×
×

گفتگو با اتسوکو هیروسه

  • کد نوشته: 135746
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۲۰ام بهمن ۱۳۹۵
  • ۰
  • اتسوکو هیروسه، پیانیست ژاپنی است که به دعوت ارکستر سمفونیک تهران، به ایران آمده تا دو شب در کنار این ارکستر بنوازد. او می‌گوید ملودی موسیقی ایرانی برایش جالب است، ایرانی‌ها مهربان‌اند و غذاهای خوشمزه‌ای دارند. این هنرمند ژاپنی درباره چگونگی نوازنده شدنش، توضیح داد: من در سه سالگی پیانو را شروع کردم و در […]

    گفتگو با اتسوکو هیروسه
  • اتسوکو هیروسه، پیانیست ژاپنی است که به دعوت ارکستر سمفونیک تهران، به ایران آمده تا دو شب در کنار این ارکستر بنوازد. او می‌گوید ملودی موسیقی ایرانی برایش جالب است، ایرانی‌ها مهربان‌اند و غذاهای خوشمزه‌ای دارند.

    این هنرمند ژاپنی درباره چگونگی نوازنده شدنش، توضیح داد: من در سه سالگی پیانو را شروع کردم و در شش سالگی با ارکستر نواختم. من تنها فرزند خانواده بودم، زمانی که مادرم ازدواج کرد، مجبور به رها کردن شغلش شد. بنابراین دوست داشت کار و شغل آینده، فرزندش به شکلی باشد که در خانه نیز بتواند آن را انجام بدهد. این موضوع انگیزه‌ای خیلی قوی به او داد و فکر می‌کرد من حتما باید چنین شغلی داشته باشم. او از زمانی که من را باردار بود، از صبح تا شب موسیقی کلاسیک گوش می‌کرد.

    این نوازنده پیانو ادامه داد: من در ژاپن متولد شدم و تا ۱۵ سالگی در آنجا بودم، سپس به فرانسه رفتم و در آنجا دوره دیدم. من مرتب در سفر و علاقه‌مند به موسیقی مجلسی هستم. به کشورهایی مانند آمریکا، چین و کشورهای اروپایی مرتب سفر می‌کنم و با ارکستر فیلارمونیک توکیو، ارکستر سمفونیک توکیو، ارکستر فیلارمونیک آلمان، ارکستر ملی آرژانتین، ارکستر مجلسی نیویورک، ارکستر مجلسی هلند و ارکستر فیلارمونیک هلند نیز کار کرده‌ام.

    هیروسه در پاسخ به این پرسش که در طول روز، چقدر برای ساز زدن وقت می‌گذارد، گفت: پیش از این‌که آلبوم ضبط کنم، به تمرین زیاد نیاز است و شاید روزی ۱۳ ساعت برای آن تمرین کنم. این، بیشترین زمان تمرین من است؛ اما به‌طور معمول روزی شش ساعت پیانو می‌نوازم.

    این نوازنده با بیان این‌که به آهنگسازان دوره رمانتیک علاقه دارد، اظهار کرد: به آهنگسازانی مانند شومن، شوپن، راخمانینوف، موتزارت و … علاقه‌ دارم. من روی این موسیقی کار کرده‌ام و همیشه برای آن کار آمادگی دارم.

    او درباره تصمیمش برای اجرا کردن با ارکستر سمفونیک تهران، گفت: سال گذشته به دعوت سفارت ژاپن به ایران آمدم، علی رهبری – مدیر هنری وقت ارکستر سمفونیک تهران – تمایل داشت من در برنامه‌های این ارکستر شرکت کنم. من با ایشان در تماس بودم و صحبت می‌کردیم، اما فرصت نشد به ایران بیایم. پس از آن، با آقای شهرداد روحانی – رهبر ارکستر سمفونیک تهران – نیز در این زمینه صحبت کردم و او قبول کرد من با ارکستر سمفونیک اجرا داشته باشم.

    هیروسه با بیان این‌که پیش از این، اجرای ارکستر سمفونیک تهران را ندیده است، اظهار کرد: برایم جالب است که بیشتر نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران، جوان هستند، در اروپا و ژاپن، بیشتر اعضای ارکستر سمفونیک را افراد مسن تشکیل می‌دهند. شور و اشتیاق نوازندگان جوان در ارکستر سمفونیک برای من خیلی جالب است و خوشحالم تجربیات خود را با آن‌ها به اشتراک می‌گذارم.

    او بیان کرد: نوازندگان ارکستر سمفونیک استاندارد خوبی دارند، البته موضوع تکنیک در این برنامه برای من خیلی مهم نیست، بیشتر برای حس خودم به اینجا آمده‌ام. برای انجام کار با این بچه‌ها احساس خوبی دارم.

    این هنرمند درباره رپرتوارهای اجرایی در این کنسرت، گفت: چون زمان کوتاهی برای انجام این کار در اختیار داشتیم، من لیستی از قطعاتی را که برای اجرای آن‌ها آماده بودم به ارکستر سمفونیک دادم و خوشبختانه با رپرتواری که مد نظر آن‌ها بود، همخوانی داشت.

    این نوازنده ژاپنی در پاسخ به این پرسش که آیا تا به حال موسیقی ایرانی شنیده است؟ بیان کرد: من در یک دی‌وی‌دی‌ اجرای موسیقی ایرانی را دیدم. خاطرم نیست چه کسی آن را اجرا می‌کرد، اما گروهی از هنرمندان موسیقی ایرانی در آن می‌نواختند که از نظر ملودی، خیلی برایم جالب توجه بود و تحت تاثیر قرار گرفتم.

    هیروسه به نوازندگانی که می‌خواهند در کار خود موفق شوند توصیه کرد: پیانیست‌ها می‌توانند با تکنیک‌های پیانو آشنا شوند، اما نکته مهم این است که بتوانند احساس خود را بیان و آن را به شنونده‌ها القا کنند. آن‌ها باید بتوانند با شناخت عمیقی از کار، احساس خود را بر مبنای تکنیک به شنونده منتقل کنند.

    او درباره موفقیت خودش، گفت: من شانس داشتم که معلم‌هایم خیلی خوب بودند. از طرفی موزیسین‌های خوبی اطراف من بودند و حس موسیقی خوبی به من دادند؛ اما سومین و مهم‌ترین عامل برای بهتر بودن در نوازندگی، تمرین است.

    اجرای هیروسه با ارکستر در تالار وحدت

    «عادله زمانی» که به‌عنوان مدیر برنامه‌های این هنرمند در ایران او را همراهی می‌کرد نیز گفت: شهرداد روحانی زحمت زیادی برای این اتفاق کشید و تمام مراحل این کار با پیگیری شخص او انجام شد. از طرفی سفارت ژاپن نیز همکاری بسیار خوبی در این زمینه داشت و در حال حاضر خانم هیروسه در خانه سفیر ژاپن اقامت دارد و امکانات زیادی در اختیار او قرار داده شده است.

    به گزارش ایسنا، اجرای ارکستر سمفونیک تهران و اتسوکو هیروسه ۱۸ و ۱۹ بهمن‌ماه در تالار وحدت روی صحنه می‌رود و در آن «کنسرتو پیانو شماره ۲» اثر راخمانینوف، «اورتور ویلیام اتل» اثر جامومو پوچینی، «دستیار شعبده‌باز» اثر پال دوکا و «کاپریس ایتالیایی» اثر پیتر چایکوفسکی اجرا خواهد شد.

    https://musiceiranian.ir/?p=135746
       
    برچسب ها اتسوکو هیروسه

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *