×
×

در نشستی در ایسنا خلیج فارس:

  • کد نوشته: 18995
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۳۰ام اردیبهشت ۱۳۹۱
  • ۰
  • سهیل نفیسی که این روزها برای برگزاری تازه‌ترین کنسرت خود با عنوان «از آن سال‌های دور» به جنوب سفر کرده است، با حضور در دفتر خبرگزاری ایسنا در منطقه خلیج فارس به سوالات خبرنگاران رسانه‌های گروهی پاسخ داد.  به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خلیج فارس، این خواننده و آهنگساز در آغاز این نشست […]

  • سهیل نفیسی که این روزها برای برگزاری تازه‌ترین کنسرت خود با عنوان «از آن سال‌های دور» به جنوب سفر کرده است، با حضور در دفتر خبرگزاری ایسنا در منطقه خلیج فارس به سوالات خبرنگاران رسانه‌های گروهی پاسخ داد.

     به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خلیج فارس، این خواننده و آهنگساز در آغاز این نشست در پاسخ به سوالی درباره اولویت‌هایش برای انتخاب ترانه و اشعارش گفت: در انتخاب ترانه‌هایم الزاما به دنبال تصویر سازی نیستم هر چند که همواره شعر همراه با تصویر بوده و منظری برای خیال‌پردازی خواننده به وجود می‌آورد.

     او ادامه داد: شعری فهیم است که بتواند در میان گذاشته شود و در واقع در انتخاب شعر برای خواندن، می‌خواهم حلقه گمشده میان جوان امروز و اشعار تاریخی کشورمان را که به گوشش نرسیده را بازیابی کنم.

     نفیسی ، مهمترین دغدغه‌اش را معرفی اشعار سرزمینش به کسانی دانست که از گذشته تا به امروز آن را نشنیده یا وقتی برای شنیدن آن نگذاشته‌اند.

     او در همین رابطه عنوان کرد: می‌دانم که بیشترین عامل موفقیتم در خوانندگی در انتخاب اشعارم است که مخاطب را به خود جذب می‌کند.

     این هنرمند موسیقی با اشاره به اینکه همواره به مطالعه شعر می‌پردازد، اضافه کرد: کتاب‌های زیادی از غزلیات و اشعار را در کتابخانه خود دارم و هر روز بر تعداد آن افزوده می‌شود. یکی از خصوصیاتم تمام کردن یک کتاب تا انتهاست و پس از اتمام آن به سراغ کتاب دیگری می‌روم زیرا باید با شعر زندگی کرد و شاعر را به خوبی شناخت و فهمید که هدفش از سراییدن حتی یک بیت چه بوده و آیا می‌توانیم با این اشعار ارتباط نزدیکی برقرار کنیم یا خیر؟

     آهنگساز و خواننده «ری را»، شاعران محبوب خود را ابراهیم منصفی و احمد شاملو نامید و عنوان کرد: از سال ۴۰ تا ۶۵ در بندرعباس زندگی کردم و در آن دوران ارتباط نزدیکی با زنده یاد «رامی» داشتم.من با این هنرمند بزرگ جنوب زندگی کردم و با روحیاتش آشنایی کامل داشتم و از آنجا که هیچ شاعری به خوبی منصفی در منطقه جنوب کشور نمی‌شناسم به سراییدن ترانه‌های او می‌پردازم.

     او، منصفی را یک شاعر ساختار شکن و خنیاگر در موسیقی جنوب کشور دانست و افزود: در زمانی که در استان هرمزگان امکانات فرهنگی هنری در بدترین وضعیت خود قرار داشت، ترانه‌های «رامی» پر از مفاهیم انسانی، بیان عشق امروزی و مسائل اجتماعی بود که موجب شد شعر جنوب کشور دچار تحولی شگرف شود.

     نفیسی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه تا چه اندازه نوع موسیقی‌اش را متأثر از آثار زنده یاد رامی می‌داند، تصریح کرد:خود را کاملا متأثر از منصفی نمی‌دانم، زیرا پیش از او نیز خنیاگری در موسیقی وجود داشته است و هیچگاه قیاس کردن دو هنرمند صحیح نیست.

     او علت کشیده شدن موسیقی کشور به سوی ترانه‌های نامفهوم و بی‌ارزش و فاصله گرفتن از موسیقی فاخر ایرانی را در خوب نشنیدن مخاطبان و مردم دانست و عنوان کرد: تا زمانی که برای شنوندگان انواع موسیقی موجود نباشد تا بتوانند به خوبی به تمامی سبک‌های موسیقی گوش فرا دهند، نمی‌توان امیدی به اعتلای موسیقی فاخر کشورمان داشت. در حالیکه مهمترین علت این آسیب را در فقر شنیداری می‌دانم.

     خواننده آلبوم «چنگ و سرود» درباره نقشش در معرفی «رامی» به مردم کشور گفت: امیدوارم همگان به این موضوع پی برده باشند که بیشتر تأکید بنده بر اجرای قطعات زنده یاد منصفی برای معرفی این هنرمند در سطح کشور و در عرصه بین‌المللی است. کاری که در حال حاضر صورت گرفته و در شهرهایی همچون تهران در حال حاضر از این هنرمند به نیکی یاد شده و آثارش از فروش بالایی برخوردار است.

     نفیسی علت عدم ارائه یک مجموعه کامل از آثار ابراهیم منصفی را در مشکل جمع‌آوری آثار این شاعر از میان شنوندگان شعرهای او دانست و افزود: کیفیت نامناسب نوارها و اجرای ضعیف برخی ترانه‌ها یکی از مهمترین دلایل آن است.

     او دربار تازه‌ترین کنسرت خود در بندر عباس و دلایل انتخاب آثار شعرای معاصر به جای آثار فولکلور نیز توضیح داد: من جنوبی هستم و نیازی برای معرفی جنوبی بودن خود نمی‌بینم به همین دلیل هم به عمد برای آنکه مخاطبان را به شنیدن تمامی گونه‌های شعر عادت دهم از اجرای قطعات بومی جنوب به ندرت بهره گرفتم و اگر کسی آزرده شد آن را با کمال میل می‌پذیرم زیرا این موضوع به سلیقه افراد بر می‌گردد.

     این خواننده ونوازنده، خود را فردی معرفی کرد که با شعر و هنر زندگی کرده و هیچگاه به دنبال آرمان و سخنان روشنفکری نبوده و اضافه کرد: به دنبال اشعاری می‌گردم که ناب و جذب کننده باشد و هیچگاه زمان سراییده شدن آن برایم اهمیتی ندارد.

     نفیسی اشعار آلبوم بعدی خود را متعلق به دیوان و غزلیات «حافظ» دانست و عنوان کرد: هنوز مشخص نیست این آلبوم چه زمان روانه بازار شود زیرا باید به شناخت کامل از حافظ دست یابم و با اشعارش زندگی کنم.

    او با بیان اینکه هرمزگان پایتخت موسیقی کشور است و موسیقی در خون و رگ‌های تک تک جنوبی‌ها جریان دارد، اظهار کرد: رسیدن به این گفته نیاز به یک مدیریت صحیح، فراهم کردن زیرساخت‌ها و آموزش علمی دارد، زیرا توانایی رسیدن به این آرمان وجود دارد و در این موضوع نباید هیچ شکی کرد.

    نفیسی در پایان گفت: تا وقتی یک هنرمند وجود دارد باید حواسمان به او باشد و قدر و منزلتش را حفظ کنیم، زیرا پس از مرگش هیچ ارزشی ندارد و تا زمانی که بزرگان زنده هستند می‌توان از تجریبات آنها بهره گرفت و پس از مرگ دیگر شیون و زاری سودی ندارد.

    تهیه و تنظیم از خبرنگار ایسنا: امیرحسین طالبی

    https://musiceiranian.ir/?p=18995
       
    برچسب ها سهیل نفیسی

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *