×
×

تلاش برای متفاوت بودن

  • کد نوشته: 144356
  • 03 خرداد 1396
  • ۰
  • آهنگساز فیلم سینمایی «تیک آف» از تجربه و دغدغه های خود برای ساخت موسیقی متن این اثر سینمایی در مواجهه با سه فضای متفاوت سخن گفت. محسن شریفیان نوازنده مطرح نی انبان، پژوهشگر و آهنگساز فیلم سینمایی «تیک آف» به کارگردانی احسان عبدی پور که این روزها روی پرده سینماها است در گفتگو با خبرنگار […]

    تلاش برای متفاوت بودن
  • آهنگساز فیلم سینمایی «تیک آف» از تجربه و دغدغه های خود برای ساخت موسیقی متن این اثر سینمایی در مواجهه با سه فضای متفاوت سخن گفت.

    محسن شریفیان نوازنده مطرح نی انبان، پژوهشگر و آهنگساز فیلم سینمایی «تیک آف» به کارگردانی احسان عبدی پور که این روزها روی پرده سینماها است در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به دغدغه ها و انگیزه های خود برای ساخت موسیقی متن این اثر سینمایی توضیح داد: شما اگر به فیلم دقت کرده باشید متوجه این موضوع می شوید که ما در ارائه محتوای اثر با چند فضا روبه رو هستیم. اول زندگی موسیقایی تعدادی از شخصیت های داستان که به جهت درگیری کاراکترها با موسیقی باید روی آن کار می شد و دوم «موسیقی زندگی» که مانند سکانس خانه سالمندان یا جشن تولد واقعا در زندگی هر کدام از شخصیت ها جریان داشت.

    وی ادامه داد: نکته سومی که در فضای فیلم باید با آن رو به رو می شدیم موسیقی فیلم بود که به هر ترتیب ترکیب این سه فضا می تواند فضای آهنگسازی اثر را متفاوت جلوه دهد، فضایی که به هیچ عنوان دلمان نمی خواست از چارچوب اصلی کار خارج شده و برای پر کردن عریضه باشد. به هر روی با صحبت های که از همان ابتدا با احسان عبدی پور داشتیم بنا بر این بود که ما موسیقی فیلم کار نکنیم و روی همان دو فضایی که ابتدای صحبتم به آن اشاره کردم، کار کنیم اما رفته رفته که کار جلو رفت فضا به گونه ای طراحی شد که از موسیقی فیلم هم در کنار دو فضای موجود استفاده شود اما به شرطی که از کار بیرون نزند.

    آهنگساز فیلم سینمایی «تیک آف» درباره قطعه موسیقایی بخشی از فیلم که با یک ترکیب سازی متفاوت به خوانندگی رضا یزدانی اجرا شد، گفت: این موسیقی که خوشبختانه با استقبال خوبی هم از سوی مخاطبان مواجه شده در واقع دومین تجربه من در موسیقی راک است که فکر می کنم تجربه بدی هم نشد. به هر حال رضا یزدانی از جمله خوانندگانی است که طی سال های اخیر تجربه های بسیار جالب توجهی را در این عرصه انجام داده و من نیز به عنوان آهنگساز و نوازنده ای که سال هاست در حوزه موسیقی اقوام فعالیت می کنم کوشش کردم تا این جنس موسیقی را با موسیقی بوشهر تلفیق کنم و با ترکیب یکسری از آواهای جنوبی تجربه جدیدی را به مخاطب فیلم «تیک آف» ارائه کنم.

    شریفیان تاکید کرد: بنده طی سال های اخیر به سهم خودم تلاش داشتم تا با ارائه این نوع موسیقی گامی در جهت گفتگوهای جهانی موسیقی اقوام ایران با موسیقی روز دنیا داشته باشم. موضوعی که معمولا کمتر به آن توجه می شود در حالیکه می توان به قطعیت گفت که موسیقی ایرانی و موسیقی بومی ایران به شدت ظرفیت های جهانی شدن دارد که هر هنرمند فعالی در این زمینه می تواند به اقتضای کار خود در اشاعه آن قدم بردارد، موضوعی که من در ساخت موسیقی فیلم « تیک آف» به آن توجه ویژه ای داشتم.

    این نوازنده نی انبان در بخش دیگری از صحبت های خود درباره هدایت و کنترل بازیگران در نوازندگی سازهایی چون نی انبان توضیح داد: با توجه به اینکه شیوه نوازندگی ساز نی انبان حرکات خاصی را می طلبد بنابراین کنترل روی نحوه ادای نوازندگی ساز توسط بازیگران به ویژه مصطفی زمانی نیز به عهده من بود که برای من تجربه بسیار جالب توجهی بود. در کنار این ها حضور بابک شهرکی به عنوان نوازنده ای که همواره در فعالیت های موسیقایی من همکار و همراه همیشگی من بوده بسیار فرصت مغتنمی بود. به هر روی من با بابک فارغ پروژه های مختلفی که با هم داشتیم در فیلم قبلی احسان عبدی پور نیز مشارکت داشتیم که تجربه بسیار دلنشینی بود.

       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *