«نیما مسیحا» پس از مدتها سکوت، فعالیت متفاوتی در عرصه موسیقی خواهد داشت. این خواننده باسابقه طی روزهای ۴ و ۵ اردیبهشت مسترکلاس خود را در تالار رودکی برگزار خواهد کرد. این مسترکلاس ویژه آقایان، یک کارگاه آموزشی و استعدادیابی و کلینیک آواز پاپ کلاسیک است. البته ظرفیت پذیرش هنرجوی این مسترکلاس چندی پیش به اتمام رسید و استقبال خوب دوستداران آواز پاپ کلاسیک را به دنبال داشت. برگزاری این مسترکلاس بهانهای بود تا دقایقی را با نیما مسیحا همکلام شویم. خوانندهای که زمستان سال گذشته قطعه «یه لحظه از تو» را منتشر کرد و ظاهراً قرار است که بهار و تابستان امسال، پرکارتر از گذشته باشد.
- *ایده برگزاری این مسترکلاس از کجا شکل گرفت؟
من از سالها قبل بحران امروز موسیقی پاپ را پیشبینی کرده بودم و گفته بودم که پاپ امروز به چه سمتی میرود. امید داشتیم که اتفاقات بهتری رخ دهد اما روز به روز خوانندگانی وارد عرصه میشوند که از علم موسیقایی کمتری برخوردارند و شعارشان این است که کوکخواندن و ژوستخواندن مهم نیست و فقط احساس مهم است. این یک جمله کاملاً غلط است چون موارد فوق مکمل همدیگر هستند. کسی که حس خوبی دارد، باید حتماً کوک بخواند چون این یکی از فاکتورهای مهم خوانندگی است. همچنین میگویند که صدای خوب داشتن مهم نیست در حالی که صدا باید رنگ خوبی داشته باشد چون هر صدایی برای خواندن مناسب نیست. این روزها به رنگ صدا اهمیت نمیدهند و رقابت اصلی در موسیقی بین سرمایهدارها است. چون هر فردی که پول داشته باشد قطعه یا آلبومی را با هر شرایطی منتشر میکند. متأسفانه موسیقی پاپ امروز صرفاً ابزاری برای نشاندادن برخی جوانان است و این اصلاً خوب نیست. زیرا بحث خوانندگی کاملاً تخصصی است.
- *برگزاری چنین مسترکلاسی وظیفه شما است یا باید مثلاً ارشاد در این زمینه اقدام کند تا خوانندههای جوان اما مستعد معرفی شوند؟
من بیش از بیست سال است که میخوانم و وظیفه دارم که مخاطبان را آگاه کنم. این مسترکلاس یک کارگاه تخصصی آواز پاپ – کلاسیک است و نام کلینیک را هم به این دلیل برایش انتخاب کردیم که میخواهیم خوانندهها را با برخی مشکلات و مسائل آواز آشنا کنیم. اگر خواننده علم و آگاهی نداشته باشد، مثلاً نتی را میخواند که در رنج صدایش نیست و به حنجرهاش آسیب میزند. در حقیقت میخواهیم به خوانندگان آموزش دهیم تا به فراخور فیزیک و تواناییهایی که دارند کارها را بدون آسیب به حنجره خود بخوانند. وظیفه من بود که کلاس پیشرفتهای را برگزار کنم تا خوانندهها با همه ابعاد خواندن آشنا شوند. قرار نیست ما در این کلاس به کسی خواندن یاد دهیم. کسانی میتوانند در این مسترکلاس شرکت کنند که خواننده باشند.
- *شرایط ثبتنام به چه صورت است؟
شرایط ثبتنام از طریق سایت ایران کنسرت اعلام شده است. این مسترکلاس در دو روز برگزار میشود و به تمام صد نفری که ثبت نام میشوند از طرف من و بنیاد رودکی گواهی پایان دوره دریافت خواهند کرد. این گواهی پایان دوره معتبر است و در هر جای دنیا قابلیت استعلام دارد. ما سه نفر برتر را انتخاب خواهیم کرد و به نفر اول مسترکلاس یک قطعه موسیقایی آماده اهدا میکنیم. این قطعه با نظارت من، ترانه بابک صحرایی، آهنگسازی علیرضا قراییمنش و تنظیم و میکس و مسترینگ علیرضا شمساسکندری و در استودیو دی تهیه خواهد شد.
- *معضل بزرگ مستر کلاسهایی از این دست یا مسابقات استعدادیابی، عدم درخشش نفر برگزیده پس از اتمام آن دوره است. شما هم نفر اول مستر کلاستان را به حال خود رها میکنید یا قصد حمایت از او را دارید؟
این وظیفه من یا کسانی که چنین مسترکلاسها و برنامههای استعدادیابی را برگزار میکنند نیست و به پیگیری و فعالیت بیشتر آن شخص باز میگردد. این مسترکلاس یا برنامههای مشابه مثل یک سکوی پرتاب است. فقط سکوی پرتاب تعیینکننده نیست و خود شخص هم باید تصمیم بگیرد که بالاتر برود یا به جای اولش بازگردد. بنیاد رودکی متعهد شده که مجوز قطعه نفر برگزیده را اخذ کند و ما یک اثر با بهترین شعر و آهنگسازی و تنظیم را به هنرجوی اول تقدیم میکنیم. ایشان میتواند با پیگیریهای خودش این روند را ادامه دهد یا میتواند در جای اول خود بماند. اما برگزارکنندههای این برنامهها نمیتوانند برای همیشه حامی نفرات برتر باشند.
- *در پوستر برنامه شما عنوان تست صدا و استعدادیابی هم درج شده اما شما گفتید افرادی که خواننده هستند باید در این مسترکلاس شرکت کنند.
منظور ما خوانندهای نیست که اکنون در بازار فعالیت میکند اما برخی افراد ذاتاً خواننده هستند یا قطعاتی منتشر کردهاند اما موفق نبودهاند. پس این مسترکلاس میتواند به افزایش سطح آگاهی و بیشتر مطرحشدن آنها کمک کند.
- *قصد دارید این برنامه را در سال ۹۶ هم ادامه دهید؟
بنیاد رودکی این پیشنهاد را به من داد و از آن دوستان تشکر میکنم چنین برنامهای را برای اولینبار با این شکل برگزار میکنند. برای اولینبار هم هست که به تمامی هنرجوها گواهی پایان دوره معتبر اعطا میکنند اما هنوز تاریخ دقیقی برای ادامه این مسترکلاس در سال آینده تعیین نشده است. احتمالاً این مسترکلاس را در شهرستانها هم برگزار کنیم چرا که میخواهم در تمام نقاط ایران از طریق این مسترکلاس، خوانندهها با موسیقی پاپ و خواندن صحیح آشنا شوند.
من خوانندهای هستم که در پنج سالن بزرگ و معروف دنیا با ارکستر سمفونیک تهران اجرا داشتهام. «پالادو کنگره» شهر استراسبورگ فرانسه، «گوفردو پطروسی» شهر رم ایتالیا، «هانری لوبوف» شهر بروکسل بلژیک، «دولن» شهر رتردام هلند و «ویکتوریا هال» شهر ژنو سوئیس پنج مورد از بهترین سالنهای دنیا هستند و خوانندههای به نام اپرا در آنها برنامه داشتهاند و من هم در این سالنها اجرا داشتهام. به جرأت میتوانم بگویم هیچکدام از خوانندههای ایرانی در سالنهایی که من روی صحنه رفتهام برنامهای نداشتهاند. در حقیقت خواستم تجربههای اجراهای خودم را هم به دوستان خواننده منتقل کنم و بخشی از برنامه خواهد بود. برنامه ما برای این مسترکلاس کاملاً منظم است و مطمئن هستم مناسب علاقهمندان خوانندگان پاپ – کلاسیک خواهد بود.
- *چرا چند سال است که کلاً حضور کمرنگی دارید و بین هر تکآهنگتان وقفههای زیادی ایجاد میشود؟
پیشنهاد کار زیاد دارم اما هر آهنگی را نمیخوانم. قبول دارم شاید این دلیل موجهی نباشد اما وسواس در انتخاب کارهایم زیاد است. آلبومی را آماده انتشار دارم که برای آن بهترین قطعات را انتخاب کردهایم و فکر میکنم اوایل سال ۹۶ آماده و به بازار عرضه شود. درباره کنسرتها هم بگویم که برای پس از ماه مبارک رمضان در تهران برگزار خواهد شد و میخواهیم یک تور در اقصی نقاط ایران داشته باشم.
- *به نظر من یکی از دلایل شرایط کنونی موسیقی پاپ، کنارهگیری خواسته یا ناخواسته شما و همنسلهایتان بودید که باعث شد فضا برای عرض اندام برخی چهرههای شهرستانی هم بیشتر شد. موافق هستید؟
تا حد زیادی با دیدگاه شما موافق هستم و من و همنسلهایم در بحران کنونی موسیقی پاپ بیتقصیر نیستیم. اما احساس میکنم طی یک دهه اخیر، کسانی وارد عرصه موسیقی شدند که نمیدانم نام اسپانسر یا چه عنوان دیگری را برایشان انتخاب کنم؟ اما کار را به نوعی مونوپل کردند و همین مسأله تأثیر منفی روی روند موسیقی پاپ گذاشت. آن چیزی که در ابتدا برای موسیقی پاپ پیشبینی میکردیم، این نبود. در دورهای دوست داشتیم به جوانان علاقهمند میدان بدهیم ولی عملاً برخی از آن دوستان، این موسیقی را به سمت و سوی دیگری بردند و گوش مخاطب را خراب کردند. پدران فالش یا ناکوک خواندن خواننده را تشخیص میدادند و رنگ صدای بد را دوست نداشتند یا بیاحساس بودن را متوجه میشدند. اما مخاطب امروز ما نمیداند و روی استیج شاهد هستیم که صدای ارکستر عملاً بالاتر از صدای خواننده است. یعنی صدای خواننده نمیتواند جواب ارکستر را بدهد و این ربطی به صدابرداری ندارد. متأسفانه مخاطبان امروز ما متوجه نمیشوند و برایشان مهم نیست. از سوی دیگر خوانندههایی هستند که ریتم نمیدانند اما به نظر من خوانندهای که ریتم را بلد نباشد خواننده نیست. وقتی خواننده ریتم را نمیداند و کوک نمیخواند نباید برایش دست زد و به کنسرتش رفت.
- *در سال ۹۵ چهرههای متعددی داشتیم که پس از مدتها موفق به اخذ مجوز انتشار آلبوم و برگزاری کنسرت شده بودند. اتفاقاً خیلی از آنها کنسرتهایشان با استقبال مواجه میشد. در بین چهرههای سال گذشته خوانندهای نبود که نظر شما را جلب کند؟
به نظر من مشکل موسیقی از جایی شروع شد که غیرمجازها، مجاز شدند چون این به ابزاری برای کسانی تبدیل شد که میخواهند خودشان را مطرح کنند. ابتدا به صورت غیرمجاز شروع میکنند و مطمئن هستند که پس از جلب مخاطب میتوانند به شکل رسمی فعالیت کنند. در صورتی که زمان ما چنین چیزی نبود و خوانندههای غیرمجاز موفق به اخذ مجوز نمیشدند و خیلی از آنها هنوز هم نمیتوانند مجوز بگیرند. اگر قانونی هست باید برای همه یکسان باشد. اگر قرار است کلیپ خوانندهای از یک شبکه پخش نشود باید برای همه اینطور باشد. نه اینکه برخی خوانندهها بتوانند کلیپهای خود را از شبکههای ماهوارهای پخش کنند و بقیه به سرعت ممنوعالکار شوند.
اما در بین چهرههای آلبوماولی سال گذشته هنرمندی نبوده که فوقالعاده باشد یا نظر من را به خود جلب کند و امیدوارم در سال جاری شاهد حضور چهرههایی باشیم که از هر لحاظ توانمند هستند و برای ارتقای سطح موسیقی تلاش کنند.
- *قصد ندارید روند تولید و انتشار موزیکویدئوهایتان را از سر بگیرید؟
من آن موزیکویدئوها را برای اخذ مجوز از دفتر موسیقی وزارت ارشاد تولید کردم ولی متأسفانه آنطور که ما فکر میکردیم پیش نرفت و منجر به ممنوعالکاری من شد. از خردادماه امسال این مشکل من برطرف شد و توانستم دوباره قطعاتی را منتشر کنم. علت کمکاری من به نوعی همین مسأله هم بود و با پیگری مداوم خودم و همکاری مسئولین دفتر موسیقی، مشکل ممنوعالکاری من برطرف شده است. هنوز برنامه خاصی برای تولید موزیکویدئوهای جدید ندارم اما در سعی میکنم مخاطبان در آینده بتوانند تصویر من را هم همراه قطعات جدید ببینند.
- *و صحبت پایانی؟
همانطور که مطلع هستید «رضا تاجبخش» به عنوان نوازنده پیانو برای همراهی شرکت کننده ها و سرکار خانم «ملیکا تهرانی» به عنوان مدرس آواز حضور دارد و قرار است نکات مهمی را تدریس کند. ایشان عضو رسمی ارکستر سمفونیک ملبورن و از علم و آگاهی بسیار خوبی برخوردار هستند. همچنین دوست عزیزم «سبحان اکرامی» مدرس فن بیان، گوینده رادیو و تلویزیون و دوبلور یکی دیگر از چهرههایی است که میخواهد نکات مربوط به لحن و فن بیان را به عزیزان گوشزد کند. امیدوارم این مسترکلاس برای علاقهمندان و هنرجویان، مثمر ثمر باشد. دوست دارم شرکتکنندگان بدانند که این کار ما یک پکیج است و صرفاً هدفمان استعدادیابی نیست و این پکیج برای دوستانی که به دنبال نکات علمی هستند، موثر خواهد بود. ظرفیت این دوره از مستر کلاس به اتمام رسیده و علاقه مندانی که موفق به ثبت نام در این دوره نشده اند با شماره تلفن ۰۹۳۳۸۰۹۳۷۳۱ تماس بگیرند.
دیدگاهتان را بنویسید