×
×

نوازنده سنتور و عضو گروه کامکار

  • کد نوشته: 3325
  • موسیقی ایرانیان
  • پنجشنبه, ۸ام مهر ۱۳۸۹
  • ۱۲۱ دیدگاه
  • « اردوان کامکار» نوازنده سنتور و عضو گروه کامکار در گفت و گو ی اختصاصی با « آرت نا»، درباره آفت بزرگ موسیقی معاصر یعنی استفاده از سمپل به جای بهره بردن از نوازنده ها ی چیره دست گفت: سمپل ( موسیقی رایانه ای ) تنها زمانی باید استفاده شود که نوازند ه ماهر سازی […]

  • « اردوان کامکار» نوازنده سنتور و عضو گروه کامکار در گفت و گو ی اختصاصی با « آرت نا»، درباره آفت بزرگ موسیقی معاصر یعنی استفاده از سمپل به جای بهره بردن از نوازنده ها ی چیره دست گفت: سمپل ( موسیقی رایانه ای ) تنها زمانی باید استفاده شود که نوازند ه ماهر سازی مانند توبا و ترمبن و کلارینت را در کشور نداشته باشیم .
    این هنرمند با بیان این نکته که این نوع موسیقی تنها مناسب فعالیت های تجاری ای مانند موسیقی های پاپ و فیلم است ، بیان کرد: دراین نوع فعالیت ها  تنها صرفه جویی مادی است که اهمیت  دارد و نه کیفیت . در موسیقی پاپ ، چیزی به عنوان هنر وجود ندارد و تنها یک تجارت است و بس .
    کامکار درباره این که پس چرا در آثاربرخی از آهنگسازان گروه کامکار نیز از سمپل به وفور استفاده می شود ، گفت: به یک دلیل ساده و آن این است که  برای ضبط ارکسترهای بزرگ و با هزینه های چند ده میلیونی ، به دلیل نبود حمایت مالی توسط  بخش خصوصی ( اسپانسر ) آهنگسازمجبوراست برخی از سازهای زیر صدا را که البته گاهی اصلا شنیده نمی شوند، با سمپل بگیرد اما به شخصه به صدای ساز واقعی بسیار اهمیت می دهم .
    وی درباره سبک آهنگسازی و سنتور نوازی خود گفت : در دوره ای به سر می بریم که عصر سرعت و شلوغی و حرکت است و دیگر کسی نمی تواند برای آوازهای پنج، شش ساعته زمان بگذارد به همین دلیل نیزباید آثاری خلق شوند که نهایتا دو دقیقه باشد .
    کامکار افزود: به همین دلیل نیز نهایت تلاش خود رابه کار می برم تا اثری خلق کنم که ریتم و تمپوی درونی آن با ریتم زندگی کنونی هم خوانی داشته باشد ، نکته ای که عموما در موسیقی های فیلم وجود ندارد.
    وی با اشاره به فیلم سنتوری گفت: متاسفانه خواننده این فیلم از استعداد لازم برخوردار نبوده وضمن هدر دادن چندین برابر انرژی از من به عنوان آهنگسازو کارگردان فیلم ،  صدمات بسیاری را نیز به اثروارد کرد .
    آهنگساز و نوازنده فیلم  « سنتوری » درباره روند شکل گیری آهنگسازی این فیلم توضیح داد: پس از تحقیق و مطالعات و صحبت های بسیار با داریوش مهرجویی ، این کارگردان پذیرفت که موسیقی صرفا سنتی و یا حتی  کلاسیک عاشقانه موسوم به موتسارتی ، پاسخ گوی نیاز امروزی مخاطبان نیست و بی تردید نتیجه ای جز شکست و پس زدن مخاطب برای ما به ارمغان نمی آورد.
    وی افزود: به همین دلیل نیز برخلاف فیلم های دیگری که ابتدا فیلم ساخته شده و پس از آ ن به سراغ آهنگساز می روند و سفارش ساخت موسیقی را می دهند ؛ این فیلم از همان اولین قدم ها با من همراه بوده و حتی بارها و بارها فیلمنامه بازنویسی شده را به من داده و از من مشورت می خواستند؛ اگر چه که حضور خواننده ای کم استعداد در گروه فشارهای کاری رابیشتر کرد.
    اردوان کامکار درپاسخ به این سوال که با توجه به این همه حساسیت به کار خوانندگی در آثارتان ، چرا درگروهتان از خواننده حرفه ای استفاده نمی کنید تا این اندازه به کیفیت کار  صدمه زده نشود ، اذعان کرد: به این صحبت شما کاملا فکر می کنم و مطمئن باشید که در جلسه گروه نیز مطرح کرده و تلاش برای حل این مشکل می کنیم .

    https://musiceiranian.ir/?p=3325
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *