×
×

آلبوم «با ما دمی» رونمایی شد | گزارش تصویری

  • کد نوشته: 277487
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۱۶ام تیر ۱۳۹۸
  • ۰
  • مراسم رونمایی از آلبوم موسیقی ایرانی «با ما دمی» در عصر روز جمعه چهاردهم تیرماه ۱۳۹۸ در موسسه فرهنگی هنری هفت اقلیم با حضور استادان و پیشکسوتان هنر، هنردوستان و موسیقیدانان برگزار شد.

    آلبوم «با ما دمی» رونمایی شد | گزارش تصویری
  • مراسم رونمایی از آلبوم موسیقی ایرانی «با ما دمی» در عصر روز جمعه چهاردهم تیرماه ۱۳۹۸ در موسسه فرهنگی هنری هفت اقلیم با حضور استادان و پیشکسوتان هنر، هنردوستان و موسیقیدانان برگزار شد.

    به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، این مراسم با اجرای علیرضا پورامید، شاعر و پژوهشگر موسیقی آغاز شد و با پخش قطعه ای از آلبوم با ما دمی، سلمان سالک، آهنگساز، نوازنده و مدیر عامل انتشارات ” نوای مانای میهن” به ایراد سخن پرداخت.

    سالک در جایگاه ناشر اثر در رابطه با وضعیت نشر و معضلات آن گفت: «امروزه چند عامل مزاحم در انتشار آثار هنری بخصوص موسیقی وجود دارند که با طولانی شدن روند انتشار و در ادامه باعث ناامیدی و دلسرد شدن هنرمندان می شوند. وقتی یک اثری تولید می شود و به پای آن زحمات زیادی صرف می شود چندین ماه زمان صرف تایید شعر، موسیقی، و …. می شود و گاه تایید شدن یک کلمه در شعر این پروسه را طولانی تر و با اشکال مواجه می کند.»

    وی افزود: «اساساً بهتر است که ممیزی بعد از انتشار آثار هنری، توسط منتقدین و مخاطبین صورت بگیرد؛ کما اینکه اگر مردم اثری را نپذیرند آن را خریداری نمی کنند و اگر اثری از کیفیت لازم و کافی برخوردار نباشد، بهترین فیلترینگ همان نظر جامعه و مردم است. از طرفی تولید فیزیکی آلبوم موسیقی و تهیه سی دی امروزه بسیار پرهزینه است و با وجود نبودن قانون کپی رایت در کشور و نبود بازگشت مالی برای تهیه کننده و خالق آلبوم موسیقی؛ تنها عاملی که باعث تولید آلبوم موسیقی توسط هنرمندان می شود، چیزی نیست جز عشق به هنر و کار هنری. و اگر هم حمایتی از جانب هنردوستان صورت می گیرد در واقع ارزش گذاری به همان عشق است و امیدوارم آلبوم با ما دمی در نهایت بین مخاطبین با استقبال خوبی مواجه شود و از زحمات تمامی دست اندرکاران این اثر خصوصاً جناب اثنی عشری و جناب شاهانی قدردانی شود.»

    در ادامه مراسم امیر اثنی عشری خواننده جوان موسیقی ایرانی ضمن تشکر و قدردانی از حضور هنرمندان و علاقه مندان به موسیقی از تلاش کوروش شاهانی برای به سامان رسیدن این اثر سخن گفت: «از ابتدای شکل گیری این اتفاق هنری کوروش شاهانی تک تک جزئیات را در نظر گرفت و تلاش کرد که کار به بهترین شکل ممکن انجام شود و از لحاظ هنری نیز خواهید دید که چه در جواب آوازها و چه در ساخت قطعات و تصانیف به خوبی از پس کار بر آمدند.»

    سپس اثنی عشری به ذکر دو نکته در رابطه با آلبوم با ما دمی و هنر آواز خوانی پرداخت: «فرم تصنیف سازی و ترانه سرایی در دهه های اخیر دستخوش تغییراتی شده که از جمله آنها تلاش هنرمندان برای ساخت تصنیف با استفاده از غزل کلاسیک است. مزیت این کار غنایی ست که به موسیقی می بخشد؛ اما ما در تصنیف فرم های دیگری نیز داشتیم که حاصل همکاری یک هنرمندِ آهنگساز و یک شاعر و ترانه سرا بود. به این ترتیب که آهنگساز ابتدا آهنگی می ساخت و سپس آهنگ را به ترانه سرا می سپرد و ترانه سرا با توجه به احوال آهنگ و آهنگساز، شعری بر روی آهنگ می سرود. به نظر من یکی از دلایلی اقبال به تصانیف ساخته شده در رادیو خصوصا برنامه گلها همین نکته بوده است؛ یا ما می بینیم که برخی تصنیف های ماندگار دیگر زمانی شکل می گرفت که آهنگساز هم موسیقی و هم شعر را خود می ساخت. عارف و شیدا و امیر جاهد در این فن سرآمد بودند. بنابراین چه خوب است که در کنار استفاده از دیوان شعرا، همچنان از این روش نیز بهره بگیریم. نمونه ای از این شیوه را می توانید در تصنیف « شکن در شکن » در همین آلبوم بشنوید که جناب « امین ایرانپور » بر روی آهنگ کوروش شاهانی شعری را سروده اند.»

    اثنی عشری در ادامه افزود: «نکته دوم سوالی است که در بسیاری از مجامع هنری و جلسات پرسیده می شود که “برای آواز خوانی، باید به شعر بیشتر به شعر توجه کرد یا به آواز یا گردش نغمات موسیقی؟” پاسخ های متنوعی به این سوال داده شده. اما به نظر من باید به یک تفاهم رسید و زیبایی و زیبایی شناسی اثر را مبنا قرار داد؛ و زمانی این زیبایی بوجود می آید که آواز بتواند حق شعر را ادا کند. تلاش بنده و دیگر دوستانم در آلبوم با ما دمی این بوده که به شعر با این دید نگاه کنیم و شعر را به عنوان یک ماده مصرفی نبینیم و مفهوم شعر را برسانیم و در کنارش با تحریر و آوا و گردش نغمات، موسیقی زیبایی هم ارائه بدهیم.»

    کوروش شاهانی آهنگساز آلبوم با ما دمی نیز افزود: «اثر هنری را باید پس از انتشار به قضاوت مخاطبین و شنوندگان واگذار کرد و بهترین قاضی، زمان و مخاطب است. بنابراین من توضیحی درباره این آلبوم ندارم؛ فقط یک نکته هست که گفتنش خالی از لطف نیست و آن نحوه ضبط این آلبوم مخصوصاً بخش ساز و آواز هست. چرا که معتقدم مقوله ساز و آواز، مهم ترین بخش موسیقی سنتی ایرانی است و من به شخصه این فرم موسیقی ایرانی را دوست دارم و خوشبختانه در این اثر تمام دوستانم که در کنارم بودند با من هم فکر و هم نظر بودند و هستند. بنابراین پیشنهاد و اصرار کردم که برای ضبط ساز و آواز همگی مان همزمان و به صورت آنسامبل این کار را انجام دهیم؛ چرا که نوازنده ای که جواب آواز می دهد و خواننده، با هم یک بده و بستان احساسی دارند و این بده و بستان می تواند در بالا رفتن غنای احساسی ساز و آواز خیلی موثر باشد. به همین علت به اتفاق دوستان عزیزم امیر اثنی عشری و هوشمند عبادی به استودیو رفتیم و قسمت های دونوازی و ساز و آواز را ضبط کردیم. از این نظر اعتقاد دارم اعتبار احساسی در آلبوم با ما دمی بالاست.»

    شاهانی در انتها با تشکر از حضور استادان و هنرمندان و همه عوامل دست اندرکار آلبوم با ما دمی به خصوص خواننده اثر افزود: «امیر اثنی عشری همچون یک برادر در لحظه لحظه این آلبوم در کنار من بود و با همفکری هایش در هرچه بهتر شدن این اثر نقش موثر و بسزایی دارد و همچنین نوازنده تمبک آلبوم، برادرم خشایار که ایده اولیه تولید این آلبوم با مشورت ها و همفکری های ایشان شکل بهتری به خود گرفت.»

    گفتنی است رونمایی آلبوم با ما دمی با استقبال خوب مخاطبان و حضور هنرمندانی همچون هوشنگ امیر اردلان، امیر همتی، کامران کوهستانی، حسین علیشاپور، احسان عبایی، محمدباقر زینالی، رفعت موسوی، اعضای کانون راویان سنتور، شایان میرزایی، سهیل اله دادیان، چکاد فشارکی، آرش کاووسی، ایمان عنصری، بهروز افشار و… برگزار شد.

    در این آلبوم کوروش شاهانی با ساز سنتور، هوشمند عبادی با ساز نی، محسن دیلم صالحی با ساز عود و خشایار شاهانی با ساز تمبک صدای امیر اثنی عشری را همراهی کرده اند و اشعار آلبوم نیز از حافظ، سعدی، فروغی بسطامی و امین ایرانپور انتخاب شده است.

    https://musiceiranian.ir/?p=277487
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *