×
×

دفتر دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران بسته شد

  • کد نوشته: 323033
  • خبرنگار موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۲۰ام آبان ۱۳۹۸
  • ۰
  • دفتر دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، طی مراسمی شامگاه گذشته بسته شد و این جشنواره رسما به کار خود پایان داد.

    دفتر دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران بسته شد
  • دفتر دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، طی مراسمی شامگاه گذشته بسته شد و این جشنواره رسما به کار خود پایان داد.

    دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران که از ۱۶ آبان ماه در ۱۰ شهرستان استان و شهر کرمان آغاز شده بود شب گذشته در مراسمی با حضور جمعی از هنرمندان نام آشنای موسیقی ایران نظیر فردین خلعتبری، بردیا صدر نوری و نوید افقه و محمد الهیاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد، علی ثابت نیا مدیر انجمن موسیقی ایران، احمد صدری دبیر جشنواره دوازدهم موسیقی نواحی در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی بصورت رسمی به کار خود پایان داد.

    حضور همزمان بزرگان موسیقی نواحی بروی صحنه

    این مراسم با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی آغاز شد و پس از آن با اجرای موسیقی توسط برخی پیشکسوتان موسیقی نواحی ایران نظیر عاشیق قدرت میرزاپور، فاروق درپور، عاشیق نیهات اوزان از ترکیه، شاپور کمالی، حداد کارگر، کیخسرو طاهری و خداداد شکل زهی در کنار یکدیگر ادامه یافت.

     

    تلاش کرمان برای میزبانی شایسته از هنرمندان

    در ادامه این مراسم مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان طی سخنانی گفت: به مدت ۴ روز فرصت داشتیم تا میزبان هنرمندان عزیز از سراسر ایران از شمال تا جنوب و شرق تا غرب کشور باشیم. اینک گسترده ترین رویداد هنری کشور در حوزه موسیقی نواحی ایران به ایستگاه پایانی خود رسید.

    محمدرضا علیزاده افزود: کرمان به عنوان بزرگترین مهمانخانه ایران تلاش کرد که میزبان شایسته ای از آواها و نواهای هنرمندان با اصالت اقوام ایران زمین باشد. زیباتر اینکه این سرور، توام با هفته وحدت شد. دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران برای ما در حیطه اجرا تفاوت آشکاری با سال های قبل داشت که می توان از جمله به تشکیل شورای سیاست گذاری با همراهی استانداری کرمان و حضور و مشارکت شهردار این استان، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مدیرکل صدا و سیمای استان و همچنین معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل دفتر موسیقی و اساتید بزرگ موسیقی و انجمن موسیقی ایران موجب شد با فراغ بال بیشتری به تدارکات جشنواره ای با این عظمت مشعوف شویم.

    کویر شهداد نقطه اوج گردشگری فرهنگی بود

    علیزاده افزود: در این دوره با توجه به گردشگری هنری، ١٧ تور گردشگری مهمان دیار کریمان شدند و حضور مهمانان در کویر شهداد نقطه اوج آن بود. همچنین برپایی نمایشگاه عکس به نام «عکس آوا» برگ جدید دیگری از ظرفیت های این جشنواره بود.

    او همچنین گفت: حضور گرم دانشجویان موسیقی و هنرمندانی از کشورهای ترکیه، افغانستان و عراق زمینه ای شد تا در سال های آینده به جشنواره ای بهتر نزدیک تر باشیم. حضور ٢٠ خبرنگار و عکاس از شبکه های تلویزیونی برون مرزی باعث شد رویدادهای جشنواره موسیقی نواحی در سراسر ایران و جهان منعکس شود.

    تجلیل از مادر شهید سرافراز عشایر

    ادامه مراسم به تجلیل از مادر شهید عشایر کرمان محسن زبردست) و اساتید پیشکسوت موسیقی نواحی نظیر محمد جان بزرگیان از کهگیلویه و بویراحمد، علیرضا شهبازی از استان فارس، خالو قنبر راستگو از استان هرمزگان، رحیم خضری از استان آذربایجان غربی، هادی قره خانی و خسرو کارگر از خراسان شمالی، عبدالله امینی از استان خراسان رضوی، عبدل احد درپور از تربت جام، خداداد شکل زهی از استان سیستان و بلوچستان و عاشیق قدرت میرزاپور از استان آذربایجان شرقی اختصاص داشت.

    بخش بعدی این مراسم اجرای موسیقی توسط گروه هنری استان کردستان شامل حسین امینی نوازنده نرمه نای، اسماعیل پورکریمی نوازنده ساز کوبه‌ای، رحیم خضری و عمر فرجی خوانندگان بود.

     با اشک ها و لبخندها از خزر تا خلیج فارس 

    نمایش فیلم مستند مربوط به اشک ها و لبخندهای اساتید پیشکسوت موسیقی نواحی سراسر کشور بخش بعدی مراسم اختتامیه دوازدهمین جشنواره موسیقی بود و پس از آن، خالو قنبر راستگو نوازنده نام آشنای نی جفتی و گروه بانوان هنرمند «کیدی» از استان هرمزگان روی صحنه آمدند که اجرای موسیقی این گروه مورد استقبال گرم حاضران در سالن قرار گرفت.

    در ادامه گروه موسیقی «مازرون» و «دیو سالار» قطعاتی از موسیقی منطقه مازندران را برای مخاطبان اجرا کردند.

    کرمان در تدارک استقبال از رئیس جمهور

    زهرا موسی پور (مدیرکل امور اجتماعی استاندار کرمان) سخنران بعدی این مراسم بود که به نمایندگی از استاندار کرمان در آیین اختتامیه حضور پیدا کرد.

    او در سخنانی گفت: رئیس جمهور فردا عازم کرمان است و استاندار در حال برنامه ریزی برای این برنامه است و حالا این توفیق نصیب من شد که امشب اینجا باشم. در این رویداد بزرگ هنرمندان بیش از ٢٠ استان، مهمان ما هستند؛ گویا ما ایران را در کرمان می بینیم. اینجا همه با تمایزها و زیبایی ها دور هم هستند که این اتفاق مبارک در ایام میلاد مبارک پیامبر رحمت و مهربانی نصیب ما شده است.

    وی افزود: امسال در دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران باز هم میزبان هنرمندان سراسر کشور هستیم و از این بابت بسیار خوشحالیم. جشنواره ها می توانند کارکردهای متفاوتی داشته باشند؛ از آثار و برکات این جشنواره هم وحدت و انسجام ملی است. ایران متعلق به همه است و همه ایران را دوست داریم.

    وی در انتهای سخنانش گفت: این جشنواره تاثیر زیادی در شادابی و نشاط جمعی دارد و همگی یقین داریم این رویداد به نتیجه ای با ارزش می رسد و باید این میراث را پاس بداریم.

    موسیقی، شمشیر و دفاع از میهن

    سپس اعضای گروه موسیقی «میسان» از استان خوزستان روی صحنه آمدند و قطعاتی همراه با رقص آیینی شمشیر با محوریت مبارزه و دفاع از میهن اجرا کردند. این اجرا هم با استقبال مخاطبان همراه بود.

    در بخش بعدی این مراسم گروه گلزار و گل محمد بلوچ از سیستان و بلوچستان به اجرای برنامه پرداختند.

    اجرای گروه چوب بازان اسپوتین از آذربایجان شرقی نیز بخش دیگری از برنامه بود.

    زیرساخت شرط لازم برای جشنواره هاست

    در ادامه این مراسم، احمد صدری (دبیر جشنواره) در سخنانی گفت: جشنواره به این بزرگی قطعا کمبودها و نقص هایی دارد که امیدوارم شما به بزرگی خودتان ببخشید.

    او ادامه داد: لازمه برگزاری یک جشنواره باکیفیت در دوره های بعدی وجود زیرساخت های لازم است. عدم وجود سالن مناسب کنسرت در شهر یکی از مشکلات ماست. موضوع دیگر هم نبودن نیروهای کارکشته و زبده است که بتوانند این موسیقی های خوب را به بهترین نحو به گوش شنونده برسانند.

    دبیر جشنواره افزود: متاسفانه در این مدت سیستم مناسبی نداشتیم و حتی تا دو ساعت قبل از آیین اختتامیه نیز سیستم صوتی مناسب در اختیارمان نبود. امیدوارم در دوره های بعدی این جشنواره در سالن های بزرگ تر و در بازه زمانی طولانی تری برگزار شود چون این ظرفیت وجود دارد.

    اجرای موسیقی ترکمنی و چند اجرا از موسیقی دیگر نقاط کشور پایان بخش این مراسم بود.

    دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی که از ۱۶ آبان در کرمان آغاز شد شب گذشته در حالی به پایان رسید که رایزنی ها برای دوره سیزدهم این جشنواره آغاز شده است.

    https://musiceiranian.ir/?p=323033
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *