×
×

کارگردان سرشناس سوری
حاتم علی درگذشت

  • کد نوشته: 419098
  • خبرنگار موسیقی ایرانیان
  • پنجشنبه, ۱۱ام دی ۱۳۹۹
  • ۰
  • حاتم علی درگذشت

  • مهر نوشت: حاتم علی کارگردان تاثیرگذار سوری که درام‌های تاریخی تلویزیونی‌اش در جهان عرب با اقبال روبه‌رو شده بودند، در ۵۸ سالگی درگذشت.

    حاتم علی کارگردان سوری که با آثارش به پیچیدگی‌های پرتلاطم تاریخ اعراب توجه داشت، سه شنبه بر اثر سکته قلبی در هتلی در قاهره جان باخت.

    «یک شب بلند» درامی درباره سه زندانی که پس از ۲۰ سال از زندان آزاد می‌شوند از جمله فیلم‌های سینمایی وی است که جایزه اصلی جشنواره فیلم تائورمینای ایتالیا را در سال ۲۰۰۹ دریافت کرد.

    وی چند نمایشنامه در کارنامه دارد که «محاصره»، «داستان مسعود»، «او ۳ بار درگذشت»، «دیروز، امروز و فردا» و «جماعت عاشق» از جمله آنها هستند.

    علی چندین سریال درام تاثیرگذار برای تلویزیون ساخت که سریال زندگینامه‌ای «ملک فاروق» در سال ۲۰۰۷ از جمله آنهاست. در این سریال او دوره آخرین پادشاه مصر را که توسط عبدالناصر در سال ۱۹۵۲ سرنگون شد تصویر کرده است.

    این سریال که از شبکه MBC پخش شد پرطرفدارترین سریال ماه رمضانی سال شد و از همان زمان نمایش، نشان داد که جامعه عربی چقدر برای رسیدن به بهار عربی که چند سال بعد رخ داد، آمادگی دارد.

    یکی از سریال‌های مهم وی در سال ۲۰۰۴ با عنوان «خروج فلسطینی‌ها» درباره خانواده‌های فلسطینی است که پس از اجبار به مهاجرت در سال ۱۹۴۸ توسط نظامیان صهیونیست به بی‌خانمانی تقریباً ۷۰۰ هزار فلسطینی انجامید. این سریال در سوریه فیلمبرداری شد و یکی از محصولات مهم تلویزیونی عرب است.

    سریال «الزیر سالم» در سال ۲۰۰۰، «صلاح الدین ایوبی»، «شاهین قریش»، «بهار قرطبه» در سال ۲۰۰۳، «ملوک الطوائف» در سال ۲۰۰۵ و «عمر» در سال ۲۰۱۲ از دیگر سریال‌های وی هستند که با موفقیت زیادی روبه رو شدند.

    آخرین کارگردانی وی ساخت سریال درام «روزی روزگاری» در سال ۲۰۱۹ بود که اکنون در نتفلیکس در حال پخش است. این سریال درباره نگهبان قصری در اسکندریه است که پس از ملاقات با دختری از طبقه‌بالای قاهره ادعا می کند وارث سلطنت است.

    منبع: خبر آنلاین
    https://musiceiranian.ir/?p=419098
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *