×
×

افتتاح آکادمی ساز قانون ایرانی و چنگ‌های باستان «رابعه»

  • کد نوشته: 215158
  • خبرنگار موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۲۸ام آذر ۱۳۹۷
  • ۰
  • رابعه زند (نوازنده قانون و چنگ‌های باستانی)، آکادمی تخصصی ساز قانون ایرانی را تأسیس کرده و روز جمعه ۳۰ آذر همزمان با شب یلدا به طور رسمی افتتاح می‌شود.

    افتتاح آکادمی ساز قانون ایرانی و چنگ‌های باستان «رابعه»
  • رابعه زند (نوازنده قانون و چنگ‌های باستانی)، آکادمی تخصصی ساز قانون ایرانی را تأسیس کرده و روز جمعه ۳۰ آذر همزمان با شب یلدا به طور رسمی افتتاح می‌شود.

    به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، رابعه زند (نوازنده قانون و چنگ‌های باستانی)، در تازه‌ترین کوشش خود آکادمی تخصصی ساز قانون ایرانی را تأسیس کرده و روز جمعه ۳۰ آذر همزمان با شب یلدا به طور رسمی افتتاح می‌شود.

    این نوازنده قانون، پس از انتشار نخستین آلبومش، تمرکز خود را بر تألیف کتابی برای این ساز و نیز تحقیق و پژوهش برای بهینه‌سازی تولید قانون معطوف کرده و از این رو تأسیس آکادمی ساز قانون ایرانی و چنگ‌های باستان نیز گام تازه‌ای در مسیر همین  هدف است.

    رابعه زند درباره انگیزه شکل‌گیری این آکادمی گفت: دی امسال سابقه تدریس من به بیست سال می‌رسد و تصور می‌کنم بعد از گذشت این سال‌ها لازم بود که کارم را به طور جدی و مستقل پیگیری کنم. از سوی دیگر تعداد هنرجویانم در این سال‌ها آن قدر زیاد شده که نمی‌توانستم پذیرای همه آن‌ها در فضای خصوصی منزلم باشم. اما این‌ها فقط انگیزه‌های اولیه است. من در این مدت پژوهش‌های زیادی در زمینه ساخت ساز قانون ایرانی داشته‌ام که قصد دارم حاصل آن‌ها را در این آکادمی به علاقه‌مندان ارائه کنم.

    او در ادامه با اشاره به این که در سال‌های اخیر موج تازه‌ای در تدریس قانون ترکی راه افتاده است، گفت: متأسفانه مدرسان و نوازندگان این ساز دیگر ردیف موسیقی دستگاهی تدریس نمی‌کنند و وقتی با آن‌ها صحبت می‌کنیم لزومی در این کار نمی‌بینند در صورتی که هیچ نوازنده سیتار هندی وجود ندارد که راگای هندی را اجرا نکرده باشد. هر سازی در هر کشوری رپرتوار خاص خودش را دارد که باید به هنرجویان تدریس شود. پس اگر ما هم معتقدیم که قانون یک ساز ایرانی است و پیشینه آن به فارابی برمی‌گردد باید ردیف هفت دستگاه موسیقی ایرانی را روی آن کار کنیم.

    یکی دیگر از فعالیت‌های آکادمی «رابعه» نمایش چنگ‌های باستان و تدریس «چنگ کودک» به عنوان ساز تازه طراحی شده این هنرمند است. رابعه زند در این باره تأکید کرد: استاندارد شروع موسیقی برای بچه‌ها ساز پیانو است اما از آن جا که این ساز قیمت بالایی دارد و همه خانواده‌ها استطاعت مالی خرید آن را ندارند من سال‌ها مشغول طراحی ‌سازی با نام «چنگ کودک» و پژوهش روی آن بودم تا بتوانم از آن به عنوان جایگزینی برای «بلز» و پیانو استفاده کنم. این چنگ‌ها ده انگشت کودک را درگیر می‌کنند و طبیعی است آن‌چه برگرفته از هنر باستانی خودمان باشد اصالت بیشتری برای کودکان‌مان خواهد داشت. هنرجویان کودک در ایران سال‌های سال است که موسیقی را با ساز فلزی غیر ایرانی آموزش می‌بینند که صدای نسبتا آزار‌دهنده و به‌شدت قویای دارد که در موارد بسیاری نتیجه مثبتی هم حاصل نمی‌شود. اما «چنگ‌ کودک» جدای از آن که کاملا ایرانی است از صدای بسیار خوشایندی نیز برخوردار خواهد بود که به دلیل سادگی در نواختن، کودک را به موسیقی علاقه‌مند و تمامی انگشتان او را به ساز آشنا می‌کند. در این راه کودک می‌آموزد چگونه برای ساز احترام قائل شود و به آن فراتر از یک اسباب‌بازی کودکانه توجه کند.

    در آکادمی ساز قانون ایرانی و چنگ‌های باستان «رابعه» علاوه بر تدریس قانون، نمایشگاهی برای این ساز (به تولید کشورهای مختلف مثل ایران، ترکیه، ارمنستان و…) در نظر گرفته شده تا هنرجویان بتوانند تفاوت‌های آن‌ها را به درستی دریابند. مضاف بر این چنگ‌های باستانی هم ازجمله سازهایی هستند که در نمایشگاه دائمی این آکادمی برای علاقه‌مندان به نمایش درخواهند آمد. علاقه‌مندان به شرکت در کلاس‌های این آکادمی می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۴۲۰۷۰۰۵ و ۰۹۱۰۱۸۱۸۸۰۵ تماس حاصل کنند.

    https://musiceiranian.ir/?p=215158
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *