×
×

ترکیبی از موسیقی هندی و ایرانی در برج میلاد

  • کد نوشته: 130424
  • موسیقی ایرانیان
  • جمعه, ۲۴ام دی ۱۳۹۵
  • ۰
  • پرواز همای در مورد اجرایش در جشنواره موسیقی فجر گفت: «در این اجرا نوازنده سرشناس هندی رامداس دشپاند مهمان ما خواهد بود و ترکیبی از موسیقی کلاسیک، هندی، شرقی و ایرانی را اجرا خواهیم کرد.» پرواز همای از جمله خوانندگانی است که در روز اول سی‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر روی صحنه خواهد رفت. پرواز […]

    ترکیبی از موسیقی هندی و ایرانی در برج میلاد
  • پرواز همای در مورد اجرایش در جشنواره موسیقی فجر گفت: «در این اجرا نوازنده سرشناس هندی رامداس دشپاند مهمان ما خواهد بود و ترکیبی از موسیقی کلاسیک، هندی، شرقی و ایرانی را اجرا خواهیم کرد.»

    پرواز همای از جمله خوانندگانی است که در روز اول سی‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر روی صحنه خواهد رفت.

    پرواز همای در مورد قطعاتی که در جشنواره اجرا خواهد کرد گفت: «قطعاتی که اجرا می‌کنیم از ساخته‌ها و سروده‌های خودم با ترکیب سازهای کمانچه، سنتور، سه‌تار، کلارینت، ویولا و طبلای هندی است. همچنین نوازنده سرشناس هندی رامداس دشپاند مهمان ما خواهد بود و  ترکیبی از موسیقی کلاسیک، هندی، شرقی و ایرانی را اجرا خواهیم کرد.»

    او در مورد سازبندی این اجرا افزود: «در این اجرا من آواز و نواختن سه‌تار را بر عهده دارم و میثم مروستی (ویولا و بربط)، سایوری شفیعی (کلارینت)، مسلم علیپور (کمانچه)، محمود نوذری (سنتور) و رامداس دشپاند (طبلا) دیگر اعضای گروه هستند.»

    پرواز همای که سال گذشته نیز در جشنواره موسیقی فجر حضور داشت در پاسخ به این که این رویداد موسیقایی را در مقایسه با سال قبل چگونه می‌بیند گفت: «در جشنواره سی‌و‌یکم بعد از سال‌ها فعالیت حرفه‌ای در عرصه موسیقی برای اولین بار در این رویداد روی صحنه رفتم. به عقیده من سال گذشته جشنواره اندکی حالت شخصی پیدا کرد و به چند گروه خاص مربوط و محل تبلیغ برای آن‌ها بود اما امسال گروه‌هایی متفاوت، از جمله کسانی که سال گذشته در جشنواره نبودند و همچنین تازه‌کاران دعوت شده‌اند.»

    او ادامه داد: «امسال در بخش موسیقی نواحی، بانوان، پاپ، سنتی و بین‌الملل از گروه‌های خوبی دعوت شده است. به نظرم این دوره از جشنواره موفق‌تر از دوره قبل خواهد بود. از دید من جمع کردن امضا برای تحریم جشنواره خنده‌دار است و معتقدم موزیسین‌ها باید کار خود را انجام دهند و از این بچه‌بازی‌ها دست بردارند.»

    همای در مورد اعتراضاتی که از سال قبل نسبت به شیوه برگزاری جشنواره آغاز شد گفت: «به نظر من مدیر جشنواره و مسئولین برگزارکننده آن حق دارند آن گونه که صلاح می‌بینند این رویداد را مدیریت کنند. بدون شک هر جشنواره‌ای عیب و نقص‌هایی دارد. اعتراضات نسبت به جشنواره سال قبل دامنه گسترده‌ای داشت از اعتراض به نوع دعوت کردن افراد و گروه‌ها توسط کسانی که می‌خواستند در جشنواره باشند و نبودند تا حذف بخش رقابتی.»

    او ادامه داد: «در مورد بخش رقابتی معتقدم نمی‌شد این بخش را به آن شکل در جشنواره برگزار کرد، چرا که به عنوان مثال جشنواره موسیقی با جشنواره فیلم متفاوت است. در جشنواره فیلم که دارای بخش رقابتی است، کارگردان‌ها آثارشان را می‌سازند، به جشنواره می‌آورند و داوری می‌شوند اما در جشنواره موسیقی اجرا به صورت زنده و مورد داوری قرار گرفتن در همان لحظه کار را دشوار می‌کند. اصولا داوری در ایران سلیقه‌ای است، بنابراین بهتر است که بخش رقابتی برگزار نشود تا دعواها هم بر سر آن کمتر شود. وقتی هیچ کس، هیچ کس را قبول ندارد، کسی چشم دیدن دیگری را ندارد و هیچ داوری هم به غیر از حرف خودش، قضاوت کسی دیگر را نمی‌پذیرد می‌توان از حذف بخش رقابتی به عنوان یکی از مهم‌ترین و مثبت‌ترین کارهایی یاد کرد که در جشنواره موسیقی فجر انجام شده است.»

    همای در مورد این که جنس موسیقی‌اش را از کدام نوع می‌داند توضیح داد: «به این موضوع که در کدام دسته از موسیقی قرار می‌گیرم، فکر نمی‌کنم. با این حال شخصا موسیقی ایرانی و کلاسیک اجرا می‌کنم و اجرای جشنواره هم که ترکیبی از موسیقی کلاسیک، شرقی، هند و ایران است و موسیقی تلفیقی محسوب می‌شود.»

    او در مورد نظرش نسبت به چگونگی ترکیب گروه‌ها در جشنواره تصریح کرد: «به نظر من باید در کنار دعوت از هنرمندان مطرح و شناخته شده، از گروه‌های ناشناخته‌ای که نیاز دارند در جشنواره دیده شوند، جوان‌ترها و موزیسین‌های بومی شهرستان‌ها هم دعوت کرد تا به ترکیبی مناسب و راضی‌کننده رسید.»

    او در پایان در مورد این که آیا در جشنواره سال بعد حضور خواهد داشت یا خیر گفت: «باید ببینیم تا سال بعد چه اتفاقاتی می‌افتد و کجای دنیا هستم. اگر باز هم از من دعوت شود و تنی سالم داشته باشم، حتما شرکت می‌کنم.»

    پرواز همای روز جمعه ۲۴ دی ساعت ۱۸:۳۰ در برج میلاد روی صحنه می‌رود.

    سی‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر از ۲۴ دی تا اول بهمن به ریاست حمیدرضا نوربخش برگزار می‌شود.

    https://musiceiranian.ir/?p=130424
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *