×
×

به دنبال ارتقای سلیقه شنیداری مخاطبان هستیم

  • کد نوشته: 18220
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۳ام اردیبهشت ۱۳۹۱
  • ۰
  • جزئیات کنسرت گروه شهنازی، با عنوان «بازگشت» به سرپرستی داریوش پیرنیاکان و خوانندگی حمیدرضا نوربخش، تشریح شد. به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در نشست خبری که صبح امروز ـ دوم اردیبهشت‌ماه – در تالار استاد امیرخانی خانه هنرمندان ایران، برپا شده بود، داریوش پیرنیاکان با مرور فعالیت‌های گروه موسیقی شهنازی، گفت: این […]

  • جزئیات کنسرت گروه شهنازی، با عنوان «بازگشت» به سرپرستی داریوش پیرنیاکان و خوانندگی حمیدرضا نوربخش، تشریح شد.

    به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در نشست خبری که صبح امروز ـ دوم اردیبهشت‌ماه – در تالار استاد امیرخانی خانه هنرمندان ایران، برپا شده بود، داریوش پیرنیاکان با مرور فعالیت‌های گروه موسیقی شهنازی، گفت: این گروه سال ۸۰ تشکیل شد و تا به امروز پا برجا بوده، هرچند که طی چند سال اخیر به دلیل مشغله کاری بنده، فعالیت‌های اجرایی این گروه کمتر بود.

    او با اشاره به تشابه اسمی این گروه و گروه «شهناز»، به سرپرستی مجید درخشانی، عنوان کرد: نباید این دو گروه را با یکدیگر اشتباه کرد، زیرا گروه «شهنازی» در سال ۸۰، به یاد زنده یاد علی اکبر شهنازی، آغاز به کار کرد، اما آقای درخشانی و شجریان، گروه «شهناز» را به یاد استاد جلیل شهناز تشکیل دادند.

    به گفته پیرنیاکان، گروه شهنازی از سال ۸۰ تا کنون کنسرت‌های متعددی در داخل و خارج از کشور داشته است و نخستین آلبوم موسیقیای این گروه، با عنوان «آسمان»، طی هفته‌های آینده، تجدید چاپ خواهد شد.

    او همچنین به ترکیب اعضای گروه، در این کنسرت اشاره کرد و افزود: حمیدرضا نوربخش،‌ بهداد بابایی و آرش کامور، از همان ابتدا با گروه «شهنازی» همکاری داشتند‌ و مابقی گروه، طی سال‌های گذشته جایگزین شدند.

    در این کنسرت بهداد بابایی (عود و ستار)،‌ سیامک جهانگیری( نی)،‌ روزبه رحیمی (سنتور)، آرش فرهنگ فر(تنبک)، آرش کامور(کمانچه)،‌ حامد جوکار(تارباس)،‌ قاسم رحیم‌زاده(تار)‌، کامیار نعمت‌الهی (تار)، یاسر بیات(کمانچه)، ذکریا یوسفی(دف) و بنده (تار) می‌نوازیم. حمیدرضا نوربخش نیز به عنوان خواننده گروه را همراهی خواهد کرد.

    سرپرست و آهنگساز گروه موسیقی «شهنازی» در بخش دیگری از سخنان خود به بخش‌های مختلف این کنسرت اشاره کرد و افزود: بخش اول کنسرت در آواز اصفهان اجرا می‌شود و به یاد استاد شهنازی قطعاتی از ساخته‌های ایشان را اجرا خواهیم کرد، البته تلاش کرده‌ایم این قطعات با نگاهی جدیدتر نواخته شود. به طوری که در یکی از تصانیف قدیمی ایشان، شعر را تغییر داده‌ایم، تا فضای امروزی را بیان کنیم.

    او اضافه کرد: بخش دوم در آواز دشتی است و پنج قطعه از ساخته‌های خودم اجرا می‌شود. دو قطعه از این بخش بی‌کلام و سه قطعه آوازی خواهد بود.

    پیرنیاکان همچنین به مشکلات پیش روی هنرمندان موسیقی در برگزاری کنسرت‌ها اشاره کرد و گفت: متاسفانه ما برای برپایی کنسرت با مشکلات متعددی، همچون دریافت مجوز روبرو هستیم. به ویژه این موانع در شهرستان‌ها بیشتر دیده می‌شود. زیرا آنها به تبعیت از سیاست‌های تهران نمی‌پردازند. البته معاونت هنری، همکاری خوبی در این راستا دارد، ولی بخش‌های دیگر در دادن مجوز‌ها دخالت کرده و کار را کندتر می‌کنند. به طوری که گروه‌های موسیقی را برای برگزاری یک کنسرت به عقب می‌اندازند.

    او اظهار امیدواری کرد تا، این مشکلات در هماهنگی بیشتر با معاونت هنری برطرف شود تا، کنسرت‌های این چنین به تعویق نیافتد و گفت: باید برنامه‌ها به گونه‌ای باشد، که برگزاری کنسرت با سهولت بیشتری انجام شود، زیرا هنرمند با سختی و تلاش خود را آماده اجرا می‌کند و ما، به عنوان دست‌اندرکاران هنر و اعضای خانه موسیقی، همواره این دغدغه را داریم.

    او درباره دلیل انتخاب عنوان «بازگشت» برای این کنسرت، توضیح داد: انتخاب این اسم دو دلیل داشت. یکی اینکه بعد از مدت‌ها گروه شهنازی به برگزاری کنسرت می‌پردازد و دوم آنکه به لحاظ محتوای کار، ما به دنبال تغییراتی هستیم.

    او در همین رابطه توضیح داد: متاسفانه در کنسرت‌ها کمتر به اصالت موسیقایی خودمان به لحاظ محتوایی توجه می‌شود و بیشتر به ظواهر کار، در جهت جذب شنونده توجه می‌شود، اما ما علاوه بر جذب شنونده به اصالت کار هم توجه داریم، تا در راستای آن جامعه را با موسیقی خوب آشنا کنیم و سلیقه شنیداری او را ارتقا دهیم. در حالیکه، متاسفانه طی سال‌های اخیر رسانه‌های فراگیر، این سلیقه را پایین آورده است.

    او درباره برگزاری این کنسرت در شهرستان‌ها، توضیح داد: تا کنون صحبت‌های ضمنی برای برگزاری کنسرت در شیراز،‌ کرمان‌، اصفهان و تبریز شده است که از نظر ما قطعی است و بستگی به برنامه‌ریزی استان‌ها دارد.

    حمیدرضا نوربخش ـ خواننده گروه شهنازی ـ نیز در بخش دیگری از این نشست، عنوان کرد: بنده به عنوان خواننده از سال ۸۰ ، و در بدو تاسیس گروه همکاری داشته‌ام و خوشحالم که بعد از سال‌ها وقفه، اجرای جدیدی را به صحنه خواهیم برد.

    به گفته او‌، اشعاری از شعرای قدیم و معاصر، همچون سعدی،‌ حفاظ‌، عراقی،‌ سایه‌، شفیعی کدکنی و … برای این کنسرت انتخاب شده است، تا با سایر قطعات، همخوانی لازم را داشته باشند.

    او درباره قیمت بلیت‌های این برنامه نیز توضیح داد: این بلیت‌ها برای همکف ۴۰ هزار تومان و برای بالکن‌های اول تا سوم، به ترتیب ۱۵،‌ ۲۰ و ۳۰ هزار تومان قیمت گزاری شده است که از طریق سامانه اینترنتی www.84200.ir و مراکزی همچون ققنوس،‌ سیاه و سفید‌، آوای خانه و … به فروش می‌رسد.

    او درباره حمایت خانه موسیقی از این کنسرت نیز گفت: قطعا خانه موسیقی از تمامی کنسرت‌ها به طور عام حمایت می‌کند، اما در این مسیر توانایی مالی ندارد و به عنوان یک حمایتگر معنوی در کنار گروه‌ها حضور پیدا خواهد کرد.

    به گزارش ایسنا، این کنسرت در تاریخ‌های ۲۱،۲۲ و ۲۳ اردیبهشت ماه در تالار وحدت برگزار می‌شود.

    https://musiceiranian.ir/?p=18220
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *