×
×

ارایه دستاوردهای انقلاب با زبان موسیقی/ سامانه «نواز» افتتاح شد

  • کد نوشته: 194431
  • خبرنگار موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۹ام مهر ۱۳۹۷
  • ۰
  • مدیر دفتر موسیقی و سرود سازمان صداوسیما برگزاری اولین جشنواره ملی نماهنگ فجر را در راستای شناخت استعدادهای جوان دانست و گفت: این جشنواره می‌تواند قدمی در راستای راه‌اندازی شبکه نماهنگ باشد. به گزارش ایسنا، محمدباقر معلم امروز (نهم مهر ماه) در نشست اولین جشنواره ملی نماهنگ فجر در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب، اظهار کرد: […]

    ارایه دستاوردهای انقلاب با زبان موسیقی/ سامانه «نواز» افتتاح شد
  • مدیر دفتر موسیقی و سرود سازمان صداوسیما برگزاری اولین جشنواره ملی نماهنگ فجر را در راستای شناخت استعدادهای جوان دانست و گفت: این جشنواره می‌تواند قدمی در راستای راه‌اندازی شبکه نماهنگ باشد.

    به گزارش ایسنا، محمدباقر معلم امروز (نهم مهر ماه) در نشست اولین جشنواره ملی نماهنگ فجر در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب، اظهار کرد: در حال حاضر موسیقی کارکردهای زیادی در حوزه‌های مختلفی سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و … پیدا کرده است که در تلفیق با تصویر یکی از تاثیرگذارترین قالب‌های عصر ما محسوب می‌شود. فرمت نماهنگ می‌تواند در فرصت کمی مفاهیم مهمی را به مخاطب منتقل کنند. با توجه به این ویژگی‌ها بود که تصمیم گرفتیم جشنواره‌ای در این حوزه برگزار کنیم.

    او ادامه داد: روزگار ما، روزگار سرعت و کثرت است و نماهنگ فرمی هماهنگ و همسو با فصای این روزگار است. به عنوان مثال دیگر کمتر کسی از نسل جوان ظهر جمعه فیلم سینمایی تماشا می‌کند، اما چون نماهنگ فرمتی همسو با فضای جدید است، از سوی مخاطبان استقبال می‌شود. اما که متاسفانه در کشور ما به این فرم کمتر توجه می شود، در حالی که در شبکه‌های خارجی و رسانه‌های اجتماعی از این قالب بهره‌های زیادی می‌برند.

    معلم با اشاره به سالروز چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، خاطرنشان کرد: چهل سالگی سال پختگی انقلاب است و در همین راستا در ستاد چهل‌ سالگی که مدتی است به ریاست آقای دارابی در صداوسیما راه‌اندازی شده است، طرح برگزاری جشنواره مطرح شد و با تاکید ریاست سازمان شکل اجرایی به خود گرفت‌. این جشنواره نخستین جشنواره‌ای است که در زمینه نماهنگ در کشور برگزار می‌شود و امیدواریم بتواند به تولید نماهنگ‌های فاخر و باکیفیت کمک کند. به هر حال از آنجا که تاکنون هنرمندان به صورت جدی در این حوزه کار نکرده‌اند، گاهی کارهایی دیده می‌شد که صوت و تصویر با هم هماهنگی چندانی نداشتند. بر همین اساس از مهمترین دست‌آوردهای این جشنواره می‌تواند شناسایی استعدادها و به بلوغ رساندن این فرمت باشد.

    رییس مرکز موسیقی سازمان صداوسیما همچنین درباره شرایط پخش نماهنگ‌های این جشنواره از شبکه‌های سراسری و استانی، اظهار کرد: برای نخستین بار قبل از برگزاری اختتامیه جشنواره، دو روز فرصت پخش آثار برگزیده داده شده است. همچنین برای پخش آثار در رسانه‌های اجتماعی از شرکت سروش کمک گرفته‌ایم تا برای پخش بهینه آثار ارسالی کمک ما کند. علاوه بر این نماهنگ‌ها در شبکه‌های سراسری و استانی نیز پخش می‌شوند و برگزیده‌ها نیز در دو روز مانده به برگزاری اختتامیه پخش خواهند شد.

    معلم همچنین در پاسخ به پرسشی درباره همکاری مرکز موسیقی صداوسیما با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر نهادهای حوزه موسیقی، گفت: این حد و مرزها بیشتر برای رسانه‌هاست؛ چراکه وقتی اثر خوبی ساخته می‌شود، دیگر برای مخاطب مهم نیست که این اثر تولید وزارت ارشاد بوده است یا صداوسیما؛ این در حالی است که همچنان برخی از این حد و مرزها استقبال می‌کنند و به این موضوع می‌پردازند، اما برای ما مهم تولید یک اثر خوب و با محتوا است. برای برگزاری جشنواره ملی نماهنگ از پیشترها با ارشاد و تعداد زیادی از هنرمندان گفت‌وگوهای زیادی انجام دادیم و به نتیجه‌هایی نیز دست یافتیم. به هر حال انجام کارهای فرهنگی نیاز به مقدمات وسیع دارد و ما نیز بیش از یک سال و نیم برای این جشنواره فعالیت کرده‌ایم.

    رییس دفتر موسیقی صداوسیما همچنین در پاسخ به پرسشی دیگری درباره احتمال راه‌اندازی شبکه موسیقی، بیان کرد: شبکه نماهنگ می‌تواند در ادامه این جشنواره باشد. قطعا پیدایی این شبکه متولیانی دارد که بیش از من و شما دغدعه دارند و در این باره فکر می‌کنند و تصمیم می‌گیرند.

    او در ادامه بار دیگر به جشنواره ملی نماهنگ فجر اشاره و اظهار کرد: مراسم اختتامیه در چهار بخش داخلی، بین الملل، آزاد و جنبی برگزار می‌شود که در هر بخش یک برگزیره خواهیم داشت. این جشنواره از اول تا پنجم بهمن‌ ماه برگزار می‌شود و در روز اخر نیز مراسم اختتامیه را خواهیم داشت.

    او درباره نحوه انتخاب هیات داوران و محتوای آثار ارسالی به جشنواره نیز توضیح داد: حتما گونه‌های مختلف موسیقایی در این جشنواره حضور دارند و هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. بر همین اساس ما حتی در بخش جنبی علاوه‌ بر یافتن استعدادهای موسیقی، مسابقه‌ای را برای مردم تدارک دیده‌ایم که همه می‌توانند با گوشی‌های تلفن همراه خود در آن شرکت کنند. در حوزه هیات داوران نیز ما از ترکیبی از هنرمندان و برگزیدگان موسیقی و تصویر استفاده می‌کنیم.
    مدیردفتر موسیقی و سرود سازمان صداوسیما درباره سامانه جامع موسیقی رسانه ملی»پ و نحوه دسترسی به آرشیو موجود صداوسیما نیز خاطرنشان کرد: دسترسی به آرشیو موسیقی صداوسیما در حال حاضر فعلا برای تهیه‌کنندگان و برنامه‌سازان فراهم است، اما از سال آینده احتمالا دسترسی عنومی نیز خواهد داشت.

    او یادآور شد که در حال حاضر سامانه موسیقی نواز توسط شرکت صوتی و تصویری سروش در این زمینه فعال شده است و در واقع می‌توان گفت که سایه‌ای از آرشیو موسیقی صداوسیما است.

    معلم همچنین در پایان سخنان خود اعلام کرد که زنگ چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی توسط ارکستر ملی صداوسیما نواخته می‌شود. این قطعه با نام ایران، با صدای سالار عقیلی، با آهنگسازی رازمیک اوهانیان و شعری از علیرضا قزوه اجرا می‌شود.

    در بخش دیگری از این نشست، محمودرضا حسینی (مدیرعامل شرکت تولیدی محصولات صوتی و تصویری سروش) در سخنانی اظهار کرد: سامانه موسیقی «نواز» به دنبال برگزاری جلسات متعددی با مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد و مدیران خانه موسیقی، راه‌اندازی شده است. ما برای آغاز کارمان آثاری از شهرام ناظری، سالار عقیلی و تعدادی دیگر از هنرمندان تدارک دیده‌ایم که به زودی جزییات بیشتر آن اعلام می‌شود. در واقع می‌توان گفت که ایده اصلی راه‌اندازی این سامانه توسط آقای معلم مطرح شد و آقای مهدی حبیبی نیز به عنوان یکی از هنرمندان فعال حوزه موسیقی مدیریت این سامانه را برعهده گرفت.

    در ادامه مهدی حبیبی نیز درباره فعالیت این سامانه توضیح داد: سامانه نواز اولین سامانه‌ای است که برای فروش اینترنتی و حتی فیزیکی حوزه موسیقی طراحی شده است. این سامانه با هدف اصلی فروش اینترنتی آثار صوتی و تصویری راه‌اندازی شده و امروز نیز در جلسه‌ای که با مدیران رسانه‌ای برگزار کردیم مجوزهای مربوطه دریافت شد.

    او یادآور شد: همچنین اولین فستیوال موسیقی الکترونیک در قالب فعالیت‌های این سامانه برگزار خواهد شد که در هفته‌های آینده در این باره بیشتر اطلاع رسانی می‌شود. باید به این نکته توجه کرد که ما در این سامانه فقط بحث اقتصادی را دنبال نمی‌کنیم و مباحث دیگری همچون موضوعات فرهنگی، جذب هنرمندان جوان و… را نیز در نظر داریم. در این راستا استودیو شرکت سروش در اختیار جوانان خلاق و هنرمند قرار داده می‌شود که می‌توانند کارهای زیادی را در این عرصه تولید کنند.

    https://musiceiranian.ir/?p=194431
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *