×
×

«در سال های اخیر افت شدیدی در ذائقه هنری جامعه مان دیده می شود»

  • کد نوشته: 204243
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۱۹ام آبان ۱۳۹۷
  • ۰
  • جلیل شعاع اولین آلبوم رسمی خود را در اسفند ماه ۱۳۹۶ راهی بازار کرد و این در حالی بود که انتشار این آلبوم با اقبال و استقبال شایسته ای از سوی مخاطبان مواجه شد. در ادامه، گفتگوی سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان» را به بهانه انتشار آلبوم «کو؟»، با خالق این اثر می خوانید.

    «در سال های اخیر افت شدیدی در ذائقه هنری جامعه مان دیده می شود»
  • جلیل شعاع

    جلیل شعاع

    جلیل شعاع اولین آلبوم رسمی خود را در اسفند ماه ۱۳۹۶ راهی بازار کرد و این در حالی بود که انتشار این آلبوم با اقبال و استقبال شایسته ای از سوی مخاطبان مواجه شد. «کو؟» به آهنگسازی، تنظیم و خوانندگی جلیل شعاع است که در سبک متفاوت «soul»، با تلفیق زبان گیلکی و ریشه های فولکِ آن ناحیه بنا شده است و شامل ۹ قطعه می باشد که ۷ قطعه «گَب»، «گُلِی»، «کو؟»، «کُر»، «زاک»، «کوچِ رِ»، «گِ» گیلکی و دو قطعه ی «مهم نیست» و «بادبادک» فارسی می باشند.

    در ادامه، گفتگوی سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان» را به بهانه انتشار آلبوم «کو؟»، با خالق این اثر می خوانید.

     

    بفرمائید از چه زمانی شروع به فعالیت موسیقی کردید؟

    از سال های کودکی شروع به نواختن ساز کردم. از ابتدای جوانی هم شروع نوشتن ترانه و آهنگ کردم. بعدها با دوستانم توانستیم گروه های موسیقی مختلفی را درست کنیم که خب به علت محدودیت های مالی هیچ کدام به نتیجه ای نرسید. بعد جدایی از آخرین گروه، شروع به تنظیم شخصی آهنگ ها در استودیوی خانگی ام کردم تا وارد فرایند فعالیت سولوآرتیستی شوم. چند آلبوم نوشتم و بعد در استودیو کرگدن شروع به ضبط کردم. آلبوم *کو؟* سومین آلبوم ام بود که ضبط شد و خوشبختانه اولین آلبومی شد که توانستم منتشرش کنم

    آیا در فعالیت تان گروهی شما را همراهی می کند؟

    قبل از آلبوم «کو؟» تنها، دوست عزیزم پیمان حاتمی به طور مداوم در کنارم بود. پیمان مهندسی صدای پروژه ها، میکس و مستر را انجام می داد و در برخی آهنگ ها به نوازندگی می پرداخت. اما از آلبوم «کو؟» با اضافه شدن مازیار خواجیان و صادق کیا یک تیم جدی تحت عنوان جلیل شکل گرفت. مازیار خواجیان مدیر پروژه و مدیر هنری آلبوم بود. صادق کیا هم مشاور هنری و رسانه کار. البته مازیار در آلبوم، نوازندگی هم کرد و تنظیم یکی از قطعات یعنی آهنگ گلی را هم، ما دو نفر با هم انجام دادیم. به عقیده من تیم چهارنفره ای که شکل گرفت نتیجه نهایی محصول را رقم زد و خوشبختانه در آلبوم جدیدی که ضبط شد همکاری ما ادامه دارد.

    در مورد آلبوم جدید توضیحی می دهید؟

    بله آلبوم جدید در بهار ۹۷ ضبط شده و در مرحله مجوز است. همان طور که گفتم این آلبوم هم با همان تیم مدیریتی سابق کار شده. آلبوم در واقع فضای آلبوم قبلی را دنبال می کند. البته در بعضی قطعات، هم در قسمت ملودیک و هم در قسمت ریتمیک، احتمالا موزیک پیچیده تری را خواهید شنید. سازبندی آلبوم جدید مشابه آلبوم قبلی است. البته سگمان زهی و بادی این بار بزرگ تر و جدی تر دیده شده است.

    جلیل شعاع

    جلیل شعاع

    چرا گویش گیلکی را به عنوان بخش غالب در ترانه ها انتخاب کردید؟

    گویش ها و خرده فرهنگ ها رو به نابودی هستند. در هر حال مدرنیسم و جهانی شدن خیلی چیزها را عوض می کند. ایده من این است که در این ناگزیر باید چیزی از فرهنگ های کوچیک به یادگار گذاشته شود و البته موسیقی، اگر مجالی باشد و جدی تر به آن پرداخته شود مساله ای فراتر از متن کلامی صرف هست.

    همچنین امکانات گویش گیلکی به علت روان تر بودنش نسبت به فارسی متداول کشور، فرم استفاده از مصوت هاش و سایر ویژگی ها، به زعم من امکانات بیشتری برای همراهی با موسیقی دارد.

    چه مدت روی ساخت، تنظیم و ضبط آلبوم *کو؟* صرف شد؟

    آلبوم «کو؟» در بازه زمانی بیشتری از آلبوم های دیگرم نوشته و ضبط شد. به گمانم دلیل این امر یک تغییر فضای کاری برای من بود. من پیش از این آلبوم، به فضاهای کاری زیرمجموعه راک تمایل داشتم. این آلبوم شروعی برای تلفیق عناصر سبک های مختلف در موسیقی ایی نزدیک تر به پاپ بود. در واقع من وارد فضایی از تجربه جدید شدم. المان هایی از سول، جز، راک، موسیقی کلاسیک و … را وارد آهنگ های مختلفم کردم تا به نتیجه ای که می خواهم برسم. فکر می کنم در کل نوشتن و ضبط آلبوم در یک بازه زمانی دو سال و نیمه، شاید هم بیشتر انجام شد. در حالی که مثلا در آلبوم آخرم این اتفاق طی یک سال افتاد.

    این را هم بگویم که در کل البته همیشه بین زمانی که یک آهنگ را می نویسم و زمانی که آن را تنظیم می کنم هم همیشه فاصله ای هست که این هم فرایند تولید را کمی طولانی می کند.

    برنامه ای برای اجرا ندارید؟

    چرا قرار بود تابستان اجرا داشته باشیم که به دلایل مختلفی نشد. برای هنرمندان مستقل محدودیت های مالی همیشه مساله عمده ای هست. در هزینه ها چند قسمت هست، هزینه تولید، هزینه تبلیغ و هزینه اجرا. هیچ کدام از این قسمت ها هم قادر به جبران پولی که صرف می شود نیست. یعنی نه تنها نمی توانید از اجرا سود کنید بلکه باید برایش هزینه هم بکنید.

    من برای تولید موزیک ام هزینه قابل ملاحظه ای صرف می کنم. برایم خیلی مهم است که همه چیز با بهترین کیفیت ممکن ضبط و آماده پخش شود. مثلا بین برگزاری اجراها و ضبط با کیفیت آلبوم جدید، آلبوم را انتخاب کردم. ولی به هر شکل هر موسیقی باید وارد فضای اجرایی شود. در حال حاضر برای اجرا در نیمه آبان ماه حاضر می شویم. همین طور سعی مان بر این است که رونمایی آلبوم جدید هم با اجرا همراه شود.

    جلیل شعاع

    جلیل شعاع

    مخاطبین آلبوم تان را چه کسانی تشکیل می دهند؟

    نمی شود قاطعانه صحبت کرد. بعد از انتشار آلبوم، بخشی از اقبال آهنگ ها در برخورد غیر گیلک ها بود. البته تقریبا تمام کسانی که آلبوم را دوست داشتند به موزیک های خارج از جریان اصلی، یعنی موزیک های جدی تر علاقه داشتند. در بین گیلک ها خیلی این طور نبوده. افراد با سلایق مختلف آلبوم را دوست داشتند. البته فکر می کنم بخشی از مشکل هنرمندان مستقل این است که به دلیل این که نمی توانند برای پخش چندان هزینه کنند ممکن است خیلی طول بکشد تا کارشان به دست مخاطبین بالقوه شان برسد. من هم استثنا نیستم. کارم در حدی شنیده شده، ولی خیلی از آن چه که باید دور است.

    فروش آلبوم چطور بوده؟

    فکر کنم برای یک آلبوم موسیقی دور از جریان اصلی و عامه پسند خوب بوده. آلبوم بعد از این همه مدت هنوز دارد می فروشد. هرچند فروش آلبوم آن قدرها هم مهم نیست چون هرگز نمی تواند حتی یک دهم هزینه ای که برایش شده را هم در بیاورد. مهم شنیده شدن اش است که امیدوارم هنوز فرصتی برایش باقی مانده باشد.

    اگر صحبت دیگری دارید بفرمائید.

    جلیل شعاع

    جلیل شعاع

    بله. در سال های اخیر افت شدیدی در ذائقه هنری جامعه مان دیده می شود. طبیعی است که این شرایط نتیجه خواسته مدیا هست. و آن قدر ساده نیستم که تصور کنم توان چندانی برای تغییر این شرایط داریم. زور ما به مدیایی که بخش بزرگی از ذهن مردم را در دست دارد نمی رسد. اما حداقل کاری که می توانیم بکنیم این است اگر دغدغه فرهنگی ایی داریم در آن جدی باشیم و در حد توان مان از کسانی که کار فرهنگی می کنند و مخصوصا در حوزه موسیقی، بخش بزرگی از آن ها را، هنرمندان مستقل تشکیل می دهند حمایت کنیم.

    https://musiceiranian.ir/?p=204243
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *