×
×

هنرمندان را تشویق به ساخت موسیقی بی‌محتوا نکنیم!

  • کد نوشته: 435538
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۲۵ام اسفند ۱۴۰۰
  • ۰
  • چندی پیش هنرمندان ساوجی در جشنواره ملی موسیقی نوای مهر رتبه برگزیده کشوری را کسب کرده و در آئین اختتامیه این جشنواره که اواسط اسفندماه در تالار وحدت تهران برگزار شد، تجلیل شدند.
    هنرمندان را تشویق به ساخت موسیقی بی‌محتوا نکنیم!
  • گروه موسیقی آموزشگاه ارغنون ساوه به سرپرستی، آهنگ سازی و نوازندگی امید دانشور جزو ۹ گروه راه یافته به فینال در بخش تک آهنگ و تنها نماینده استان مرکزی بود که با نظر هیئت داوران متشکل از استاد مجید انتظامی، دکتر محمد سعید شریفیان، عبدالجبار کاکایی، استاد نادر مشایخی، استاد شهلا میدانی و غیره به عنوان گروه برگزیده جشنواره انتخاب شد.

    کسب این عنوان برگزیده کشوری توسط هنرمندان ساوجی بهانه‌ای شد تا در روزهای پایانی سال میزبان امید دانشور سرپرست این گروه در دفتر خبرگزاری ایسنا در ساوه بوده و در گفت‌وگو با او ضمن انتشار جزئیات این افتخارآفرینی هنرمندان ساوجی به تشریح موانع و مشکلات پیش روی هنر موسیقی در ایران باشیم.

    سرپرست گروه موسیقی آموزشگاه ارغنون در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه جشنواره ملی موسیقی نوای مهر برای اولین بار در ایران برگزار شد و قرار است به عنوان یک جشنواره ملی همه ساله برپا شود، اظهار کرد: نوای مهر یعنی مودت و مهرورزی بین همه سبک‌های موسیقی و شرکت‌کنندگان برای معرفی هر چه بیشتر موسیقی روز ایران در قالب مسابقه در این جشنواره به رقابت پرداختند و بزرگان موسیقی ایران کار داوری جشنواره را عهده‌دار شدند.

    امید دانشور افزود: پس از اعلام فراخوان برای برگزاری جشنواره ۱۴۸۲ اثر از کل کشور در قسمت‌های تک‌آهنگ، نماهنگ، موسیقی نواحی و … به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که پس از اجرای حدود ۶۰۰ اثر در طول یکماه برگزاری جشنواره گروه موسیقی آموزشگاه ارغنون شهرستان ساوه به نمایندگی استان مرکزی متشکل از محمدصادق لشکری، عباس معالجی، رضا خرمی، حسین وطنی، مجتبی صفایی، عارف ذاکر، علی شاهین‌پور، حمید سلیم، رضا سام با ترانه سرایی شبیرگودرزی توانست در قسمت تک آهنگ رتبه برگزیده را از بین ۹ اثر پذیرفته شده در فینال کسب کند.

    وی که بالغ بر ۲۰ سال است در حوزه موسیقی(نوازندگی ساز گیتار) فعالیت می‌کند، اظهار کرد: علاوه بر سابقه تدریس ۱۸ ساله در آموزشگاه های مختلف موسیقی رتبه‌های برتر جشنواره‌های موسیقی در سطح ملی، منطقه‌ای و استانی در رشته آهنگ سازی را با دریافت دیپلم افتخار کسب کردم.

    او ادامه داد: به دلیل وجود شرط سنی امکان حضور در جشنواره موسیقی فجر را ندارم و امیدوارم در سال های آینده بتوانم با تشکیل یک گروه ارکستر سمفونیک یا گروه کُر جواز حضور در جشنواره موسیقی را کسب کرده و به این آرزوی خود دست پیدا کنم. گرچه تلاش می‌کنم برای افتخارآفرینی ایران در جشنواره‌های بین‌المللی هم شرکت کنم.

    دانشور با اشاره به اینکه بیش از ۹۵ درصد موسیقی دنیا برگرفته از موسیقی ایران است، اظهار کرد: با وجود اینکه ایران در حوزه موسیقی بسیار غنی است اما متاسفانه هنرمندان موسیقی ایرانی نمایندگان زیادی در دنیا ندارند. امیدوارم با حضور در جشنواره‌های بین المللی ضمن معرفی بیشتر موسیقی ایرانی، از طریق تریبونی که در اختیار برگزیدگان قرار می‌دهند، فرافکنی‌هایی که نسبت به موسیقی ایرانی صورت گرفته را از بین ببریم.

    وی در ادامه به موانع و مشکلات پیش روی موسیقی و هنرمندان اشاره کرد و افزود: برخلاف آن چیزی که مردم فکر می‌کنند که صرفا رویکرد مسئولان مانع پیش روی موسیقی در ایران است باید گفت که این سیاست‌گذاری‌ها نیستند که مانع‌تراشی می‌کنند بلکه اکثریت جامعه به دنبال گوش دادن موسیقی بی‌محتوا یا کم‌محتوا هستند و اصطلاحا گفته می‌شود که مردم غالبا موسیقی بد گوش می‌دهند و این رویه موجب شده است که هنرمندان هم مجاب به تولید موسیقی بی‌محتوا شوند و پیشرفت در هنر موسیقی اصیل ایرانی صورت نگیرد.

    او بیان کرد: وقتی بزرگانی در حوزه شعر و ادب نظیر حافظ، سعدی، مولانا و … در ایران وجود دارند نباید متوسل به شعرهایی شویم که حتی برخی از آنها را نمی‌توان نزد خانواده‌ها خواند و حتی انسان شرم می‌کند که بخواهد کلمات این اشعار بی‌محتوا و نامناسب را بیان کند. تاسف‌آورتر اینکه در کنار اشعار سخیف و بی‌محتوا، آهنگ‌های نامناسب نیز همراه می‌شود که سطح پوچ بودن شعر و آهنگ را نشان می‌دهد و چون یک کار تولیدی سطحی است، یکبار مصرف خواهد شد.

    این هنرمند موسیقی با تاکید بر اینکه نباید مردم هنرمندان موسیقی را مجاب و ملزم به ساخت موسیقی بی‌محتوا کنند، گفت: موسیقی که فاقد شعر، آهنگ و تفکر غنی باشد تاریخ انقضاء دارد و با یک هفته گوش دادن به فراموشی سپرده می‌شود، اما آثار هنرمندان اصیل ایرانی نظیر استاد شجریان، استاد ناظری و … از لحاظ شعر و آهنگ غنی بوده و تاریخ مصرف ندارند و حتی سالیان سال ماندگار هستند، مگر می‌شود شعر حافظ، سعدی و مولانا و سایر ادبای ایرانی کهنه شود.

    وی بیان کرد: در این زمینه نباید فقط مردم را مقصر دانست بلکه تا حدی هم اهالی هنر در تولید آثار مقصرند. وقتی به غذای جسم حساس هستیم و تلاش می کنیم تا یک غذای سالم را وارد بدن کنیم باید به غذای روح که می‌تواند یک موسیقی تاثیرگذار باشد و امواج فیزیکی سالم را به ما منتقل کند هم حساس باشیم و با تحقیق و بررسی دقیق به موسیقی گوش کنیم تا سلامت روح تضمین شود.

    او که مولف دو کتاب در حوزه موسیقی “با امید بنوازیم” و ” آکوردسازی در گیتار” است در ادامه تصریح کرد: یک موسیقی باید آرامش دهنده باشد و باید با تحقیق و بررسی برای هر ساعت از شبانه روز، موسیقی خاص آن زمان را گوش کرد. به عنوان مثال باید موسیقی اول صبح موجب سرحالی و سرزنده بودن انسان شود و در عوض موسیقی شب باید موجب آرامش فرد برای یک خواب آرام شود.

    به گزارش ایسنا، همان طور که اهمیت تولید موسیقی فاخر و غنی بر کسی پوشیده نیست به همان میزان آموزش استفاده از آن نیز اهمیت دارد و نوع استفاده از آن نیازمند فرهنگ سازی است. در سایه آموزش است که موسیقی بی محتوا یا کم محتوا تولید نشده و آثار تولیدی ماندگار خواهند شد.

    همانطور که یک داروساز اقدام به تولید دارو برای درمان بیماری جسم می‌کند و مصرف آن را نیز با نظر پزشک تجویز می‌شود، هنرمندان موسیقی نیز برای تغذیه روح انسان باید علاوه بر تولید آثار فاخر نحوه استفاده از آن را نیز آموزش دهند و تجویز کنند و اینطور نباشد که صرفا به تولید موسیقی اهتمام داشته باشند.

    امید است هنرمندان موسیقی ایرانی با ساخت موسیقی اصیل و آثار فاخر برگرفته از اشعار غنی شاعران ایرانی از هنر موسیقی این کشور صیانت کرده و اجازه تولید آثار بی‌محتوا و دارای تاریخ مصرف را ندهند.

    منبع: ایسنا
    https://musiceiranian.ir/?p=435538
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *