×
×

یادداشتی از سحر طاعتی
صداهای نو درموسیقی ایرانی

  • کد نوشته: 431440
  • حمیده موسوی
  • شنبه, ۲۳ام مرداد ۱۴۰۰
  • ۰
  • بروز و ظهور سبکهای مختلف موسیقی درهر کشوری روند خاص خودش را دارد و شاید ایران را بتوان تنها کشوری دانست که طی دهه های اخیر شاهد رشد فزاینده موسیقی پاپ بوده و خوانندگان و نوازندگان و گروههای مختلفی با عناوین خاص پا به عرصه گذاشته اند...
    صداهای نو درموسیقی ایرانی
  • سحر طاعتی_خبرنگار: بروز و ظهور سبکهای مختلف موسیقی درهر کشوری روند خاص خودش را دارد و شاید ایران را بتوان تنها کشوری دانست که طی دهه های اخیر شاهد رشد فزاینده موسیقی پاپ بوده و خوانندگان و نوازندگان و گروه های مختلفی با عناوین خاص پا به عرصه گذاشته اند. روندی که شاید در دیگر سبکها بسیار کندتر بوده و نسل جوان علاقمند به موسیقی ترجیح داده اند با ورود به این حرفه و آغاز کار نوازندگی و یا خوانندگی با حمایت بسیار زیاد تهیه کنندگان، جایگاهی برای خود دست و پا کنند و چند سالی با انتشار تک آهنگ و آلبوم و در نهایت کنسرت خیل عظیمی از همنسلانشان را با خود همراه کنند و بعد ازمدتی از صفحه موسیقی پاپ به دلایل مختلف حذف شوند. که این حذف خود نیز به مصرفی بودن موسیقی ها و ترانه هایشان ارتباط مستقیم دارد.

    طی سالهای اخیر متاسفانه آنقدری که شاهد چهره های جدید در سبک موسیقی پاپ بودیم در دیگر ژانرهای موسیقی خصوصا موسیقی ایرانی به تعداد بسیار محدود خوانندگانی ظهور کرده اند و با حمایت آهنگسازان و ناشرانی که دغدغه شان موسیقی اصیل ایرانی است در مسیر درست حرفه ای وارد شدند و سعی کردند در این آشفته بازار موسیقی گوش های مخاطب را با موسیقی برآمده از فرهنگشان آشتی دهند.

    کاری که در گذشته اساتید برجسته موسیقی همچون استاد محمدرضا شجریان انجام داد و در همراهی با نوازندگان جوان، آنها را به دنیا معرفی کرد و یا استاد محمدرضا لطفی با تشکیل گروههای سه گانه شیدا، نوازندگان و خوانندگان جوان را حمایت کرد که از آن پس آنها توانستند مسیر حرفه ای خود را طی کنند و بسیاری دیگر.

    امروزه نیز هستند آهنگسازان و خوانندگان پیشکسوتی که هدفشان ارتقا موسیقی و شنیده شدن موسیقی اصیل ایرانی است. همانند مهرداد پازوکی آهنگساز پیشکسوت موسیقی ایرانی که بعد از ۱۹ سال کناره گیری از فضای رسمی موسیقی در حالی فعالیتش را از سر گرفت که درهمکاری با یک خواننده تازه کار جدیدترین آثارش را می نویسد. او که در روزهای پایانی سال گذشته با انتشار قطعه «به سفر فکر نکن» رسما همکاری اش با محمد یادگار خواننده کار اولی موسیقی ایرانی را اعلام کرد، معتقد است که پیشکسوتان موسیقی بایستی با حمایت از جوان ترها صداهای جدیدی به موسیقی ایران اضافه کنند.

    او که تا به امروز قطعاتی چون «آرزوی نقش بر آب»و «سراب»را از سوی موسسه فرهنگی هنری نهاله رودکی منتشر کرده قصد دارد تا پایان سال با انتشار دیگر قطعاتش مجموعه ای از جدیدترین ساخته هایش در بازار موسیقی منتشر و در نهایت با مناسب شدن شرایط اجتماعی کنسرتهایی را برگزار کند.

    یکی از شاخصه های آهنگسازی های مهرداد پازوکی ورود به فضای موسیقی گلهاست؛ او در واقع با ساخت قطعاتش با حال و هوای موسیقی گلها قصد دارد گلهای موسیقی را در شرایط کنونی زنده کند. موسیقی گلهایی که شاید امروزه بواسطه هجوم موسیقی های غیر مناسب، در ذهن جوان امروزی جایگاهی ندارد اما شایدبشود که با ورود خوانندگان جدید در ژانر موسیقی ایرانی و حمایت پیشکسوتان و ناشران از این قشر و انتشار آثاری درخور بتوان فضای جامعه را به سمت و سوی موسیقی ایرانی سوق داد.

    منبع: موسیقی ایرانیان
    https://musiceiranian.ir/?p=431440
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *