×
×

در نشست خبری گروه موسیقی «قمر» مطرح شد:

  • کد نوشته: 83195
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۷ام مرداد ۱۳۹۴
  • ۰
  • برگزارکنندگان کنسرت موسیقی «قمر» در تشریح جزئیات این کنسرت از شرایط نابسامان و گرانقیمت فروش بلیت کنسرت‌های موسیقایی و اجاره‌بهای تالارها انتقاد کردند. حمیدرضا نوربخش خواننده کنسرت موسیقایی «قمر» در ابتدای نشست خبری این کنسرت که روز سه‌شنبه ۶ مردادماه در تالار وحدت تهران برگزار شد با اشاره به پیشینه برگزاری این کنسرت، گفت: این پروژه از […]

    در نشست خبری گروه موسیقی «قمر» مطرح شد:
  • ۱۷۷۸۰۷۲برگزارکنندگان کنسرت موسیقی «قمر» در تشریح جزئیات این کنسرت از شرایط نابسامان و گرانقیمت فروش بلیت کنسرت‌های موسیقایی و اجاره‌بهای تالارها انتقاد کردند.

    حمیدرضا نوربخش خواننده کنسرت موسیقایی «قمر» در ابتدای نشست خبری این کنسرت که روز سه‌شنبه ۶ مردادماه در تالار وحدت تهران برگزار شد با اشاره به پیشینه برگزاری این کنسرت، گفت: این پروژه از یکی، دو سال گذشته شروع شده و ما بر همین اساس برنامه‌های جسته و گریخته‌ای را در شهرستان‌ها برگزار کردیم تا اینکه امروز به قوامی رسیدیم که می‌توانیم به طور رسمی و منسجم، کارهایی را معرفی کنیم؛ کارهایی که با حضور گروهی از نوازندگان نخبه و باتجربه گروه موسیقی «قمر» به سرپرستی و آهنگسازی جناب نوید دهقان، آثار دلپسندی را به مخاطبان ارائه خواهد داد.

    وی افزود: آنچه در کنسرت پیش‌رو برای مخاطبان موسیقی اجرا خواهد شد، مجموعه آثاری از شعرای معاصر و گذشته ما در دو بخش آوازی و تصانیف است که امیدوارم برنامه پرمخاطبی را ارائه کنیم.

    نوید دهقان آهنگساز و سرپرست گروه موسیقی «قمر» نیز در این نشست گفت: قرار بود قبل از کنسرت تهران، در شهرهای اصفهان، کاشان و شهرکرد نیز برنامه‌هایی را داشته باشیم اما چون تاریخ برگزاری این کنسرت‌ها با برنامه‌های دیگر ما تداخل داشت، بنابراین مجبور شدیم تا این کنسرت‌ها را به زمان دیگری موکول کنیم. این در حالی است که غیر از اجرای برنامه در تهران طی روزها و هفته‌های آینده، فعلاً برنامه‌ای برای خارج از کشور نداریم زیرا به دلیل اینکه بنده تاکید زیادی روی یک ارکستر پر و پیمان دارم و اجرای چنین گروهی در کشورهای خارجی مستلزم دارا بودن شرایط اقتصادی مناسب است، بنابراین نمی‌توانیم به این سادگی‌ها برای برگزاری کنسرت در خارج از کشور برنامه‌ریزی کنیم. حتی اجرای گروه ما در شهرستان نیز با مرامت و مشکلات فراوانی اجرا می‌شود؛ چه برسد به اینکه بخواهیم با یک گروه ۱۴ نفره در تهران کنسرت بگذاریم. این هم باید بگویم که من عقیده دارم ساختار موسیقی‌ام باید حفظ شود و هنر از هر چیز دیگری برایم مهمتر است.

    این نوازنده کمانچه با اشاره به برگزاری کنسرت‌های گروه «قمر»، بیان کرد: کاری که در کنسرت پیش‌رو، مخاطبان می‌بینند، نتیجه سه سال فعالیت مداومی بود که با همراهی گروهی از نوازندگان بااستعداد و نخبه کشورمان شکل گرفته و طبق برنامه‌ریزی‌هایی که انجام دادیم، قرار است در بخش اول کنسرت، تصانیفی بر اساس آثار شیدای گیلانی شاعر معاصر کشورمان، آثاری اجرا می‌شود؛ ضمن اینکه باید بگویم با توجه به اینکه سبک این شاعر هندی است، به ناچار گروه نوازنده و حتی خواننده با دشواری‌هایی در وزن مواجه خواهد شد که تفاوت‌های عمده‌ای با سبک عراقی دارد و این برای من و خانواده چالش خوبی بود که در موسیقی می‌توانستم آن را تجربه کنم.

    دهقان توضیح داد: این کارها به نوعی برای صدای حمیدرضا نوربخش ساخته شده چرا که در تکنیک خوانندگی او، پیچیدگی‌هایی وجود دارد که برای من قابل توجه است. ما در بخش دوم کنسرت نیز تلاش کردیم تا به بخش سازی و آوازی نیز توجه کنیم که متاسفانه بنا به هر دلیلی طی سال‌های اخیر به آن بی‌توجهی شده است. من آرزویم این بود که با خواننده‌ای کار کنم که مسلط به آواز باشد و به اعتقاد من، حمیدرضا نوربخش استادانه این کار را انجام می‌دهد.

    نوربخش نیز در ادامه صحبت‌های دهقان گفت: خوانندگی سبک هندی برای من هم جالب توجه بود و من تلاش کردم تا تصویرپردازی‌ها و ملودی‌سازی که برای این سبک در نظر گرفته شده، به درستی بخوانم. در بخش آوازی نیز که بیشتر مرتبط با سبک عراقی است، تلاش کردم فضای متفاوتی را در خوانندگی تجربه کنم. البته چیزی که در هر کنسرت مهم است، انسجام کلی برنامه است و طبیعتاً اگر این موضوع اتفاق نیفتد، در مخاطب نیز حس خوبی شکل نمی‌گیرد.

    وی با انتقاد از کم‌توجهی برخی از گروه‌ها و هنرمندان عرصه موسیقی ایرانی به مقوله آوازی، گفت: متاسفانه تعدادی از هنرمندان در بخش آوازی، ممارست کافی ندارند و آواز را دنبال نمی‌کنند؛ به طوری که فقط به آموختن اجمالی ردیف بسنده می‌کنند که این موضوع یکی از دلایل عمده مشکلات موسیقی ایرانی است و شما می‌دانید که بسیاری از استادان و هنرمندان پیشکسوت این عرصه، نگران این مساله هستند.

    نوید دهقان در بخش دیگری از این نشست ضمن اعلام جزئیات قسمت‌های مختلف کنسرت، گفت: امسال نهمین سال فعالیت گروه «قمر» است و بسیار خوشحالیم که در این مدت برنامه‌هایی را اجرا کردیم که با اقبال مخاطبان همراه شده بود. من لازم است در اینجا به نکته‌ای اشاره کنم مبنی بر اینکه در چند ساله اخیر ارکستری را که چنین متحد و منسجم به ارائه اثر در موسیقی ایرانی بپردازد، نداشته‌ایم و این موضوع با توجه به شرایط نامناسب فرهنگی که داریم، برای من همواره ارزشمند است که توانسته‌ایم با همه این موانع، بر فُرم مورد نظر خود پایبند باشیم و زحمت بکشیم.

    سرپرست گروه موسیقی «قمر» تصریح کرد: ما برای برگزاری کنسرت پیش‌رو، بیش از ۲۰۰ جلسه تمرین داشتیم و این موضوع با توجه به شرایط این سال‌های موسیقی ایران شوخی نیست؛ موضوعی که متاسفانه در فضای رسانه‌ای به آن توجهی نمی‌شود و گویی برای اهالی رسانه اصلاً مهم نیست و مهم جذابیت‌های خبری است که در هر کنسرت اتفاق افتاده است.

    این نوازنده و آهنگساز در ادامه صحبت‌های خود به موضوع گرانی بلیت کنسرت‌ها نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه قیمت بلیت‌های کنسرت‌های موسیقی ناجوانمردانه زیاد است و ما می‌بینیم برای برگزاری کنسرتی همانند ارکستر موسیقی ملی، تماشاگران باید مبلغی بالغ بر ۱۵۰ هزار تومان هزینه کنند که این با توجه به حداقل حقوقی که یک کارمند از دولت دریافت می‌کند، آنچنان رقم گزافی است که فقط یک عده خاص می‌توانند از کنسرت استفاده کنند. در حالی که کنسرت ارکستر موسیقی ملی نباید چنین قیمتی داشته باشد. به هر ترتیب آنچه ما برای قیمت بلیت کنسرت خودمان در نظر گرفتیم، از ۳۰ هزار تومان تا ۷۰ هزار تومان است، در حالی که شما می‌بینید قیمت بسیاری از کنسرت‌ها از ۷۰ هزار تومان شروع می‌شود و تا ۱۵۰ هزار تومان نیز ادامه پیدا می‌کند. البته در این بین اجاره‌بهای بسیار بالای سالن‌های اجرای موسیقی را نیز نباید فراموش کنیم که از سال گذشته تاکنون بیش از ۱۳۰ درصد افزایش داشته است.

    حمیدرضا نوربخش نیز در تائید صحبت‌های دهقان گفت: متاسفانه همین پول‌های گزافی که برای بلیت کنسرت‌ها در نظر گرفته شده، در جیب هنرمندان هم نمی‌رود که بخواهیم به آن دلخوش باشیم. متاسفانه قیمت‌های گران بلیت، دودی است که فقط بر چشم مردم ناتوان می‌رود و متاسفانه تاثیرات منفی خود را نیز می‌گذارد؛ به طوری که شما امروز می‌بینید فقط قشری خاص می‌توانند از کنسرت‌های خوب و با کیفیت استفاده کنند، چرا که فلان جوان دانشجو مگر چقدر پول دارد که بخواهد به یک کنسرت چند ده هزار تومانی برود و می‌توان گفت دانشجویی که در خوابگاه زندگی می‌کند، حق کنسرت رفتن ندارد.

    مدیرعامل خانه موسیقی با اشاره به بهای گزاف اجاره سالن‌های موسیقی، توضیح داد: ما آنقدر این مسائل را به مسئولان مرتبط با این موضوع توضیح دادیم که دیگر خسته شدیم. در این میان برج میلاد که نوبر است. به عنوان مثال ما در همین سالن باید علاوه بر پول صحنه‌ای که در آن اجرا می‌کنیم، هزینه‌هایی چون بک‌استیج، پارکینگ و امکاناتی از این دست را نیز به طور جداگانه بپردازیم و این موضوع بسیار مهمی است که باید بیشتر و پراهمیت‌تر از این حرف‌ها به آن بپردازیم.

    این خواننده موسیقی ایرانی در بخش پایانی صحبت‌های خود در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چرا گروه «قمر» را برای خوانندگی انتخاب کرده‌اید؟ گفت: من هیچ‌گاه قصد بیزینس از طریق موسیقی را نداشتم و مایل نبودم که به عنوان خواننده، شاغل این ماجرا باشم؛ به همین دلیل تمایل داشتم هر وقت فضایی ایجاد شد و احساس کردم آن کار کیفیت لازم را دارد، وارد فضای خوانندگی شوم. در همین حال همیشه کارهای نوید دهقان را دنبال می‌کردم. او جزو بهترین معلم‌های ساز کمانچه است و به نظرم بخش و ژانری از موسیقی را دنبال می‌کند که برای من جالب توجه است و وقتی دیدم او پروژه شیدای گیلانی را به من پیشنهاد داد و تصور کردم این شاعر با وجود آثار ارزشمندی که ارائه داده، چندان در میان مردم شناخته شده نیست، پذیرفتم تا همراه این گروه به عنوان خواننده حضور داشته باشم.

    کنسرت گروه موسیقی «قمر» ۱۶ و ۱۷ مردادماه ساعت ۲۱:۳۰ در تالار وحدت تهران برگزار می‌شود.

    https://musiceiranian.ir/?p=83195
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *