×
×

از نخل‌های سوخته تا موج دریا

  • کد نوشته: 132165
  • 28 دی 1395
  • ۰
  • پروژه موسیقی “کماکان” شامگاه روز دو‌شنبه ۲۷ دی‌ماه کنسرتی را بر اساس تم‌ها و نغمه‌های موسیقی جنوب ایران در برج آزادی برگزار کرد تا برج آزادی یک شب با اجراهای صد در صد جنوبی را گذرانده باشد. به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، پیش از گروه “کماکان” به خوانندگی و آهنگسازی مهدی ساکی، […]

    از نخل‌های سوخته تا موج دریا
  • پروژه موسیقی “کماکان” شامگاه روز دو‌شنبه ۲۷ دی‌ماه کنسرتی را بر اساس تم‌ها و نغمه‌های موسیقی جنوب ایران در برج آزادی برگزار کرد تا برج آزادی یک شب با اجراهای صد در صد جنوبی را گذرانده باشد.

    به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، پیش از گروه “کماکان” به خوانندگی و آهنگسازی مهدی ساکی، گروه تلفیقی “داماهی” نیز در همین سالن به روی صحنه رفت و موسیقی هرمزگانی، مینابی و بلوچی را به علاقه‌مندانش تقدیم کرد. بنابراین کنسرت پروژه “کماکان” دومین کنسرت تلفیقی دوشنبه شب در برج آزادی بود که عده‌ای از نوازندگان برجسته کشور در آن موسیقی منطقه جنوب را می‌نواختند که البته موسیقی جنوبی “کماکان” بیشتر به اجرای قطعات خوزستانی اختصاص داشت.

    پروژه “کماکان” با ۴ نوازنده بر روی صحنه به جشنواره فجر رسیده بود که در این بین دو نوازنده آن شرایط ویژه‌ای داشتند. ابراهیم علوی نوازنده عود و گیتار باس فقط چند دقیقه قبل از شروع کنسرت “کماکان”، به عنوان نوازنده رسمی گروه “داماهی” همراه با ارکستر آن گروه به اجرای موسیقی می‌پرداخت و فقط با چند دقیقه استراحت این‌بار همراه یک گروه دیگر به روی صحنه آمد.

    همچنین سردار سرمست نیز یک‌شنبه شب به عنوان نوازنده مهمان همراه با گروه موسیقی “بمرانی” به روی صحنه رفت و با این اجرا، طی دو شب متوالی همراه با دو گروه مختلف هنرآفرینی کرد. دو عضو دیگر پروژه “کماکان” را مهدی ساکی (آواز و گیتار) و مهرداد علیزاده (پرکاشن) تشکیل می‌دادند.

    مهدی ساکی بازیگر سینما و تلویزیون که در آثاری نظیر روز سوم، دوئل، ارتفاع پست، خاک سرخ و… نقش آفرینی کرده، خواننده پروژه کماکان است. ساکی اصالتاً اهل خوزستان است و در این کنسرت به غیر از آثاری از گمنامان موسیقی بومی جنوب غرب ایران، اشعاری را از مولانا، ابراهیم منصفی و حسین منزوی نیز اجرا کرد. این خواننده از نخل‌های سوخته جان می‌گیرد، با موج دریا می‌آمیزد، مخاطب را به موسیقی وا می‌دارد، صدا می‌شود و کماکان می‌ماند.

    قطعه بومی “شوفی” آغازگر این کنسرت زیبای تجربی بود که در ادامه به “وتبوگا”، “ارد+لالایی” و “زنبور” رسید. “گم اندر گم” بر اساس یکی از غزلیات زیبای حسین منزوی، اثر دیگری بود که در پس “زنبور” برآمد. سپس کماکان “گو به…” را نواخت و اثر عربی “لیل” رسید. در ادامه قطعه جدید “قصد” توسط ساکی خوانده شد و با اجرای دو اثر دیگر از آلبوم جمع، کنسرت کماکان با اثر “پایان” به آخر رسید.

    از نکات جالب توجه کنسرت “کماکان” این بود که در اواسط اجرا، مهدی ساکی خواننده کماکان در یک اتفاق جالب، گیتار را به پشت روی پاهایش گذاشت و به شکلی نامتعارف به نوازندگی پرداخت که این اتفاق جالب، نظر مخاطبان کنسرت کماکان را به خودش جلب کرد و آن‌ها واکنش‌های متفاوتی به این اتفاق نشان دادند. این اتفاق در کنسرت کماکان نشان از اعتماد به نفس خواننده این پروژه می‌داد که در اجرای قطعات نیز کم‌نقص عمل کرد.

    امید نعمتی خواننده گروه تلفیقی “پالت” که یکی از غایبین سی و دومین جشنواره موسیقی فجر است، به عنوان مهمان در این کنسرت حضور داشت. همچنین فرهاد مدیری نیز مهمان دیگر این کنسرت متفاوت در برج آزادی بود.

    به گزارش ستاد خبری سی و دمین جشنواره موسیقی فجر، پروژه “کماکان” در سال ۹۰ با محوریت مهدی ساکی شکل گرفت و سپس در برج آزادی و هفته موسیقی تلفیقی تهران به روی صحنه رفت. آلبوم نخست این گروه در سال ۹۴ تحت عنوان کماکان و با سرپرستی و تنظیم ماکان اشگواری منتشر شد و آلبوم دوم آن نیز در بهار سال ۹۶ به سرپرستی و تنظیم سردار سرمست روانه بازار می‌شود. اجرای شب گذشته این گروه در برج آزادی، اولین کنسرت “کماکان” در قالب جشنواره موسیقی فجر بود.

       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *