کریم قربانی نوازنده ویلنسل و داور بخش ویلنسل وکنترباس جشنواره پانزدهم ملی موسیقی جوان در خصوص تاثیر گذاری این جشنواره در جامعه گفت: از سال ۱۳۵۵ درارکستر سمفونیک تهران ساز نواختهام و تا به امروز که ۶۴ سال سن دارم در عرصه موسیقی فعالیت میکنم و متاسفانه بودن یا نبودن موسیقی همچنان در بلاتکلیفی است اما با این تفاسیر تلاش هنرمندان بر این بوده که بایستی خودمان این موسیقی را به جلو بکشانیم و حفظ کنیم.
به گزارش موسیقی ایرانیان و به نقل از روابط عمومی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، وی افزود: در واقع باید بگویم جامعه نگاه مثبتی به موسیقی ندارد اما سعی ما این است جوانان در مسیر هنر و موسیقی قرار بگیرند و این هنر متعالی از بین نرود، البته همانطور که اشاره کردم نگاه جامعه هنری به موسیقی متفاوت است و بصورت خودجوش سعیشان براین است جوانان را به فعالیت در عرصه موسیقی تشویق کنند بدون آنکه ارگان یا نهادی دراین زمینه،حمایتی داشته باشند.
کریم قربانی در ادامه درخصوص تاثیرگذاری جشنواره ملی موسیقی جوان بر فضاهای آموزشی چون هنرستان ،دانشگاه های موسیقی و همچنین آموزشگاههای موسیقی گفت: قطعا برگزاری این جشنواره بیتاثیرنبوده، اگرچه روش تدریس در هنرستان و دانشگاه متفاوت است اما با این تفاسیر این جشنواره توانسته علاقهمندان بسیاری را به آموختن جدی موسیقی تشویق کند. این نگاه حتی در آموزشگاههای موسیقی هم دیده میشود.
این نوازنده با بیان اینکه جشنواره ملی موسیقی جوان نسبت به دیگر جشنوارههایی که طی سال برگزارمیشود، دستاورد مهمی داشته،اظهار داشت: باوجود آنکه انرژی بسیاری دراین جشنواره صرف میشود اما خروجی و دستاورد بسیار خوبی از آن دریافت کردهایم و این انگیزهها موجب شده جوانان گرایش خوبی به آموختن موسیقی پیدا کنند و دربخش تدریس یا حضور در ارکسترها، فعالیت چشمگیری داشته باشند. اما از نگاه من، دیگرجشنوارههایی که طی سال در کشور برگزار میشود، بیشتر حالت نمایشی دارند و بهره برداری و دستاوری نمیتوان از آنها داشت اما در جشنواره موسیقی جوان داوران پشت این جشنواره ایستادهاند و حمایت میکنند.
قربانی درباره چرایی اعتماد وحمایت اکثریت هنرمندان موسیقی ایران در قالب هیات داوران به این جشنواره گفت:یکی از دلایل آن عشق و احساس مسئولیت خود داوران به جشنواره بوده و با جان و دل برای این جشنواره وقت گذاشتند و آن را یک وظیفه فرهنگی و صنفی میدانند نه آن که نگاه مادی داشته باشند و یا به دنبال شهرت و … باشند و نکته دیگر با توجه به تجربه حضور در دورههای مختلف این جشنواره، انتخاب دبیر است که با چه ادبیاتی با داوران یا شرکت کنندگان برخورد کند که به نظر من این موضوع هم اهمیت بسیاری دارد.
قربانی که در اکثر دورههای جشنواره ملی موسیقی جوان به عنوان داور حضور داشته با اشاره به نقش دبیر جشنواره در ایجاد انگیزه شرکت کنندگان و داوران بیان می دارد:علاوه بر علاقه و انگیزه خود جوانان برای حضور دراین جشنواره، آقای هومان اسعدی دبیر دورههای مختلف این جشنواره هم انگیزه بسیار خوبی هم برای داوران و هم برای جوانان بوده چرا که نگاه و ایدههای تازه به جشنواره داشتند و سیاست گذاریشان برای جشنواره موجب شد جشنواره ملی موسیقی جوان درخشش خوبی داشته باشد وتوانسته تا به امروز موفق عمل کند و مورد رضایت همگان باشد.به شخصه بسیار خوشحالم که این جشنواره باعث شده گرایش و علاقمندی نسل جوان به ساز ویلنسل بیشترشود.
کریم قربانی در خاتمه خاطر نشان کرد:چهارده دوره از برگزاری جشنواره ملی موسیقی جوان میگذرد و درهر دوره آن، دربخش هیات داوران ساز ویلنسل حضورداشتهام وبه جرات می توانم بگویم نسل جوان دربخش ساز ویلنسل هرسال خوش درخشیدهاند و شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه بودهایم و با اجرای رپرتوارهای حرفهای که با موسیقی روزدنیا به روزرسانی شده، پیشرفت بسیار خوبی در شرکت کنندگان حاصل شده است. البته این دستاورد و پیشرفت تنها به لحاظ تکنیک نبوده بلکه جوانانی که از شهرها و استانهای مختلف کشور دراین جشنواره شرکت میکنند با انگیزه و علاقه و عشق بسیار برروی صحنه حاضر میشوند و ساز مینوازند و این انگیزه هرسال بیشتر و بیشتر شده و بر تعداد شرکت کنندگان افزوده شده است.درکنار این اشتیاق و علاقه، تمرینات خوبی هم انجام گرفته و این موضوع بیانگر آن است حضور در جشنواره ملی موسیقی جوان برای آنها بسیار با اهمیت است و این جشنواره را سکوی پیشرفت خود میدانند.
پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان پاییز امسال به دبیری هومان اسعدی و مشارکت گسترده استادان موسیقی ایران با حمایت دفتر موسیقی و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،توسط انجمن موسیقی ایران و با همکاری بنیاد رودکی برگزار میشود.
دیدگاهتان را بنویسید