×
×

ماجرای پوشش آنلاین اجراهای موسیقی فجر

  • کد نوشته: 132738
  • 29 دی 1395
  • ۰
  • مدیر سامانه کنسرت آنلاین کشور ضمن ارائه گزارشی از روند برنامه ریزی و اجرای این سامانه در جشنواره موسیقی فجر از موانع پیش روی این جریان تازه در فضای مجازی کشور سخن گفت. حامد عنقا مدیر سامانه کنسرت آنلاین کشور (حام) درباره فعالیت های این سامانه در جریان برگزاری سی و دومین جشنواره موسیقی فجر […]

    ماجرای پوشش آنلاین اجراهای موسیقی فجر
  • مدیر سامانه کنسرت آنلاین کشور ضمن ارائه گزارشی از روند برنامه ریزی و اجرای این سامانه در جشنواره موسیقی فجر از موانع پیش روی این جریان تازه در فضای مجازی کشور سخن گفت.

    حامد عنقا مدیر سامانه کنسرت آنلاین کشور (حام) درباره فعالیت های این سامانه در جریان برگزاری سی و دومین جشنواره موسیقی فجر بیان کرد: خوشبختانه با برنامه ریزی هایی که از قبل انجام گرفته بود تلاش برای افزایش ظرفیت فعالیت های این سامانه برای حضور جدی در جشنواره موسیقی فجر بود. البته ما از همان ابتدا این آمادگی را داشتیم که حجم بیشتری از برنامه های جشنواره را آنلاین پوشش بدهیم اما محدودیت هایی در این زمینه به وجود آمد که باعث شد فقط بخش هایی از جشنواره را آنلاین پوشش دهیم.

    وی افزود: به هر حال این اولین بار بود که ستاد برگزاری جشنواره موسیقی فجر وارد این سامانه می شد و هنوز ظرفیت این سامانه برای مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روشن نبود به همین علت ما بسیاری از برنامه های آنلاین را روی اجراهای تالار وحدت و رودکی متمرکز کرده و برخی از برنامه های برگزیده تالارهای دیگر را در قالب «آفلاین» روی سامانه قرار دادیم. البته با توجه به پیغام ها، کامنت ها، ایمیل ها و پیامک ها ما دوست داشتیم برنامه های بخش پاپ نیز جزو بسته پوششی‌مان باشد.

    عنقا در پاسخ به اینکه چرا این هدف محقق نشد، توضیح داد: اتفاقا در این زمینه آقای مرادخانی در معاونت هنری وزارت ارشاد ، آقای طالبی در دفتر موسیقی و آقای نوربخش در ستاد برگزاری جشنواره همکاری بسیار خوبی با ما داشتند، اما همچنان در بدنه مسائلی وجود داشت که در دوره اول نتوانستیم بخش های پاپ و تلفیقی جشنواره را پوشش دهیم.

    این فیلمنامه نویس با اشاره به کیفیت فنی سامانه کنسرت آنلاین کشور توضیح داد: یکی از نکات مهمی که در سامانه کنسرت آنلاین کشور مورد توجه ما بوده توجه به ابعاد کمی و کیفی به طور همزمان بوده ولی وقتی حجم کار محدودتر شد ما سعی کردیم در همین چارچوب کیفیت را بالا ببریم و خوشبختانه تا همین جا در پایین ترین سطح دسترسی کاربر به اینترنت نیز موفق عمل کرده ایم و تا الان گزارشی درباره این نکته که در کشور کسی به این سامانه دسترسی ندارد، به ما ارسال نشده است. البته ممکن است در بعضی از مناطق کشور امکان دسترسی به اینترنت محدود باشد که این دیگر خارج از اختیار ما است.

    سامانه کنسرت آنلاین در جشنواره موسیقی فجر مستقل نیست

    عنقا در پاسخ به این پرسش که چرا در نشست خبری حمیدرضا نوربخش که حضور سامانه کنسرت آنلاین کشور را رسما اعلام کرد درباره پوشش ندادن بخش های موسیقی پاپ و تلفیقی اطلاع رسانی انجام نگرفت؟ گفت: ما از همان ابتدا هم نگفتیم که همه برنامه ها را پوشش می دهیم اتفاقا ما اعلام کردیم که پوشش دهنده برنامه های برگزیده سی و دومین جشنواره موسیقی فجر خواهیم بود. این نکته را نیز به یاد داشته باشید که سامانه کنسرت آنلاین در جشنواره سی و دوم به شکل مستقل عمل نمی کند بلکه بر  بر اساس پروتکل و برنامه ای که جشنواره برای آن تعیین می کند، کار انجام می دهد. ما هیچ دخل و تصرفی در برنامه ها نداریم و صرفا سرویس دهنده ای هستیم که به جشنواره اضافه شده ایم.

    دیر سامانه کنسرت آنلاین کشور عنوان کرد: جشنواره موسیقی فجر محدودیت ها و خط قرمزهایی دارد و جنس تعامل جشنواره با تهیه کننده در فضای موجود بسیار موثر است. لازم است بگویم که ما در روند فعالیت های آنها ورودی نداریم و چون حساسیت تهیه کننده ها را درک می کنیم این اطمینان را می دهیم که هدف کار ما اقتصادی نیست. من همین جا اعلام می کنم سامانه کنسرت آنلاین کشور به کمک جشنواره آمده و علاوه بر برنامه هایی که در دو حوزه «آنلاین» و «آفلاین» انجام می دهد، همه اجراهای جشنواره را نیز ضبط  کرده و در پوشش های خبری و تصویری به عنوان مجموعه ای کمک دهنده حضور پیدا می کند و اینکه چه چیزهایی برای پخش اشکال دارد یا ندارد توسط ستاد برگزاری جشنواره تعیین می شود. البته آقای نوربخش به عنوان رییس جشنواره برای اینکه بتواند حجم بیشتری از برنامه را به مردم عرضه کند، تلاش زیادی کرد.

    لطفا کمی صبور باشید

    وی در جواب این سوال که آیا واکنش برخی از تهیه کنندگان موسیقی به فعالیت سامانه کنسرت آنلاین و اعلام مواضع حراست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاثیری در جریان فعالیت های سامانه داشته است یا خیر؟ تاکید کرد: من به موضوع اجازه دادن یا ندادن ورودی ندارم. در عین حال علاوه بر دغدغه های حراست، دغدغه های نظارتی پخش خود ما هم در این مساله دخیل است. اگر پخش آنلاین برنامه هایی از نظر وزارت ارشاد بلامانع باشد ولی ما محدودیت های پخش خودمان را هم داریم چون در حوزه پخش فراگیر صوت و تصویر بر اساس آیین نامه های سازمان تنظیم مقررات کار می کنیم. البته یادمان باشد در همه دنیا وقتی تکنولوژی، سرویس جدیدی را ایجاد می کند بخش هایی از جامعه احساس می کنند با راه اندازی آن ممکن است بیزنس آنها لطمه بخورد ولی تجربه ثابت کرده نه تنها اقتصاد کاری آنها لطمه نمی خورد بلکه فضایی جدید برای درآمدزایی ایجاد می شود. من فکر می کنم باید صبور باشیم تا آرام آرام این تفاهم ایجاد شود.

    عنقا ادامه داد: طی سال هایی که هنوز فرآیند تولید آثار موسیقایی روی سی دی نیامده بود و این نوارکاست ها بودند که حرف اول را در بازار می زدند بسیاری از تهیه کننده ها برای اینکه آثار روی سی دی به مردم عرضه شود مقاومت های زیادی می کردند که من بسیاری از آن مصاحبه ها و بیانیه های منتشر شده در روزنامه ها را به خاطر دارم، اما حالا می بینید که این موضوع به طور کامل جا افتاده است. حالا هم سامانه فروش آثار موسیقایی وارد جریان اقتصادی شده که این موضوع نیز همچنان با مقاومت بسیاری از افراد مواجه است ولی به مرور تبدیل به یک فرآیند عادی می شود که همه آن را می پذیرند. ما امروز می بینیم  همه دنبال درآمد فضای مجازی هم هستند. اگر به خاطر داشته باشید وقتی اپراتورهای تلفن همراه، سرویس های ارزش افزوده و آهنگ پیشوازشان را باز کردند همه تهیه‌کننده های موسیقی جبهه گرفتند ولی امروز یکی از اصلی ترین درآمدهای ناشران از این محل است نه از فروش نسخه های فیزیکی. به همین دلیل فکر می کنم باید صبور باشیم و تفاهممان را بیشتر کرده و خودمان را  بهتر معرفی کنیم.

    این تهیه کننده محصولات فرهنگی هنری در ادامه صحبت های خود بیان کرد: ممکن است برخی از تهیه کننده ها حب و بغض شخصی خاصی هم داشته باشند، ولی نکته اینجاست که ما بیزینس خود را انتخاب کرده و فکر کردیم راه اندازی این سامانه کمکی به جامعه فرهنگی است. ما به دنبال بازگشت مالی در کوتاه مدت هم نیستیم، کما اینکه هیچ کدام از این کسب و کارها در دنیا در کوتاه مدت بازگشت نداشته است، ولی فکر می کنم یکی دو سال آینده این موضوع در کشور ما موضوع عادی و جاافتاده ای شود.

    چرا از بخش پژوهش حمایت کردیم

    مدیر سامانه کنسرت آنلاین کشور درباره حمایت های انجام گرفته این سامانه از بخش پژوهش جشنواره هم گفت: بازگشت بخش پژوهش به جشنواره موسیقی فجر یکی از اتفاقات بسیار خوب این دوره است که نشان دهنده تدبیر آقای نوربخش و امیرعباس ستایشگر است. به همین جهت وقتی از سوی ستاد جشنواره برای حضور ما در این بخش تماس گرفته شد ما هم بر حسب وظیفه تلاش کردیم در حد مقدورات از این بخش حمایت کنیم و طبیعتا فکر می کنم این وظیفه فرهنگی سامانه کنسرت آنلاین کشور بوده است.

    وی درباره برنامه های این سامانه برای پوشش آنلاین مراسم اختتامیه هم توضیح داد: این آمادگی را داریم که یکی از ویژه ترین بخش هایمان را برای اختتامیه داشته باشیم اما این موضوع نیز منوط به تصمیم ستاد برگزاری سی و دومین جشنواره موسیقی فجر است.

    سامانه تئاتر آنلاین به زودی راه اندازی می شود

    عنقا در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به چشم انداز سامانه کنسرت آنلاین کشور تصریح کرد: افتتاح فاز دوم شبکه ملی اطلاعات در قالب یک اینترانت ملی در ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و سرمایه گذاری بخش خصوصی در امکانات زیرساختی کشور با حمایت دولت دو اتفاق بسیار خوب در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور است که می تواند تاثیر زیادی روی سامانه ما داشته باشید. اگر بتوانیم در حوزه شبکه توزیع درست عمل کنیم و در عین حال در ایجاد رفتار در مخاطب برای استفاده از سامانه آنلاین فرهنگسازی کنیم می توانیم شاهد اتفاقات خوبی باشیم. اگر خدا بخواهد ما علاوه بر سامانه کنسرت آنلاین، سامانه تئاتر آنلاین را هم به زودی راه اندازی می کنیم و برنامه هایی هم روی سامانه های دیگری برای پوشش رویدادهای اجتماعی و فرهنگی داریم.

    وی در پایان گفت: می دانم در مسیری که قدم گذاشته ایم کار بسیار سختی پیش‌رو داریم چرا که همیشه برابر این گونه فعالیت ها مقاومت وجود دارد اما جذابیت موفقیت به مقاومت آن است.

       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *