×
×

رونمایی از کتاب‌های سال «شیدا»

  • کد نوشته: 15667
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۲ام آبان ۱۳۹۰
  • ۰
  • محمدرضا لطفی – آهنگساز و نوازنده- معتقد است:‌ کمبود کار تحقیقاتی در زمینه‌ی موسیقی به شدت احساس می‌شود و یکی از دلایل این امر، کمبود خواننده برای این تحقیق‌هاست چرا که اگر خواننده‌ای وجود داشته باشد‌ ناشر هم تشویق می‌شود و این اتفاق چرخه‌ی اقتصادی را به وجود می‌آورد. به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری […]

  • محمدرضا لطفی – آهنگساز و نوازنده- معتقد است:‌ کمبود کار تحقیقاتی در زمینه‌ی موسیقی به شدت احساس می‌شود و یکی از دلایل این امر، کمبود خواننده برای این تحقیق‌هاست چرا که اگر خواننده‌ای وجود داشته باشد‌ ناشر هم تشویق می‌شود و این اتفاق چرخه‌ی اقتصادی را به وجود می‌آورد.

    به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)‌،شماره دهم و یازدهم کتاب سال «شیدا» که به همت محمدرضا لطفی و محسن حجاریان گردآوری شده است‌، شامگاه گذشته – اول آبان‌ماه – در خانه‌ی هنرمندان ایران رونمایی شد.

    در ابتدای این مراسم، محمدرضا لطفی از کمبود کار تحقیق در موسیقی گلایه کرد و گفت: خانواده‌های ایرانی باید موسیقی را بدانند‌ آن هم به اندازه‌ای که وقتی یک مطلب تخصصی موسیقی را مقابلشان قرار می‌دهید توانایی درک آن را داشته باشند.

    این هنرمند ادامه داد:‌ همان‌طور که همه ما چهار عمل اصلی در ریاضی را می‌دانیم در هر کشوری باید چهار عمل موسیقی را هم بدانیم تا پیشرفت حاصل شود. در چنین وضعیتی است که محققان می‌توانند مطالب تخصصی‌تر در زمینه‌ی موسیقی بنویسند.

    این آهنگساز و نوازنده در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد:‌ جلسات تخصصی موسیقی باید ادامه پیدا کند. همه‌ی استادان موسیقی اعم از ردیف‌دان‌، تصنیف‌دان‌، پیش درآمددان و… باید دور هم جمع شوند و یک کلوپ تحقیقاتی برای موسیقی ایجاد کنند.

    این نوازنده‌ی برجسته‌ تار همچنین به مقوله آنالیز موسیقی پرداخت و یادآور شد:‌ آنالیز مساله‌ی علمی است و برای آن نیاز به سواد و دانش داریم و در ادامه باید روش‌شناسی خط آنالیز را برای دانشجو راه اندازیم تا پژوهش بیشتر در میان نسل جوان جا افتد.

    لطفی متذکر شد:‌ برای این کار باید بودجه‌ای داشته باشیم تا بتوانیم آرام آرام به کار تحقیقاتی بپردازیم. موسسه‌ی آوای شیدا نیز به زودی از علاقه‌مندان به تحقیق دعوت می‌کند تا مطالبشان را برای انتشار در کتاب سال «شیدا» ارائه دهند.

    به گزارش ایسنا،در ادامه‌ی این مراسم، بابک خضرائی – از نویسندگان کتاب شیدا- در سخنان کوتاهی گفت: باید تلاش کنیم موسیقی دستگاهی به عنوان مبنایی برای آیندگان باقی بماند. در زمینه‌ی موسیقی هزاران رساله داریم اما باید با تحقیق بدانیم کسی که این رساله را نوشته اهل عمل بوده یا اهل نظر؟

    او با اظهار تأسف از آنچه آن را وضعیت آشفته بازار کتاب ایران نامید، گفت: تلاقی این دو آشفته بازار اوضاع اسف‌باری را به وجود آورده است.

    بهزاد توکلی – از دیگر نویسندگان کتاب سال شیدا – نیز در ادامه عنوان کرد:‌ وقتی مدرنیسم در کشورهای شرقی وارد می‌شود‌، محققان می‌توانند یک تئوری را تعریف کنند. اما این موضوع بارها به سمت آزمون و خطا رفته است. برای مثال اگر به هر یک از استادان موسیقی بگویید،‌ واژه‌ی مقام را تعریف کنند، ممکن است هر یک تعریف جداگانه‌ای ارائه دهند.

    به گزارش ایسنا‌، دهمین و یازدهمین کتاب سال شیدا شامل مجموعه مقالات موسیقی است که به همت محسن حجاریان و محمدرضا لطفی گردآوری شده است .

    بابک خضرائی،‌ آروین صداقت کیش،‌ فرزاد آموزگار‌، سروش شهبازی‌، احمد حسینی‌، مهشید فراهانی و نرگس ذاکر جعفری نیز در این شماره مقالات خود را ارائه کرده‌اند.

    همچنین بررسی «غم در موسیقی دستگاهی ایران با استفاده از روش تصویربرداری مغز»، «جریان روشنفکری در میان موسیقی‌دانان»‌، «زبان موسیقی ردیف دستگاهی ایران» و … موضوع برخی مقالات منتشر شده‌ی کتاب سال شیدا در این شماره است.

    https://musiceiranian.ir/?p=15667
       
    برچسب ها محمدرضا لطفي

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *