تمرین بل کانتو رفتم، متوجه شدم کار و قطعات اجرایی جدی و سخت است. در حالت اورجینال قطعات برای ارکستر بزرگ تنظیم شدهاند، اما در دو کنسرت اخیر، قرار بر این شد که پیانو به نیابت از ارکستر بزرگ قرار بگیرد. پیانو بهتنهایی رنگآمیزی ارکستر بزرگ را ندارد. بنابراین از یک کوئینتت در کنار آن استفاده شد.
او ادامه داد: تنظیم این قطعات برای پیانو کار دشواری است، زیرا در ارکستر، تعدد لاین وجود دارد و برای پیانو باید این تعداد را به دو لاین کاهش بدهیم. ما تلاش میکنیم و امیدواریم با این ترکیب بتوانیم تا حد امکان به ارکستر بزرگ نزدیک شویم.
پناهیها در پاسخ به این پرسش که برای انتشار قطعات اجراشده توسط این گروه چه برنامهای دارند؟ بیان کرد: ما از فردای کنسرت شهریورماه، برای کنسرتی که در آذرماه داریم، شروع به تمرین کردیم و فرصتی برای تبلیغ و انتشار آثارمان نداشتیم؛ اما فکر میکنم جا دارد که آرشیو خود را در اختیار مخاطبانی قرار دهیم که در این کنسرتها حضور نداشتند.
رهبر گروه و کر بل کانتو با بیان اینکه هدف این گروه کم کردن اختلاف قطعات اجرایی، با نوشته آهنگساز است، گفت: ما این رپرتوارها را باید بارها اجرا کنیم تا بتوانیم بگوییم اجراکننده خوبی هستیم.
او درباره اجرا در شهرستانها و خارج از کشور نیز گفت: رویکرد بل کانتو فقط کنسرت است. اجرای یک ارکستر و کر بزرگ حتی در شهر نزدیکی مانند کرج نیز آسان نیست. فکر میکنم در حال حاضر که در خانه خود (ایران) اجرا میکنیم جایمان بد نیست و اگر بتوانیم همین اجراها را در سال، دو یا سه بار تکرار کنیم، خوب است.
پناهیها با بیان اینکه اولویت شخص من، آموزش موسیقی است، اضافه کرد: اعضای گروه میخواستند روی صحنه اجرا کنند. من نیز بهخاطر آنها تصمیم به برگزاری کنسرت گرفتم. کنسرت پیش روی ما، سومین اجرای صحنهای این گروه بهصورت رسمی است که «نبض آواز» نام دارد.
دیدگاهتان را بنویسید