×
×

پیشکسوت موسیقی مقامی خراسان
استاد رضا کوهستانی درگذشت

  • کد نوشته: 419593
  • حمیده موسوی
  • دوشنبه, ۱۵ام دی ۱۳۹۹
  • ۰
  • رضا کوهستانی پیشکسوت موسیقی مقامی خراسان شمالی یکشنبه ۱۴ دی دار فانی را وداع گفت.

    استاد رضا کوهستانی درگذشت
  • پیشکسوت موسیقی مقامی خراسان درگذشت

    رضا کوهستانی پیشکسوت موسیقی مقامی خراسان شمالی یکشنبه ۱۴ دی دار فانی را وداع گفت.

    حسن رضوانی سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فاروج با تأیید این خبر گفت: رضا کوهستانی بخشی و هنرمند ممتاز عرصه موسیقی مقامی شمال خراسان، ساز خود را برای همیشه بر زمین گذاشت و آسمانی شد.

    او ادامه‌ داد: رضا کوهستانی متولد سال ۱۳۱۵ در روستای کوران ترکیه از توابع قوچان آن روز و شهرستان فاروج امروزی، از هنرمندان سرشناس موسیقی کرمانجی شمال خراسان بود که بیش از ۶۰ سال از عمر خود را به فعالیت در عرصه موسیقی مقامی مشغول بود.

    وی افزود: دل و جان این هنرمند مردمی از جوانی با نواها و نغمه‌های موسیقی محلی خو گرفت و به‌تدریج با فعالیت در این رشته به یکی از استادان بهنام موسیقی شمال خراسان تبدیل شد که شاگردان بسیاری این هنر را در مکتب وی آموختند.

    “بخشی” لقبی است که به برخی از نوازندگان دوتار در شمال خراسان و ترکمن‌صحرا داده می‌شود. بخشی‌ها نوازندگان دوتار، آوازخوان، داستان‌گو، سراینده و سازنده ساز دوتار هستند که به‌نوعی از آن‌ها به‌عنوان روایتگران فرهنگ شفاهی یاد شده و از احترام و جایگاه ویژه‌ای نیز برخوردارند.

    بخشی خودبند، بالاترین رتبه را در میان بخشی‌ها دارد که خود مؤلف، مصنف و تولیدکننده اصلی است و خود نوازنده و خواننده محسوب می‌شود و می‌تواند برای هر موضوع و اتفاقی که در جامعه صورت می‌گیرد در لحظه شعر گفته و بخواند.

    انجمن موسیقی ایران درگذشت ایشان را به جامعه موسیقی و خانواده وی تسلیت عرض می کند.

    منبع: ایرنا
    https://musiceiranian.ir/?p=419593
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *