×
×

روایت معاون هنری ارشاد از تصویب قانون جنجالی اخذ ۱۰ درصد از درآمد کنسرت‌ها: در جریان نبودیم!

  • کد نوشته: 265835
  • خبرنگار موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۱۲ام خرداد ۱۳۹۸
  • ۰
  • معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه تلویزیونی «سلام صبح بخیر» شبکه سه سیما توضیحاتی را پیرامون قانون جدید اخذ عوارض از کنسرت‌ها ارائه داد.

    روایت معاون هنری ارشاد از تصویب قانون جنجالی اخذ ۱۰ درصد از درآمد کنسرت‌ها: در جریان نبودیم!
  • معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه تلویزیونی «سلام صبح بخیر» شبکه سه سیما توضیحاتی را پیرامون قانون جدید اخذ عوارض از کنسرت‌ها ارائه داد.

    سید محمد مجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بخش «میز موسیقی» برنامه تلویزیونی «سلام صبح بخیر» شبکه سوم سیما که با کارشناسی رضا مهدوی پخش می‌شود، با اشاره به حاشیه‌ها و جنجال‌های تصویب قانون اخذ ۱۰ درصد از درآمد کنسرت‌ها توسط دولت طبق مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی توضیح داد: تصویب قانون اخذ ۱۰ درصد از درآمد حاصل از کنسرت‌ها توسط دولت در حوزه مالیات نیست چرا که برنامه‌های فرهنگی هنری معاف از مالیات هستند. بنابراین مصوبه یاد شده تحت عنوان «عوارض» در سال ۹۸ دریافت می‌شود. از سوی دیگر این پیشنهاد از مجموعه پیشنهاداتی بوده که تا آنجا که من می‌دانم و سابقه سنواتی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته‌ام، هرسال برای تصویب عرضه می‌شده و طبیعتاً بعد از بررسی مزایا و معایب رد و در قانون بودجه سالانه به تصویب نمی‌رسید.

    وی ادامه داد: امسال به طور اتفاقی این موضوع دوباره طرح می‌شود و ظاهراً افرادی هم از نمایندگان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان می‌کنند که طرح یاد شده در فهرستی است که جزو طرح‌های کاملاً سنجیده شده است، بنابراین این قانون عرضه و در مجلس مطرح شده و پس از تصویب در قانون بودجه ۹۸ منظور می‌شود. اما معاونت هنری وزارت ارشاد به دلیل همان ماجرای سنواتی بودن در جریان نبود و دوستان هم فکر می‌کردند سال‌ها از این پیشنهاد گذشته و حتماً همه در جریان هستند. در حالی که ما معتقدیم این پیشنهاد در کنار مزایایی که می‌تواند داشته باشد، معایبی هم خواهد داشت که در صورت بررسی کارشناسی دقیق می‌توانستیم به حد اعتدالی برای چنین اقدامی برسیم.

    معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد این عوارض ۱۰ درصد که فقط به کنسرت‌های ۹ کلانشهر تعلق می‌گیرد مقرر است به مراکز فرهنگی هنری شهرستان‌های غیر از مرکز استان برسد. یعنی این بودجه برای استفاده‌های عمومی وزارت ارشاد به صلاحدید مدیران قرار نمی‌گیرد. این بودجه الزاماً قرار است به‌عنوان تکمیل پروژه‌های فرهنگی هنری شهرهای کوچک کشور استفاده شود. البته یکی از جنبه‌های مثبت چنین قانونی توسعه زیرساخت‌های فرهنگی برای شهرهای محروم با معاضدت هنرمندان است.

    حسینی در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: مطمئن باشید با پیگیری‌های ما شرایط بهتری صورت می‌گیرد.

    https://musiceiranian.ir/?p=265835
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *