×
×

« سال گذشته اتفاقات خوبی در جشنواره افتاد که باعث ایجاد تحرک شد»

  • کد نوشته: 118479
  • موسیقی ایرانیان
  • جمعه, ۵ام شهریور ۱۳۹۵
  • ۰
  • معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ این پرسش‌ها که چرا رییس یا دبیر جشنواره آینده موسیقی فجر هنوز تعیین نشده‌اند و آیا قرار است جشنواره بدون حضور دبیر و با یک رییس اداره شود؟ گفت: جواب این پرسش‌ها به نتیجه جلسه شورای سیاستگذاری این رویداد بستگی دارد. امیدوارم شخص یا اشخاص منتخب بتوانند […]

    « سال گذشته اتفاقات خوبی در جشنواره افتاد که باعث ایجاد تحرک شد»
  • ۵۷۳۳۹۹۰۴معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ این پرسش‌ها که چرا رییس یا دبیر جشنواره آینده موسیقی فجر هنوز تعیین نشده‌اند و آیا قرار است جشنواره بدون حضور دبیر و با یک رییس اداره شود؟ گفت: جواب این پرسش‌ها به نتیجه جلسه شورای سیاستگذاری این رویداد بستگی دارد. امیدوارم شخص یا اشخاص منتخب بتوانند همه را زیر یک چتر جمع کنند.

    در سال‌های اخیر همزمان با پایان هر دوره از جشنواره موسیقی فجر، دبیر سال بعد حکم خود را از معاون وزیر می‌گرفت تا تیم اجرایی جشنواره‌ی سال بعد، بتواند کار خود را هرچه زودتر آغاز کنند.

    حمیدرضا نوربخش – مدیر دوره قبل جشنواره موسیقی فجر – پیش از این گفته بود: در این سال‌ها، کار دبیر صرفا پرداختن به مسائل فنی بوده، اما همه‌ی امور را بخش اجرایی پوشش می‌داد، یعنی شخصی به اسم دبیر اجرایی همه‌ی کارها را یک‌تنه انجام می‌داد. اگر فقط یک مدیر داشته باشیم، صفر تا صد را برنامه‌ریزی و حوزه‌هایی را مشخص می‌کند. البته یک شورای سیاستگذاری داریم که رییس این شورا معاون امور هنری وزارت ارشاد است و رییس دفتر موسیقی هم قائم‌مقام او خواهد بود.

    ۲۷ مردادماه امسال، فرزاد طالبی، حسن ریاحی، محمد سریر، داود گنجه‌ای، هوشنگ کامکار، فریدون شهبازیان، حمیدرضا نوربخش، سیدمحمد میرزمانی، سیدحمیدرضا شاهنگیان و حسام‌الدین سراج در احکام جداگانه‌ای به عضویت شورای سیاستگذاری جشنواره موسیقی فجر درآمدند؛ اما دبیر یا رییس این رویداد هنوز مشخص نشده است.

    در این‌باره، علی مرادخانی – معاون امور هنری وزارت ارشاد –  با بیان این‌که سال گذشته اتفاقات خوبی در جشنواره افتاد که باعث ایجاد تحرک شد، اظهار کرد: البته هر اتفاقی که رخ می‌دهد، حتی اگر کاری بدیع و اساسی باشد، امواج متفاوتی را ایجاد می‌کند. بنابراین جشنواره موسیقی فجر یکسری هماهنگی‌های کلی را لازم داشت. قرار شده دوستان یکسری گزارش‌هایی را که به‌نظر می‌رسد برای تصمیم‌گیری‌های جدید لازم باشد، در چند روز آینده بدهند.

    او با یادآوری این‌که هفته دولت آغاز شده است، گفت: من در این روزها فرصتی ندارم. بنابراین پس از این هفته، جلسه شورای سیاستگذاری جشنواره موسیقی فجر تشکیل خواهد شد. در شورای سیاستگذاری بررسی می‌کنیم ببینیم دبیر یا مدیر مجموعه چه کارهای ضروری را باید انجام دهند. اگر دیدیم حضور هر دو لازم است، هر دو را انتخاب یا یک نفر را برای هر دو کار انتخاب می‌کنیم. در واقع، دبیر نظارت محتوایی و مدیر نظارت اجرایی دارد. اگر یک نفر بتواند نقش دبیر و مدیر را ایفا کند، بسیار عالی است، اما اگر این شرایط فراهم نبود، ایرادی ندارد.

    مرادخانی ادامه داد: با وجود همه این قضایا، کارهای مربوط به جشنواره موسیقی در حال انجام است و همه‌چیز برای تعیین مدیر یا دبیر جشنواره متوقف نشده است. گاهی وقت‌ها آدم دوست دارد برخی چیزها بلافاصله پس از اتمام جشنواره اعلام شود، گاهی هم نه.

    او با بیان این‌که ما برای صادر نکردن حکم مدیر یا دبیر بلافاصله پس از پایان جشنواره سی‌ویکم چند دلیل داشتیم، توضیح داد: سال گذشته، اتفاق مهمی رخ داد و هیچ کسی نتوانست به معنای محرز بگوید، این راه را ادامه دهیم یا راه‌های قبلی را. ما به این نتیجه رسیدیم اتفاقی که رخ می‌دهد یک جریان تحولی دارد و می‌تواند در آینده امکان خوبی را در حوزه موسیقی به ارمغان بیاورد. ممکن است عده‌ای نقد کنند و بگویند این‌طور نبوده است و عده‌ای برعکس آن را بگویند. به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم این موضوع را در شورای سیاست‌گذاری نقد کنیم.

    مرادخانی درباره انتشار اخباری مبنی بر مدیریت دوباره حمیدرضا نوربخش در جشنواره پیش‌رو، گفت: گمانه‌زنی‌ها همیشه هست و در این زمینه کار می‌شود. آقای نوربخش به نظر من، چهره خوبی برای بسیاری از کارهایی است که باید انجام شود؛ اما انتخاب مدیر یا دبیر منوط به نتیجه جلسه شورای سیاستگذاری است، اگر شورا به این نتیجه برسد که چه بهتر، زیرا آقای نوربخش تجربه‌هایی را در این زمینه دارد.

    وی با بیان این‌که ممکن است من در انتخاب مدیر یا دبیر جشنواره علایقی داشته باشم، اما علایق خودم را دخالت نمی‌دهم، اضافه کرد: نظرات منتقدان برای من محترم است. ما باید کاری کنیم که بتوان همه را زیر یک چتر جمع کرد و کار را پیش برد. امیدوارم هر کسی این پست را می‌گیرد بتواند همه‌چیز را در کنار هم پیش ببرد، زیرا این یک وظیفه ملی است.

    https://musiceiranian.ir/?p=118479
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *