×
×

ساخته و نواخته پریچهر خواجه
جلد اول از مجموعه «مضراب: تمرین‌هایی برای ساز قانون» منتشر شد

  • کد نوشته: 430936
  • حمیده موسوی
  • دوشنبه, ۲۸ام تیر ۱۴۰۰
  • ۰
  • جلد اول از مجموعه «مضراب: تمرین‌هایی برای ساز قانون» ساخته و نواخته پریچهر خواجه (به همراه یک لوح فشرده) توسط موسسه فرهنگی – هنری ماهور منتشر شد.
    جلد اول از مجموعه «مضراب: تمرین‌هایی برای ساز قانون» منتشر شد
  • جلد اول از مجموعه «مضراب: تمرین‌هایی برای ساز قانون» ساخته و نواخته پریچهر خواجه توسط انتشارات ماهور منتشر شد.

    به گزارش موسیقی ایرانیان، جلد اول از مجموعه «مضراب: تمرین‌هایی برای ساز قانون» ساخته و نواخته پریچهر خواجه (به همراه یک لوح فشرده) توسط موسسه فرهنگی – هنری ماهور منتشر شد.

    مباحث و مطالب کتاب که برای هنرجویان دوره متوسطه به بالا (هنرجویانی که مهارت‌های پایه نوازندگی را به خوبی آموخته‌اند) تهیه و تدوین شده است، انطباق چندانی با کارگاه ردیف دستگاهی ندارد و آنچه بیشتر مدنظر بوده، صرفاً بهره گیری از قواعد درست و بالابردن سطح تکنیک نوازندگی است.

    پریچهر خواجه درباره این کتاب نوشته است: «نواختن صحیح و روان هر ساز، افزون بر تمرین مداوم، نیازمند آگاهی از تکنیک و فنون نوازندگی آن ساز است و توجه به ریزه کاری ها و ظرایف، ضروری و اجتناب ناپذیر به نظر می رسد.

    کمبود مرجع و کتابی که این نیاز نوازندگان و هنرجویان قانون را برآورده کند از دیرباز وجود داشته است. کتاب حاضر که حاصل بخشی از سال‌ها تلاش و تحقیق بی وقفه و مستمر نگارنده بوده و تمامی مطالب و محتوای آن ابداع و ساخته ذهنیات و تجارب این جانب در این امر است، پاسخی به این نیاز است.

    به این منظور، از میان تمرین‌هایی که در این سال‌ها به منظور پیشرفت و تقویت توان نوازندگی هنرجویان ساز قانون تصنیف کرده‌ام، سی تمرین را برگزیده‌ام و برای اینکه این قطعات بهتر در خاطر بنشیند، آنها را به فراخور حالات حسیشان نامگذاری کرده‌ام و مجموعه‌ای فراهم آمد که کتاب پیش روست.»

    پریچهر خواجه، عضو هیات علمی دانشگاه هنر تهران و مدرس دانشگاهی ساز قانون است. «ترانه: چهل قطعه برای ساز قانون»، «یاد ۱: سی قطعه برای ساز قانون از استادان موسیقی ایران»، «یاد ۲: سی‌وسه قطعه برای ساز قانون از استادان موسیقی ایران» و «گلنوش: چهل قطعه برای ساز قانون» از دیگر کتاب‌های اوست. کتاب «گلنوش» در اصل گردآوری قطعات زنده‌یاد سیمین آقارضی، موسیقیدان فقید ایرانی و از نوازندگان مطرح ساز قانون است.

    منبع: موسیقی ایرانیان
    https://musiceiranian.ir/?p=430936
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *