×
×

کتاب موسیقی مکریان کتاب شد

  • کد نوشته: 264623
  • خبرنگار موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۸ام خرداد ۱۳۹۸
  • ۰
  • سنندج – رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی کردستان گفت: در مسیر عملیاتی کردن شعار تولید محوری، جدیدترین کتاب تولیدی حوزه هنری این استان با عنوان مفهوم بند در موسیقی کردهای مکریان منتشر شد.

    کتاب موسیقی مکریان کتاب شد
  • سنندج – رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی کردستان گفت: در مسیر عملیاتی کردن شعار تولید محوری، جدیدترین کتاب تولیدی حوزه هنری این استان با عنوان مفهوم بند در موسیقی کردهای مکریان منتشر شد.

    و به نقل از روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان، امین مرادی با اشاره به شعار محوری حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان در راستای توجه به امر تولید در عرصه فرهنگ و هنر، گفت: مفهوم بند در موسیقی کردهای مکریان تازه ترین اثر تولیدی حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان از امروز وارد بازار نشر شد.

    وی با اشاره به مشخصات و جزئیات جدیدترین اثر تولیدی حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان، افزود: مفهوم بند در موسیقی کردهای مکریان به همراه سی دی تالیف کژوان ضیاالدینی عضو هیات علمی دانشگاه کردستان است که از سوی انتشارات سوره مهر چاپ و روانه بازار شده است.

    رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان بیان کرد: این کتاب در واقع یک اثر پژوهشی و علمی است که تلاش می کند تا ساختارهای موسیقایی زیبا و بدیع در فرهنگ بخشی از کردهای منطقه را به خوبی نشان دهد.

    وی ادامه داد: مطالعه رپرتوار موسیقی مکری و شناخت اشتراکات میان ساخته رای اولیه موسیقی مکریان و همچنین بیان ویژگی های تاریخ و فرهنگی مکریان با ارائه دورنمایی از گونه های موسیقایی رایج در این ناحیه از جمله دیگر ویژگی های این اثر پژوهشی است.

    مرادی بیان کرد: کتاب مفهوم بند در موسیقی کردهای مکریان در ۱۶۸ صحفه و در قالب چهار بند تالیف شده و از جمله ویژگی های منحصر به فرد آن در مقایسه با سایر آثار پژوهشی از این دست همراه داشتن سی دی بندهای این گونه موسیقایی است.

    وی با اشاره به تلاش حوزه هنری انقلاب اسلامی در راستای توجه به ظرفیت های فرهنگ بومی و محلی در راستای اعتلای بیشتر فرهنگ اسلامی و ایرانی در کشور، یادآور شد: یکی از برنامه های محوری حوزه هنری انقلاب اسلامی در استان کردستان تکیه بیشتر بر برجسته سازی ظرفیت های فرهنگ بومی و محلی است و در همین راستا تلاش می شود تا این مهم در گونه های مختلف هنری به خوبی برجسته شود.

    رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان اظهار داشت: موسیقی از گذشته های دورتاکنون با زندگی مردم این خطه از ایران اسلامی عجین بوده و آنها در مناسبت ها و مراسم های مختلف از جشن و شادی گرفته تا زمان عزاداری و حتی موقع کار نیز از موسیقی استفاده کرده اند.

    وی به اهمیت مکتوب کردن گونه ها و ظرفیت های بالای موسیقی در استان کردستان و سایر مناطق کردنشین کشور اشاره کرد و گفت: کتاب مفهوم بند در موسیقی کردهای مکریان تلاشی است تا بخشی از ظرفیت های موسیقایی این خطه از کشورمان را از نابودی و فراموشی نجات دهد و خوشبختانه این اثر با تلفیقی از روش های علمی و جذابیت هنری به مخاطب عرضه شده است.

    وی با اشاره به دیگر فعالیت ها و اقدامات حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان در راستای کمک به اعتلای بیشتر موسیقی کردی، گفت: کتاب و سی دی پژوهشی سمفونی اورامان اثر مهدی احمدی، کتاب دوجلدی آموزش جامع دف نوازی اثر فرزاد عندلیبی، کتاب آموزشی پرواز قطعاتی برای کمانچه اثر راشد بابا شهابی، سی دی پژوهشی قطعات عرفانی دف، آلبوم موسیقی اورامی کوسالان اثر هیوا شاه محمدی، تولید و عرضه آلبوم موسیقی دریاب و دریاب اثر اثر محی الدین شعبانی از مهمترین فعالیت های حوزه هنری انقلاب اسلامی در این بخش به شمار می رود.

    رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان بیان کرد: ما در کنار تلاش برای تولید و عرضه آلبوم ها و کتاب های حوزه موسیقی، در طول سال زمینه برای برگزاری کنسرت های مختلف را نیز فراهم کرده و از این مسیر هم تلاش می کنیم تا فرصت برای عرضه و حضور بیشتر موسیقی بومی و محلی در بین اقشار مختلف مردم فراهم شود.

    وی با اشاره به توجه به بخش آموزش به عنوان دیگر فعالیت حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان برای اعتلای موسیقی کردی، بیان کرد: هم اکنون در سازهای مختلف دوره ها و کلاس های آموزشی با حضور اساتید مجرب در حال برگزاری است و از این مسیر هم استعدادهای مختلفی در سطح استان شناسایی و وارد فعالیت حرفه ای موسیقی شده اند.

    کتاب مفهوم بندی در موسیقی کردهای مکریان به همراه سی دی مربوطه توسط حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان در انتشارات سوره مهر در شمارگان ۱۲۵۰ نسخه با قیمت ۳۰ هزار تومان چاپ و روانه بازار شده است و هم اکنون در کتابفروشی های سطح استان و کتابخانه تخصصی هنر واقع در پردیس سینمایی بهمن سنندج عرضه می شود.

    کژوان ضیاءالدینی نویسنده و موالف کتاب مفهوم بند در موسیقی کردهای مکریان متولد ۱۳۶۷ در شهر سنندج است که فارغ التحصیل دوره‌ی کارشناسی ارشد نوازندگی موسیقی ایرانی از پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران بوده و هم اکنون به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه کردستان در گروه موسیقی فعالیت می کند.

    از جمله فعالیت های دیگر این هنرمند می توان به انجام طرح پژوهشی با عنوان «موسیقی کردهای مکریان» به سفارش حوزه‌ی هنری استان کردستا، نگارش سلسله مقالات انتقادی سیزده‌گانه در رابطه با فرهنگ موسیقایی کردستان در هفته نامه‌ی سیروان و داوری هفتمین جشنواره بین المللی دف نوای رحمت و همچنین تشکیل گروه موسیقی سنتی دانشگاه کردستان اشاره کرد.

    https://musiceiranian.ir/?p=264623
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *