موسیقی ایرانیان

دسته: مصاحبه

اخبار
یان وولف
«از همدیگر یاد می‌گیریم»

سایت خبری و تحلیلی موسیقی ایرانیان – سینا چراغی: یان وولف از مووسان و برگزار کنندگان فستیوال CTM برلین است. او به نمایندگی از این فستیوال سفری یک هفته‌ای به ایران داشت؛ دلیل این سفر همکاری مشترکی همراه با فستیوال «صت» تهران بود. رویدادی که به مدت زمان چهار روز با چند اجرا و ورک شاپ برگزار شد. در حاشیه نشست خبری این فستیوال گپ کوتاهی با او زدیم.

اخبار
Robert Henke
«عاشق این مخاطبان هستم»

موسیقی ایرانیان – سینا چراغی: سخت می‌توان گفت برنامه نویس است، مخترع یا موزیسین؛ البته به نوعی تمام این کلمات قسمتی از زوایای کارش را نشان می‌دهد. رابرت هنکه که با نام هنری Monolake کار می‌کند یکی از دو نفری است که نرم افزار موسیقی الکترونیک Ableton را نوشته است. او در فستیول صت اجرایی داشت که در تاریکی مطلق انجام شد. در حاشیه این رویداد، سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان» گپ و گفت کوتاهی با وی داشت.

اخبار
رامین بهنا
«اگر واقع گرا باشیم دوره آلبوم تمام شده است»

سیامک قلی‌زاده: رامین بهنا از آن دست موزیسین‌هایی است که در ژانر‌های متفاوتی کار کرده و در تمام این سال‌ها استاندارد کیفی را حفظ کرده است. در موسیقی تلفیقی تجربه‌های آویژه پس از بیست سال هنوز هم کلیشه‌ای نشده، در حوزه موسیقی فیلم تجربه‌های فراگیری مانند دوران سرکشی داشته و با گروه راز شب راک فارسی تولید کرده است. موسیقی پاپ را هم با محمد نوری تجربه کرده و حالا پس از چند سال قرار است دوباره آثار با کلام تولید کند.

اخبار
گروه موسیقی گره
«برای آلبوم اول نتوانستیم قطعه فارسی آماده کنیم»

موسیقی ایرانیان – سیامک قلی‌زاده: گره گروه راکی است که بعد از کنسرت اولشان تا الان که بیش از ده کنسرت برگزار کردند همیشه در کمترین زمان ممکن تمام بلیت‌هایشان را به فروش رساندند. هر کدام از اعضایش در دسته تکنیکی‌ترین نوازنده‌های ایران هستند و در زمینه موسیقی راک کوله باری از تجربه دارند. حالا به بهانه کنسرت جدیدشان که باز هم در چند دقیقه سولد اوت شد و تولید اولین آلبوم گروه با شهروز گودرزی خواننده گروه به گفتگو پرداختیم.

اخبار
عکس : محمد امینی از نوا
گفت‌وگوی «موسیقی ایرانیان» با اعضای پروژه‌ی راک دِ پن (Rock the Pen): اولین هدفمان این است که حال کنیم | قسمت دوم

این مصاحبه به شدت پرتنش است اما با صلح تمام می‌شود؛ دو ساعت بحث و دعوا و خنده. پس از پایانش به این فکر کردیم که مگر مصاحبه باید تا این حد چالش‌برانگیز باشد؟ کم کم فکر کردیم چند مصاحبه‌ی خوب با هنرمندان جهانی خواندیم که تا این حد پرتلاطم باشد؟ نمونه‌ای به یاد نداشتیم. به این نتیجه رسیدیم که شاید در مسیر اشتباهی هستیم اما راه دیگری هم وجود نداشت. به خودمان یادآوری کردیم که تمام مصاحبه‌های حوزه موسیقی ایران را هم می‌خوانیم و بیش از ۸۰ درصدش سفارشی یا فاقد هر نوع نگاهی است. این شکل مصاحبه آن چیزی که می‌خواستیم نبود اما حداقل کنشی به همه‌ی آن مصاحبه‌هایی است که می‌خوانیم و هیچ کمکی به موسیقی ایران نمی‌کند. «اشکان خطیبی» و گروهش بدون هیچ گاردی با صبر و حوصله پاسخ سوالاتمان را دادند و با وجود اینکه شاید ما برای رسیدن به پاسخ‌هایمان، بسیار نفرت انگیز به نظر می‌رسیدیم این مصاحبه را به پایان رساندند. آن‌ها همچنین تغییراتی در کارشان داده‌اند و با اجراهای اخیر (کنسرت تئاتر ده سال تنهایی) به صحنه تالار وحدت بازگشتند.

بخش اول مصاحبه را قبلا خواندید، در ادامه دومین بخش این گفتگو را می توانید دنبال کنید.

اخبار
راک دِ پن | عکاس: مریم سعید پور
گفت‌وگوی «موسیقی ایرانیان» با اعضای پروژه‌ی راک دِ پن (Rock the Pen): بی‌تفاوت نیستیم اما آمدیم لذت ببریم | قسمت اول

سایت خبری و تحلیلی موسیقی ایرانیان – سیامک قلی‌زاده/ محمد خلیلیان: این مصاحبه به شدت پرتنش است اما با صلح تمام می‌شود؛ دو ساعت بحث و دعوا و خنده. پس از پایانش به این فکر کردیم که مگر مصاحبه باید تا این حد چالش‌برانگیز باشد؟ کم کم فکر کردیم چند مصاحبه‌ی خوب با هنرمندان جهانی خواندیم که تا این حد پرتلاطم باشد؟ نمونه‌ای به یاد نداشتیم. به این نتیجه رسیدیم که شاید در مسیر اشتباهی هستیم اما راه دیگری هم وجود نداشت. به خودمان یادآوری کردیم که تمام مصاحبه‌های حوزه موسیقی ایران را هم می‌خوانیم و بیش از ۸۰ درصدش سفارشی یا فاقد هر نوع نگاهی است. این شکل مصاحبه آن چیزی که می‌خواستیم نبود اما حداقل کنشی به همه‌ی آن مصاحبه‌هایی است که می‌خوانیم و هیچ کمکی به موسیقی ایران نمی‌کند. «اشکان خطیبی» و گروهش بدون هیچ گاردی با صبر و حوصله پاسخ سوالاتمان را دادند و با وجود اینکه شاید ما برای رسیدن به پاسخ‌هایمان، بسیار نفرت انگیز به نظر می‌رسیدیم این مصاحبه را به پایان رساندند. آن‌ها همچنین تغییراتی در کارشان داده‌اند و با اجرای دیروز ۲۹ تیر به صحنه تالار وحدت بازگشتند و قرار است کنسرت تئاتر ده سال تنهایی را ۱ و ۲ مرداد دوباره اجرا کنند.

اخبار
گروه دو نفره بادزنگ
«ساکن مشهد هستیم و نمی‌توانیم در شهر خودمان کنسرتی برگزار کنیم»

گروه دو نفره بادزنگ (علیرضا احمد زاده و مسعود فیاض زاده) در مشهد شکل گرفته است. موسیقی این گروه شاید برای اولین بار تاثیر زیادی روی مخطاب نداشته باشد اما اگر مخاطب کمی پیگیر باشد و به آن‌ها حداقل فرصت را بدهد نتایج بسیار مثبتی می‌گیرد. به بهانه کنسرت پیش رو گپ و گفت کوتاهی با علیرضا احمدزاده داشتیم.

اخبار
احتمال برگزاری کنسرت در شهریورماه

فریدون آسرایی خواننده مطرح موسیقی پاپ کشورمان در گفتگو با خبرنگار موسیقی ایرانیان در مورد فعالیت های جدیدش صحبت کرد: پروژه ساخت آلبوم جدید به زودی آغاز خواهد شد و انشاالله این آلبوم در اواخر پاییز امسال منتشر خواهد شد.

اخبار
«آرتیست باید همه جا بدرخشد»

آرش نصیری: فرزاد فرزین یک حرفه ای تمام عیار است. او بیش از ۱۰ سال است که در سطح اول موسیقی پاپ حضور دارد و همواره برای ادامه کارش برنامه داشته و هر بار که شرایط طوری شد که انگار دارد کم کم از سطح اول فاصله می گیرد، فعالیتی کرده که دوباره او را برگردانده به همانجا که بود. این بار آن فعالیت یا به قولی بمب فرزاد، بازی اش در سریال عاشقانه بود. او البته پیش از این و از سال ها قبل در سه فیلم دیگر هم بازی کرده بود اما این بار هم چند پله در بازیگری پرش داشت و هم جسارت به خرج داده و نقشی را بازی کرد که در صورت خطا می توانست تاثیر کاملا برعکسی داشته باشد.

+ما مستر پرفورمنس در کنسرت هستیم
+برای پول کار نمی کنم
+در عاشقانه نه فرزاد من بود نه تورج!
+از همه بیشتر بازیگری کرده ام
+ورزش را حرفه ای دنبال می کنم

پاپ، راک و تلفیقی
امید نعمتی مهمان برنامه «آهنگ» شد

امید نعمتی با حضور در برنامه «آهنگ» از تجربیات کاری گذشته خود گفت و درباره حواشی پیش‌آمده گروه پالت توضیح داد.
+در هنر اندکی دیوانه بازی نیاز است و همین هم به زنده بودن و سازنده بودن کمک می‌کند
+رقابت را دوست دارم
+فکر می‌کنم موسیقی ما برگرفته از شهر تهران است

پاپ، راک و تلفیقی
«فاجعه فرهنگی است که خیلی ها نمی توانند باور کنند یک ایرانی می تواند بهتر از یک خارجی باشد»

موسیقی ایرانیان – مهدی فیضی صفت: «در کناری از خانهٔ ما اتاقی‌ ‌ست سرد و آبی»، ترانه‌ای که نام گروه «The Ways» و کاوه آفاق را بر سر زبان‌ها انداخت. این ترانه غمگین با وجود اینکه موسیقی غیر ایرانی داشت و سبک راک را نمایندگی می‌کرد، توانست جای خود را میان مخاطبان موسیقی باز کند و مورد توجه قرار بگیرد. در ادامه، کارهای دیگری از این گروه منتشر شد اما عمر همکاری کاوه آفاق با گروه «The Ways» به درازا نکشید و هر یک راه خود را در پیش گرفتند. خواننده اصلی گروه که آهنگسازی، ترانه سرایی، تنظیم و حتی نوازندگی بیشتر کار‌هایش را بر عهده داشت چند سالی برای دریافت مجوز انتشار آلبوم تلاش کرد تا در ‌‌نهایت توانست آلبوم «با قرص‌ها می‌رقصد» را با صدای خود روانه بازار کند. کاوه آفاق سال گذشته روی صحنه رفت و کنسرت‌های رسمی خود را هم برگزار کرد تا مخاطبانش بتوانند از نزدیک او را ببینند و صدایش را بشنوند. او در یکی از همین کنسرت‌ها اظهار نظری جنجالی در مورد جان لنون انجام داد که با واکنش‌های مختلفی روبرو شد. او بناست ۲۰ اردیبهشت ماه در سالن میلاد نمایشگاه اجرایی را به روی صحنه ببرد که تهیه کنندگی‌اش به عهده محمد حسین توتونچیان مدیر شرکت فرهنگی هنری ققنوس است. گفت‌و‌گوی سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، با کاوه آفاق که به همین بهانه انجام گرفته بود از آلبوم جدیدش آغاز شد و به خواننده فقید گروه «بیتلز» رسید. ماحصل این گفت‌و‌گو را در ادامه می‌خوانید.

+سعی می کنیم شرافتمندانه هواداران مان را به سالن بکشانیم
+موسیقی برای ما هیچ گاه کاسبی نبود
+فرهاد و فروغی آمدند که درد مردم و خودشان را بگویند
+برای ما خوشایند است که بدون تبلیغات، داشتن تلویزیون، بیلبورد، شبکه و پارتی‌های خاص توانسته‌ایم سالن‌‌هایمان را پر کنیم

اخبار
روی فرش قرمز برای مردم دنیا چه داریم؟

نرگس کیانی: علی زند وکیلی «جانانه» را با فضایی کانتری (گونه‌ای از موسیقی محلی آمریکا) شروع می‌کند و در ادامه می‌رسد به «آمدی جانم به قربانت…» و برمی‌گردد به رِنگِ ایرانی. نمونه‌ای که طبق گفته خودش می‌توان تمام قد پایش ایستاد و از دادن نام تلفیقی به آن دفاع کرد. در کنار «رویای بی‌تکرار» آلبوم جدید این خواننده، تور کنسرت‌های شهرستان و کنسرت بیست و سوم اسفند او که در برج میلاد برگزار می‌شود و قطعه «باهار شیراز» که در فروردین ۹۶ منتشر خواهد کرد بهانه‌ای شد تا با او به گفت‌و‌گو بنشینیم.

+موسیقی علی زند وکیلی قطعا صرفا اصیل نیست
+خیلی‌ها به اشتباه فکر می‌کنند علی زند وکیلی کارش را با بازخوانی شروع کرده است!
+هنرمند نباید خود را درگیر تعصب و سلیقه کند

اخبار
«لحنی که استفاده کردیم، لحن فردوسی در شاهنامه است»

۶۳۵۱۳۳۰۸۷۱۰۸۸۱۰۵۷۳زینب مرتضایی‌فرد: هر چند کارش گرفته اما خدا را شکر خودش را نگرفته است. بسیار ساده و صمیمی است. همان مهربانی معروف شیرازی‌ها را دارد و می‌شود صمیمیت و صداقت را در حرف‌هایش حس کرد. حامد همایون که خیلی زود با خواندن چند قطعه توانست برای خودش در بازار موسیقی و علاقه‌مندی‌های مردم جا باز کند، با ما از موسیقی، فکرها و علایقش ساده و صمیمی حرف زد. او که این روزها اولین آلبوم خود «دوباره عشق» را هم منتشر کرده، نخستین خواننده‌ای بود که بلیت‌های هر چهار اجرایش در جشنواره موسیقی فجر در چند ساعت به پایان رسید و قرار است در آینده نزدیک در دیگر شهرهای ایران هم روی صحنه برود.
+همیشه گفته‌ام حامد همایون یک شخص خاص نیست. ما یک مجموعه هستیم که کارش با عنوان حامد همایون منتشر می‌شود
+جامعه‌شناسی هنر کار من هنرمند نیست، کار تهیه‌کننده است
+شیراز در موسیقی قطب است و در اغلب خانواده‌ها به نوعی موسیقی حضور دارد
+زندگی در تهران سر و کار داشتن با فضای مدرن است و از طریق همین امکانات است که مردم درباره همه چیز حتی هنر تصمیم می‌گیرند و گوشی‌شان نقشی مهم در این زمینه دارد
+کماکان موسیقی سنتی ما به حیات خود ادامه داده است، چون مال خودمان است، صاحبش هستیم و در خون مردم ایران است
+هر جا موسیقی پاپ قوی‌تر شده یا توجه‌ها را به خود جلب کرده، از ابزار موسیقی سنتی بهره برده است
+موسیقی پاپ مال ما نیست
+همیشه معتقدم عمق کلام سعدی بیشتر است، چون خیلی سفر کرده و سفر آدمی را می‌سازد

+گزارش تصویری «موسیقی ایرانیان» از مراسم جشن امضاء تازه ترین اثر «حامد همایون»

تمامی آثار صوتی و تصویری منتشرشده در سایت «موسیقی ایرانیان» تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشند.