×
×

گزارش متنی و تصویری «موسیقی ایرانیان» از کنسرت اردشیر کامکار، بهداد بابایی و کامبیز گنجه‌ای، وحید اسداللهی

  • کد نوشته: 100608
  • 28 بهمن 1394
  • ۰
  • اردشیر کامکار، بهداد بابایی و کامبیز گنجه‌ای ، وحید اسداللهی به روی صحنه آمدند تا بداهه‌نوازی و بداهه‌پردازی در آواز بیات ترک را ارائه دهند. درآمد اول دوگاه، فرود، درآمد، حاجی حسنی، بسته‌نگار، زنگوله، خسروانی، نغمه، مهربانی، جامه‌دران و روح‌الارواح از جمله گوشه‌های این آواز بودند که با نقب زدن به مایه‌های دیگری چون و دشتی و ماهور و بازگشت به شور (که بیات ترک از متعلقات آن است) به مرحله اجرا درآمدند و در آن بین هنرمندان به بداهه‌نوازی و بداهه‌پردازی پرداختند.
    +در ادامه عکسهای «علی چاشنی گیر» از کنسرت اردشیر کامکار، بهداد بابایی و کامبیز گنجه‌ای، وحید اسداللهی را دنبال کنید

    گزارش متنی و تصویری «موسیقی ایرانیان» از کنسرت اردشیر کامکار، بهداد بابایی و کامبیز گنجه‌ای، وحید اسداللهی
  • babaei (20)اردشیر کامکار، بهداد بابایی و کامبیز گنجه‌ای ، وحید اسداللهی به روی صحنه آمدند تا بداهه‌نوازی و بداهه‌پردازی در آواز بیات ترک را ارائه دهند. درآمد اول دوگاه، فرود، درآمد، حاجی حسنی، بسته‌نگار، زنگوله، خسروانی، نغمه، مهربانی، جامه‌دران و روح‌الارواح از جمله گوشه‌های این آواز بودند که با نقب زدن به مایه‌های دیگری چون و دشتی و ماهور و بازگشت به شور (که بیات ترک از متعلقات آن است) به مرحله اجرا درآمدند و در آن بین هنرمندان به بداهه‌نوازی و بداهه‌پردازی پرداختند.

    به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، کامکار با کمانچه کار را آغاز کرد. با تکرار جملات کمانچه کار را پیگیری کردند و زیبایی‌های موجود در این بخش از آواز بیات ترک را به خوبی نشان دادند. این بخش اجرا شامل همنوازی بود. در ادامه سه‌تار به ساز محوری مبدل شد و بقیه حتی کمانچه به عنوان ساز همراهی کننده در پی او بودند. جابه‌جایی‌ها و محوریت سه‌تار و کمانچه مدواما تغییر می‌کرد؛ بنابراین هر کدام به نوبه خود فضاسازی را به عهده داشتند. ناگهان اجرا با سرعت گرفتن و تمپو تندتر ادامه پیدا کرد و کامکار با آرشههای سریع کمانچه و حرکت رفت و برگشتی مداوم کمانچه جمله‌سازی را دوباره در دست گرفت. در ادامه برای لحظاتی کامکار کار را متوقف کرد و اسداللهی، بابایی و گنجهای به سه‌نوازی پرداختند. آنها در این لحظات جملات ایجاد شده قبلی را نواختند و پپس از آن بسط و گسترشش دادند. در ادامه کمانچه دوباره محوریت کار را در دست گرفت و بقیه سازها به دنبال او آمدند. بعد از آن ریتم آهسته‌تر شد و جملات با طمانینه بیشتری ادا می‌شدند.

    babaei (19)زخمه‌های سه‌تار با تاکیدهای بابایی در این بخش خودنمایی می‌کرد. در بخشی از اجرا پاس‌کاری و تکرارهای یکی در میان از سوی سه‌تار و کمانچه ارائه می‌شد به این صورت که یکی می‌نواخت و دیگری جواب او را می‌داد. در ادامه نوازنده‌ها با هم همراه شدند و ریتم لنگی را ارائه دادند. سه‌تار محوریت کار را در این بخش به دست گرفت و بقیه همراهی‌اش کردند. دوباره کمانچه کار را در دست گرفت و جملات شیرینی را ارائه داد. سه‌تار بابایی جملات را بازسازی کرد و بعد از شاخ و برگ دادن به آن فرود آمد تا این بخش به اتمام برسد.

    کمانچه در بخش دیگری با نشان دادن دشتی تک نوازی کرد و سه‌تار بابایی در ادامه همراهی‌اش کرد. مفهوم «غم شیدایی» به خوبی می‌شد در این قطعه سراغ گرفت. جملات، ساده، زیبا، محزون و با طمانینه ادا می‌شدند. کمانچه در ادامه کار را در دست گرفت و چهارمضراب در همراهی نوازنده‌ها ارائه شد. سه‌تار پس این بخش با یک فاز اختلاف زمانی و البته با تاکیدهای خاصی که بیان بابایی را به همراه داشتند، همراهی می‌کرد. در ادامه همه گروه با حرکت سر فضای کار را تغییر دادند و در تمپوی سریع‌تری به همنوازی پرداختند. در ادامه دو نوازنده کوبه‌ای با سازهایشان دونوازی ارائه دادند که به شدت مورد توجه قرار گرفت و پس از آن با ارائه ریتم قبلی گروه نوازی ادامه پیدا کرد. یک پایان‌بندی سریع با همراهی چهار نوازنده و در پایان تشویق پر شور مخاطبان شب موسیقایی بداهه‌نوازی بیات ترک را به پایان رساند

    در ادامه عکسهای این اجرا را از طریق سایت «موسیقی ایرانیان» (عکاس: علی چاشنی گیر) مشاهده نمایید. (برای بزرگنمایی تصاویر، بروی هر یک از عکسها کلیک کنید)

       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *