×
×

«شاکله اصلی آواز در موسیقی ایرانی ساز و آواز است»

  • کد نوشته: 126448
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۱۷ام آذر ۱۳۹۵
  • ۰
  • امیر اثنی‌عشری خواننده درباره مشکلات این روزهای آواز ایرانی، گفت: شاکله اصلی آواز در موسیقی ایرانی ساز و آواز است. در گذشته بار اصلی و به ‌نوعی رسالت کار روی دوش آواز بود، چون آواز با شعر همراه بود و شعر هم پیامی را به مخاطب منتقل می‌کرد. او افزود: گنجینه عظیم ادبیات ایران هنگامی […]

    «شاکله اصلی آواز در موسیقی ایرانی ساز و آواز است»
  • امیر اثنی عشری

    امیر اثنی عشری

    امیر اثنی‌عشری خواننده درباره مشکلات این روزهای آواز ایرانی، گفت: شاکله اصلی آواز در موسیقی ایرانی ساز و آواز است. در گذشته بار اصلی و به ‌نوعی رسالت کار روی دوش آواز بود، چون آواز با شعر همراه بود و شعر هم پیامی را به مخاطب منتقل می‌کرد.

    او افزود: گنجینه عظیم ادبیات ایران هنگامی که با یک ملودی زیبا همراه می‌شود، تأثیر به مراتب بیشتری پیدا می‌کند و به همین دلیل شعر و موسیقی پیوند خاصی در موسیقی ایرانی دارند.

    اثنی‌عشری درمورد مشکلات این بخش گفت: این اتفاق منحصر به ایران نیست و در همه دنیا شاهد هستیم که موسیقی جدی نسبت به موسیقی‌های دیگر مخاطب کمتری دارد. شنیدن موسیقی جدی نیاز به گوش تربیت‌شده دارد و با آگاهی کامل و شناخت موسیقی می‌توان با آن روبه‌رو شد و لذت برد.

    او ادامه داد: ما در عصر سرعت زندگی می‌کنیم. سرعت همه اتفاقات را در برگرفته و همین باعث شده نگاه‌ها برش‌دار شود و همه دست به انتخاب بزنند. مثلاً سراغ تصنیف بروند و دیگر بخش‌های موسیقی کمرنگ‌تر شود. از این رو ما در اغلب اجراها با کل فرهنگ جامع موسیقی کشورمان روبه‌رو نیستیم. برش‌هایی از آن طی سال اجرا می‌شود و قسمت‌هایی که برای مخاطب جذابیت بیشتری دارد، انتخاب می‌شود.

    این هنرمند توضیح داد: تصنیف بخشی از اجرا است، اما امروز و شرایط به گونه‌ای شده که کسی آواز بخواند مخاطب تعجب می‌کند، چون آواز برای مخاطب ناآشنا شده است و از حوصله‌اش خارج است.

    او افزود: موسیقی آوازی ما نیاز به حمایت دارد و باید موقعیت‌هایی فراهم شود که به آن کمک کنند. نسل میانه موسیقی که تربیت‌شده بزرگان هستند، با داشتن فرصت‌های اجرا و تقویت خود می‌تواند به نسل بعدی موسیقی کمک کند. مطمئن هستم اگر حمایت‌ها مستمر باشد، آواز ایرانی باز هم جایگاه خودش را پیدا می‌کند و مردم دوباره با آن پیوند برقرار می‌کنند.

    این خواننده درباره حضور در اولین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی، گفت: ما در جشنواره قطعات مختلفی را اجرا می‌کنیم که یکی از آن‌ها قطعه‌ای قدیمی است و آهنگسازش را هم نمی‌شناسیم. امیدوارم بتوانیم در این اجرا نظر مخاطبانمان را جلب کنیم.

    این خواننده در پایان گفت: امیدوارم جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی با استمرار در برگزاری و دعوت از همه هنرمندان این عرصه بتواند اتفاقات خوبی را برای موسیقی کلاسیک ایران رقم بزند. اگر بخواهیم تنها به یک بخش از موسیقی ایرانی بپردازیم و بقیه را نادیده بگیریم تصویری کاریکاتورگونه از آن ارائه خواهیم کرد.

    اجرای ساز و آواز امیر اثنی عشری و علی رضایی نوازنده تار روز جمعه ۱۹ آذر در تالار رودکی روی صحنه می‌رود.

    اولین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی ۱۹ تا ۲۴ آذر در تالار رودکی برگزار می‌شود.

    https://musiceiranian.ir/?p=126448
       
    برچسب ها امیر اثنی عشری

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *