×
×

رشد چشمگیر شرکت‌کنندگان در جشنواره موسیقی جوان؛ ساز قانون مورد توجه جوانان
پریچهر خواجه در گفتگو با موسیقی ایرانیان از رشد کیفی نوازندگان ساز قانون در جشنواره موسیقی جوان خبر داد

  • کد نوشته: 440132
  • 04 مهر 1403
  • ۰
  • پریچهر خواجه، عضو هیئت داوران جشنواره موسیقی جوان در بخش ساز قانون، از پیشرفت چشمگیر شرکت‌کنندگان این دوره خبر داد.
    پریچهر خواجه در گفتگو با موسیقی ایرانیان از رشد کیفی نوازندگان ساز قانون در جشنواره موسیقی جوان خبر داد
  • به گزارش خبرنگار سایت خبری و تحلیلی موسیقی ایرانیان، پریچهر خواجه، نوازنده و عضو هیئت داوران هفدهمین جشنواره موسیقی جوان در بخش ساز قانون، درباره سطح کیفی اجراهای شرکت‌کنندگان در این دوره از جشنواره اظهار داشت: «به نظرم امسال شرکت‌کنندگان در تمامی رده‌های سنی رشد چشمگیری داشتند و شاهد اجراهای بسیار خوبی بودیم. امیدوار هستم که در سال‌های آتی نیز شاهد ادامه این رونق در جشنواره باشیم.»

    خواجه با اشاره به اینکه ساز قانون در فرهنگ موسیقی ایران نسبتاً نوپاست، گفت: «قانون یک ساز پیچیده و دشوار است و اینکه جوانان به سمت آن روی آورده‌اند، نقطه قوت و امیدبخشی برای آینده موسیقی ایران است.»

    این نوازنده با بیان مشکلات مرتبط با کوک ساز قانون عنوان کرد: «کوک کردن این ساز دشوار است و به همین دلیل برخی از شرکت‌کنندگان در گروه سنی الف ممکن است توانایی کافی برای کوک کردن آن نداشته باشند. با این حال، در سایر موارد، نقاط ضعف قابل توجهی دیده نشد.»

    وی همچنین درباره تأثیر جشنواره موسیقی جوان بر پیشرفت نوازندگان گفت: «این جشنواره سال‌هاست که برگزار می‌شود و همواره اثرگذار بوده است. حتی کسانی که در ابتدا نظر مثبتی نسبت به آن نداشتند، اکنون خودشان نیز به آن پیوسته‌اند و این نشان از موفقیت جشنواره دارد.»

    خواجه در ادامه درباره وضعیت آموزش ساز قانون نسبت به گذشته توضیح داد: «این ساز اکنون در حال شناخته شدن است و در گروه‌نوازی‌ها و ارکسترها بیشتر به کار گرفته می‌شود. تعداد علاقه‌مندان به آن افزایش یافته و سازندگان بیشتری نیز به تولید ساز قانون روی آورده‌اند. همچنین منابع آموزشی بیشتری برای آن تهیه می‌شود و به طور کلی اتفاقات خوبی در این حوزه در حال رخ دادن است. خوشبختانه نوازندگان با انگیزه و شور بیشتری به کار خود ادامه می‌دهند.»

    در پایان، این نوازنده مطرح کشور درباره فعالیت‌های شخصی خود بیان کرد: «در حال حاضر بهترین کار من آموزش به نسل جوان است. متأسفانه صحنه‌ای برای اجرا وجود ندارد که بتوانم در آن فعالیت کنم.»

    نویسنده: سودا صمدپور
    منبع: سایت خبری و تحلیلی موسیقی ایرانیان Musiceiranian.ir
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *