×
×

رونمایی از نخستین آلبوم ارشک عزیزی با الهام از منطق الطیر عطار

  • کد نوشته: 144606
  • 06 خرداد 1396
  • ۰
  • hot-topic-logoآلبوم سمفونی «در روز بی نهایت» اولین اثر رسمی «ارشک عزیزی» منتشر و راهی بازار موسیقی کشور شد. این در حالیست که همزمان با انتشار آلبوم، می توان آنرا از سایت «بیپ تونز» بصورت قانونی خریداری و دانلود کرد.
    +جزئیات کامل این اثر به همراه کاورهای آلبوم «در روز بی نهایت» را در ادامه دنبال کنید

    رونمایی از نخستین آلبوم ارشک عزیزی با الهام از منطق الطیر عطار
  • آلبوم سمفونی «در روز بی نهایت» اولین اثر رسمی «ارشک عزیزی» منتشر و راهی بازار موسیقی کشور شد. این در حالیست که همزمان با انتشار آلبوم، می توان آنرا از سایت «بیپ تونز» بصورت قانونی خریداری و دانلود کرد.

    این اثر یک سمفونی برنامه‌ای است که روند پیشروی ملودی و هارمونی در آن، بر اساس یک روایت از پیش تعیین شده انجام می‌پذیرد. به همین منظور، عزیزی از منظومه «منطق الطیر»، اثر عرفانی عطار نیشابوری برای روایت سمفونی خود بهره برده است. منطق الطیر، داستان سیر و سلوک سی مرغ برای یافتن سیمرغ؛ پرنده افسانه ای به زبان شعر است. ناگفته نماند در آلبوم «در روز بی‌نهایت» حدود ۴۵۰۰ بیت شعر عطار به ۱۲۲۲ میزان موسیقی برای ارکستر سمفونیک تبدیل شده است.

    «ارشک عزیزی» درباره درونمایه فلسفی کار می گوید: «گاهی آنچه فکر می کنیم درست است، اشتباه است. اما زندگی روزمره نمی گذارد حقیقت ماجرا را ببینیم؛ مانند مرگ که به نظر ما همیشه پایان و شکست است، اما در مورد ققنوس، مرگ تولدی دوباره است. در این سمفونی نیز مرگ قهرمان باعث پیروزی او می شود، نه به اوج رسیدنش.»

    این هنرمند ادامه می دهد: «به قول تائو، فضای خالی داخل چرخ باعث چرخش آن می شود، اما ما مشغول هستی شده ایم، غافل از اینکه نیستی بخش مهمی از هستی است. از آنجا که نادانسته هایمان از دانسته هایمان بسیار بیشتر است، شاید آنچه از نظر ما نیستی است، در حقیقت اصل هستی باشد. این فلسفه در خود اثر نیز نمود یافته است، از جمله در انتهای موومان آخر، وقتی موسیقی به پایان می رسد و قهرمان پیروز می شود، همه سازها تنها یک نت را در اکتاوهای مختلف می نوازند. در واقع آکورد آخر به عنوان حقیقتی که در کل اثر به دنبال آن بوده ایم، از نظر موسیقایی تنها یک آکورد خالی است، مثل همان فضای خالی داخل چرخ.»

    این اثر دارای پنج موومان (قطعه) است که داستان هر موومان با چند بیت از «منطق الطیر» روایت شده است. ین پنج قطعه که در کنار هم حالتی شعرگونه و آهنگین دارند، به ترتیب «آوایی آشنا»، «گوید به من سخن»، «در روز بی‌نهایت»، «آتش اگر بگیرد» و «ققنوس هرگز نمیرد» نام دارند.

    در فرم کلی و برخی ملودی های سمفونی «در روز بی نهایت» می‌توان رد پای بزرگان موسیقی کلاسیک را یافت، قالب کلی اثر شبیه به «سمفونی فانتاستیک» اثر «برلیوز» و «سمفونی شماره ۶» اثر «بتهوون» می‌باشد. همچنین می‌توان تاثیرات «واگنر»، «مالر»، «استراوینسکی» و حتی «روح الله خالقی» را به خصوص در سه موومان آخر شنید. آهنگ «ای ایران» خالقی با واریاسیون های مختلف چندین بار به عنوان باس یا کنتر ملودی (ملودی همراهی کننده) در موومان سوم این سمفونی استفاده شده است.

    آهنگسازی کل اثر سه سال به طول انجامیده و پروسه تولید آلبوم نیز یک سال زمان برده و شرکت نشر و پخش جوان به مدیریت نیما جوان ناشر آن می باشد. عزیزی در خلق این سمفونی از مشاوره ژان سرکیسیان، آهنگساز مقیم کانادا و اولوف لنبرگ، آهنگساز و مدرس موسیقی ساکن سوئد بهره برده است.

    نوازندگان «در روز بی نهایت» که اغلب از اعضای ارکستر سمفونیک تهران، ارکستر فیلارمونیک تهران یا ارکستر ملی ایران هستند، شامل ارغوان منتظری (فلوت)، حسام صدفی نژاد (اُبوا)، داریوش بیژنی (کلارینت)، میلاد عباسی (هورن)، مهسا خطیب‌زاده (ترومپت)، سپهر عباسی (ترومبون)، ارشک عزیزی (پیانو)، فرزان زاهدمنش (ویولن)، کیوان دباغی (ویولا)، و بهرنگ معتمدی (ویولنسل) می باشد.

    ارشک عزیزی دانش آموخته دانشگاه هنر است که پیش از این ساخت موسیقی چند فیلم، سریال، انیمیشن و تئاتر را بر عهده داشته است. همچنین اثر سمفونیک سه موومانی وی با نام «آرماگدون» به مدت سه ماه از رادیو EM انگلستان پخش شده است.

    علاقمندان برای تهیه آلبوم موسیقی «در روز بی‌نهایت» به صورت نسخه اصلی می توانند به مراکز معتبر فروش محصولات فرهنگی و هنری سراسر کشور مراجعه نمایند، همچنین این اثر از طریق سایت «بیپ تونز beeptunes.com» قابل خریداری دیجیتال و دانلود قانونی است.

       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *