آلبوم بیکلام و مشترک «جادوی نقرهای» با آهنگسازی و تنظیم «سیدبهنام ابطحی» و «علی نعمتی» رونمایی شد.
به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، «سیدبهنام ابطحی» پس از دوسال جدیدترین اثر خود با عنوان «جادوی نقرهای» با محتوای موسیقی بیکلام را با فضاسازی بدیع رونمایی و منتشر کرد.
در این مراسم که از ابتدا تا انتها قطعات آلبوم مذکور در آن پخش شده و شنیده میشد، بسیاری از چهرههای هنری موسیقی و سینما از جمله صدرالدین حسین خانی مدیر ایران گام، حسین توتونچیان مدیرعامل ایران کنسرت، مهدی میرزاباقریان مسئول آوای سوته دلان، کمال مقدم کارگردان سینما، بهنوش بختیاری هنرپیشه سینما و تلویزیون، افشین سیاه پوش خواننده و آهنگساز، برادران کاظمی گروه دکور موزیک، مریم وطن پور مجری تلویزیون (خاله قاصدک)، فرانک یوسفی گوینده و مجری سازمان صدا و سیما، مهدی بیات، علی بخشی موزیسین، توحید و حامد کاظمی برادرهای هادی کاظمی در این مراسم حضور داشتند.
«تولد»، «جادوی نقرهای»، «لمس عشق»، «اوج عشق»، «نسیم شبانه»، «استوایی»، «رقص آتش»، «آندولوس»، «سماء»، «آندولوس»(ریمیکس)، «غروب آفتاب»، «پیروزی»، «راه عشق»، «برای تو» و «ماه عسل» قطعات آلبوم بیکلام «جادوی نقرهای» را تشکیل میدهند.
«علی نعمتی» سولیست ویلن که نوازنده اصلی این آلبوم است از کودکی آموزش ویلن را آغاز کرده و نزد استادانی همچون «اسدلله ملک» و «همایون خرم» به فراگیری این ساز همت گمارده است. او ردیفهای موسیقی ایرانی را نیز بهطور کامل فراگرفته است و پس از طی مراحل پیشرفته نوازندگی، در بسیاری از مستر کلاسهای نوازندگان شهیر اروپایی شرکت کرده و به لهجه و توان و سبکی متمایز و بدیع در ویلننوازی رسیده است که نمود هنر این نوازنده در آلبوم «جادوی نقرهای» نمایان است.
او تاکنون قطعات متعددی برای برنامه تلویزیونی «ماه عسل» و «سه ستاره» کار کرده که قطعه ۱۵ این آلبوم مربوط به همین برنامه است.
با این وجود «جادوی نقرهای» اولین آلبوم تکنوازی علی نعمتی محسوب میشود که در ژانرهای مختلف و متنوع با همراهی نوازندگان شاخصی همچون «بابک ریاحیپور» نوازنده گیتار بِیس، «میثم مروستی» نوازنده ویلن، «پدرام فریوسفی» نوازنده آلتو، «هومن نامداری» نوازنده ساکسیفون و «آتنا اشتیاقی» نوازنده ویلنسل خلق شده است.
سیدبهنام ابطحی، آهنگساز سینما و تلویزیون، در آثاری همچون فیلم سینمایی «لیلی با من است»، فیلم سینمایی «پسر آدم، دختر حوا» و سریال تلویزیونی «این زمینیها» فعالیت داشته است. او در آثاری همچون «شکلاتی»، «ملکوت»، «پایان دوم»، «کلوپ همسران»، «من دیوانه نیستم»، «نفرین»، «پایان نامه»، «زنان ونوسی مردان مریخی»، «اخراجی ها ۳»، «بیداری»، «کلبه»، «پسر آدم دختر حوا»، «انعکاس»، «استشهادی برای خدا»، «مربای شیرین»، «فوتبالیست ها»، «اسکادران عشق»، «لیلی با من است»، «عاشقانه» به عنوان «آهنگساز»، «موسیقی متن»، «نوازنده درامز» حضور داشته است.
بافت موسیقی آلبوم «جادوی نقرهای» ترکیبی از موسیقی کلاسیک غربی و موسیقی پاپ ایرانی با بُنمایههایی از موسیقی کلاسیک ایرانی است که در اغلب قطعات لایت موتیف و خط اصلی ملودی برگرفته از رپرتوار موسیقی ایرانی بوده که با اکمپانیمانی از سازهای ارکستر بزرگ و ارکستر پاپ احاطه شده است.
در مجموع آلبوم «جادوی نقرهای» را میتوان در آن دسته از آثار بیکلام جای داد که محوریت ساز ویلن و مهارت نوازنده در اجرای تکنیکها و فرمهای موسیقایی دانست که توانسته نزدیکترین خواسته و اندیشه آهنگساز و خالق اثر را به درستی درک کرده و به اجرا بگذارد. نوع سوال و جوابهای نوازنده ویلن با ارکستر گویی گفتگویی عاشقانه و گذریست بر خاطرات گذشته که این حس را هرشنوندهای درک کرده و بر جنبه نوستالژیک اثر صحه میگذارد. نوازنده همچنین تمام تکنیکهای بعضا دشوار قطعات آلبوم را با مهارت تمام و پانچ و ژوست نواخته است و چالش تکنیکهای سنگین و دشوار او را از ارائه حس و احساس در نوازندگی غافل نساخته است.
فضاسازی هارمونیک و کنترپوئنتیک اثر از دیگر ویژگیهای این آلبوم است که حسی از کثرت در عین وحدت را به شنونده القاء میکند. قطعات این آثار عموما با روایتی تصویرساز آغاز شده و با واریاسیونهای پی در پی این تصویرسازی ذهنی به مرور بسط و گسترش داده میشود و در پایان و در خطوط کثیر سازها و الحان، خطی از لایت موتیف در ذهن شنونده نقش می بنند و به وحدت و یگانگی آشنا منتهی میشود.
دیدگاهتان را بنویسید