رئیس انجمن موسیقی لرستان از اعطای نشان درجهیک هنری (معادل دکترای موسیقی) به استاد «فرج علیپور» هنرمند لرستانی خبر داد.
+عباسیان: استاد فرج علیپور سفیر فرهنگی دیار مفرق و تال و بلوط است
گروه موسیقی «سایه روشن» به سرپرستی «آرش سعیدیان» و خوانندگی «مجتبی عسگری» در ششمین دوره از فستیوال بین المللی للانشاد در شهر کنستانتین کشور الجزایر با استقبال مخاطبین به اجرای کنسرت پرداخت.
+در ادامه می توانید عکسهای موسیقی ایرانیان از اجرای گروه موسیقی «سایه روشن» در ششمین دوره از فستیوال بین المللی للانشاد را مشاهده نمایید
+تجلیل «نصیر شمه» عودنواز سرشناس عراقی از اجرای پرشور گروه «سایه روشن»
+آلبوم موسیقی «خروش» از مجتبی عسگری در راه است
ویدیوآرت «آخرین قطاری که هرگز نایستاد» با طرحی از «حمیدرضا دیبازر» و کارگردانی «فرید حامدی» در جشنوارهای آرژنتینی موفق به کسب مقام شد.
حمیدرضا دیبازر:
+کنسرت «بوم» را درباره صلح جهانی و با اتفاقات بصری ویژه و نورپردازی های منحصر به فردی به کارگردانی «فرید حامدی» به روی صحنه خواهیم برد
+آلبوم «از ما» آیتم ها و پارامترهای ریشه ای مشابهی با آلبوم «جزیرهء پرواز» را در خود دارد و در آینده ای نزدیک راهی بازار موسیقی کشور خواهد شد
نوازنده و خواننده پیشکسوت موسیقی لرستان از برگزاری چند کنسرت ویژه همراه با هنرمندان پیشکسوت و صاحب نام موسیقی در تهران، شهرستان ها و کشور بلژیک خبر داد. فرج علیپور از تازه ترین فعالیت های موسیقایی خود اینگونه گفت: بعد از پایان ماه صفر همراه با گروه اردشیر کامکار به عنوان نوازنده مهمان، کنسرت هایی […]
پس از اتفاقاتی که در جریان مراسم اختتامیه مسابقات کشتی باشگاههای جهان رخ داد، رئیس فدراسیون کشتی به وزیر فرهنگ و ارشاد نامه نوشت.
+متن کامل نامه «رسول خادم»
چند وقت گذشته حرف و حدیث های در خصوص تجلیل از «فضل الله توکل» به میان آمده که دل دوستداران موسیقی ایرانی را به درد آورده است. هنوز مردم کوچه و بازار زخمه های ساز سنتور «فضل الله توکل» را بخاطر دارند و چه تجلیل و مقامی بالاتر از این که یک هنرمند در پیشگاه مردم از محبوبیت فراوانی برخوردار باشد و جوانان با افتخار آثار او را بازنوازندگی کنند. تجلیل و تقدیر بهانه ای بیش نیست که مردم به یاد یک هنرمند باشند اما وقتی مردم کوچه و بازار هنوز با ترانه های استاد توکل زندگی می کنند چه مقامی می تواند همتراز این توجه مردم باشد.
گلپا:
+خیلی ها که امروز نمی تواند ساز بزند، فورا یک دکتری موسیقی به نامشان ثبت می شود!
+تا حالا شنیده اید که بگویند «استاد حافظ»، یا «مهندس سعدی شیرازی» و یا «دکتر مولانا» این القاب تنها تعارف است
امروز با گذشت زمان، کمانچه در گوشه و کنار ملودیهای سنتی و گاه پاپ قرار میگیرد و توانسته نقش خود را بر موسیقی اصیل ایرانی بخوبی نمایان کند. اردشیر کامکار نوازنده مطرح کمانچه هنرش را از تجربه پدر میآموزد و با تأکیدی که او بر زنده نگاه داشتن موسیقی اصیل داشت نوای ویولن را با کمانچه در میآمیزد و به حق تکنیک زیبایی در این ساز بهوجود آورد. با او درباره این روزهایش و ساز کمانچه به گفتوگو نشسته ایم که در ادامه میخوانید.
اردشیر کامکار:
+کمانچه به علت داشتن صدایهای اضافی برای موسیقی سنتی آن زمان خیلی جذاب نبود و در دانشگاهها به عنوان یک ساز اصلی آن را قبول نداشتند
+طرفداران فراوان ساز کمانچه نشان دهنده اهمیت کار ما است
+باید دید سنتی مان را تغییر بدهیم و همیشه براین نظر نباشیم که ردیف میرزا عبدالله اجرا شود! اگر بخواهیم اینگونه فکرکنیم، نه خودمان در دنیا جایی داریم و نهسازی میتواند در موسیقی ما جای بگیرد.
+در نحوه سنتورنوازی اردوان خواهید دید که تحول بزرگی در ساز سنتور به وجود آمده است
+ماندگاری گروه کامکارها دو دلیل دارد یکی همانگونه که اشاره کردید بحث فامیلی است و دیگری حق و حقوق مادی است
+موسیقی پاپ هیچ ضربهای به موسیقی سنتی نخواهد زد و هر دوی این موسیقیها مخاطبان خود را دارند
اولین دوره آموزش و تحلیل و بررسی «ردیف آوازی عبدالله دوامی» در دستگاه شور و ماهو، توسط مرکز آموزشی موسیقی «نوای شهر آشوب» برگزار می شود.
+ایمانی: «ردیف» دست آورد تاریخی با ارزش موسیقی و فرهنگ موسیقایی ماست
چندین سال است که سنت تیتراژخوانی در تلویزیون ایران ریشه دوانده، تا حدی که برای خیلی از ما تصور یک سریال بدون موسیقی با کلام به عنوان تیتراژ ابتدایی و انتهایی سخت است.سالار عقیلی:
+ملاک من برای انجام یک کار و خواندن در یک سریال ابتدا خود سریال و بعد از آن کارگردان کار است
+علاقه مردم به یک خواننده مهمترین دلیل دیده شدن تیتراژ و حتی یک سریال است
+تا سال ۷۰، در خانه و در کنار پیانوی برادرم کارهای پاپ را میخواندم
حسین علیزاده (نوازنده و آهنگساز شهیر موسیقی ایرانی) کنسرت زمستانیاش را با همراهی گروه «همآوایان» و آواز «محمد معتمدی» در سالن همایشهای برج میلاد روی صحنه خواهد برد.
محمدحسین توتونچیان:
+پرتوار این کنسرت کاملا جدید است و مانند اجراهای دو سال قبل که اثر «باده تویی» و موسیقی آذری را شامل میشد، اختصاص ندارد
«پرواز همای» خواننده بنام موسیقی ایران، شنبه (۷ آذر ماه) با حضور در برنامه «نیستان»، مهمان رادیو «فرهنگ» خواهد بود تا درباره زندگی و آثار هنریاش صحبت کند.
+برنامه «نیستان» به تهیهکنندگی «وحید رستگاری» و با موضوع موسیقی ایرانی تولید می شود
نسخه اینترنتی فیلم مستند «شش قرن و شش سال» به کارگردانی و تهیهکنندگی «مجتبی میرتهماسب» از اول آذرماه بر روی سایت IMVBox.com منتشر شده و در دسترس علاقهمندان به موسیقی در خارج از ایران قرار گرفته است.
+پیش از این، گروه سینماهای هنر و تجربه این فیلم را به مدت پنج ماه (مهرماه تا اسفندماه ۱۳۹۳) در تهران و چند شهرستان دیگر اکران کرده بود که با استقبال تماشاگران همراه بود
«امیر حمزه حسینی» مقامدان، آهنگساز و نوازنده تنبور اهل صحنهٔ کرمانشاه است، وی چندی پیش اولین اثر رسمی خود را به نام «دشت جنون» به خوانندگی «علی زند وکیلی» راهی بازار موسیقی کرده است. این آلبوم با نگاهی به مقامهای حوزهٔ صحنه و گوران و در پی تحقیقات و پژوهشهای این هنرمند در زمینهٔ این مقامها جمع آوری و ضبط شده است و یکی از قطعات آن با فضایی از موسیقی مقامی به پاس زحمات چندین سالهٔ زنده یاد «سید خلیل عالینژاد» به روح ایشان تقدیم شده است. آلبوم «دشت جنون» آلبومی است با محوریت ساز تنبور که درآن هنرمندان مطرحی از موسیقی کشورمان همکاری داشتهاند. سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان» به بهانهٔ انتشار این اثر و جهت آشنایی بیشتر با این آهنگساز و نوازنده، گفتگویی انجام داده است که در ادامه میخوانید.
امیر حمزه حسینی:
+استقبال مخاطبین موسیقی مقامی از آلبوم «دشت جنون» بسیار خوب بود
+در عرصهٔ هنر داشتن الگویی خوب که از نظر موسیقی و اخلاق هنری سبب بالندگی فرد شود بسیار حائز اهمیت میباشد.
+استقبال از آلبوم «دشت جنون» مرا برای ساخت کارهای بعدیام مصممتر نموده است
+با توجه به رفت و آمدهای خانوادگی وعلاقه وافرم به استاد «سید خلیل عالینژاد» تاثیر گذارترین فرد درنوع نگرش و نوازندگیام در زمینهٔ تنبور ایشان میباشد
+تحقیق و پژوهش در حوزه تنبور و مقامهای آن درحوزه گوران و صحنه، در حال حاضر برایم دراولویت قرار دارند
دورسوم کلاس ها و مستر کلاس های پیانوِ «انوشیروان روحانی» آهنگساز نامی و بین المللی موسیقی کلاسیک ایرانی، در شهرهای رشت، شیراز، اصفهان و مشهد برگزار شد.
ادریس ناصری:
+هدف از برگزاری این کلاس ها و مستر کلاس ها، انتقال اطلاعات و تجارب فنی و ارزشمند «انوشیروان روحانی» به نوازنده های پیانو در داخل کشور می باشد و تنها افراد مستعدی که مورد تائید ایشان قرار بگیرند می توانند به این دوره ها راه یابند