×
×

دانلود غیر قانونی دزدی محسوب می شود
سامان احتشامی در گفتگو با موسیقی ایرانیان: شکل شنیده شدن موسیقی توسط مردم تغییر کرده است

  • کد نوشته: 436778
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۱ام مرداد ۱۴۰۱
  • ۰
  • سامان احتشامی می گوید شکل شنیده شدن موسیقی توسط مردم تغییر کرده است.
    سامان احتشامی در گفتگو با موسیقی ایرانیان: شکل شنیده شدن موسیقی توسط مردم تغییر کرده است
  • سامان احتشامی می گوید شکل شنیده شدن موسیقی توسط مردم تغییر کرده است و الان همه به راحتی هر اثری را که بخواهند دانلود می کنند و با یک کلیک ساده تمام آهنگ های جهان برای مردم پخش می شود. متاسفانه در کشور ما فرهنگ سازی نشده است و کسی به این فکر نمی کند که دانلود غیر قانونی دزدی محسوب می شود.

    سامان احتشامی آهنگساز و نوازنده پیانو در پاسخ به این پرسش سایت خبری و تحلیلی موسیقی ایرانیان که چرا موسیقی هم پای شرایط اجتماعی پیش نمی رود، گفت: زمانیکه اثری را براساس اتفاق روز جامعه خلق می کنیم نمی توانیم به سرعت آن اثر را ضبط و منتشر کنیم. به عنوان مثال اگر هنرمندی در روز زن براساس عشقی که به همسر خود دارد بخواهد اثری منتشر کند نمی تواند به سرعت آن را به گوش مخاطب برساند زیرا هم ضبط آن زمان بر است و هم اینکه مراحل اخذ مجوز طولانی است.

    این هنرمند در ادامه بیان کرد: انتشار یک اثر موسیقایی در صفحات مجازی هنرمند به سرعت انجام می شود ولی اگر بخواهیم از راه قانونی و اخذ مجوز اقدام کنیم زمان زیادی می گذرد و به همین دلیل است که موسیقی نمی تواند هم پای شرایط اجتماعی پیش رود.

    این نوازنده پیانو افزود: باید بپذیریم که کارهای خلاقانه کم شده است و بیشتر کارهایی که می شنویم سفارشی هستند و به همین دلیل موسیقی هیچ وقت به روز نیست. موضوع مهم دیگر پخش آثار موسیقی است. من در سن ۱۴ سالگی اولین اثرم را توسط انتشارات ماهور منتشر کردم و این انتشارات آنقدر به خوبی و درست آثارم را منتشر کرد که بعد از مدتی به این نتیجه رسیدم بهتر است انتشارات «آوای باغ مهر» را تأسیس کنم و آثار خودم را منتشر کنم ولی همه هنرمندان این امکانات را ندارند در نتیجه با مشکلات زیادی مواجه می شوند.

    این نوازنده تاکید کرد: بیشتر پخش کننده های آثار موسیقی در سال های قبل حق من را خوردند و این موضوع فقط مختص من نیست بلکه بیشتر هنرمندان با این مشکلات دست و پنجه نرم می کنند و به همین دلیل است که کسی به فکر انتشار آلبوم نمی افتد. همچنین در اوایل دهه ۹۰ حداقل ۱۰۰ مرکز برای خرید آثار فرهنگی وجود داشت ولی الان آن مراکز تعطیل شده است و ما حتی یک مغازه برای ارائه آثار صوتی نداریم.

    وی در ادامه خاطرنشان کرد: از طرف دیگر شکل شنیده شدن موسیقی توسط مردم تغییر کرده است و الان همه به راحتی هر اثری را که بخواهند دانلود می کنند و با یک کلیک ساده تمام آهنگ های جهان برای مردم پخش می شود. متاسفانه در کشور ما فرهنگ سازی نشده است و کسی به این فکر نمی کند که دانلود غیر قانونی دزدی محسوب می شود.

    این هنرمند عنوان کرد: بازار موسیقی دگرگون شده است و همه انتشارات موسیقی سردرگم شده اند به همین دلیل است که اثر صوتی مانند گذشته تولید نمی شود و بیشتر هنرمندان آثار خود را به صورت تک ترک به گوش مخاطبان می رسانند.

    این آهنگساز در پایان گفت: هنرمندان موسیقی از راه این هنر نمی توانند درآمدی کسب کنند زیرا در حال حاضر آلبومی منتشر نمی شود و در خوش بینانه ترین حالت فقط سالی یک بار به صحنه می روند در نتیجه این هنر دچار افت شدید شده است.

    منبع: سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان Musiceiranian.ir»
    https://musiceiranian.ir/?p=436778
       
    برچسب ها سامان احتشامی

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *