×
×

پل شریدر: سینمای ایران را با عباس کیارستمی و اصغر فرهادی شناختیم

  • کد نوشته: 250944
  • خبرنگار موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۴ام اردیبهشت ۱۳۹۸
  • ۰
  • پل شریدر: سینمای ایران را با عباس کیارستمی و اصغر فرهادی شناختیم

  • به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ پل شریدر یکی از مهمانان سی‌وهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر است که این روزها در ایران به سر می‌برد. او که در سفرش به ایران از اصفهان هم دیدن کرده و از معماری این شهر ابراز شگفتی کرده بود، صبح امروز (چهارشنبه چهارم اردیبهشت ماه) در سالن شماره یک پردیس سینمایی چارسو مقابل خبرنگاران نشست تا به سوالاتشان پاسخ دهد.

    او از کارگردانان و فیلمنامه نویسان مطرح سینمای جهان است که «میشیما یک زندگی در فصلهای مختلف» و «آرامش بیگانگان» از جمله نخستین ساخته های اوست، او همچنین فیلمنامه فیلم هایی چون «راننده تاکسی» و «آخرین وسوسه مسیح» را به نگارش درآورده است.

    در آغاز نشست خبری، این کارگردان آمریکایی درباره مقایسه جشنواره جهانی فجر با دیگر جشنواره‌های بین‌المللی گفت: «واقعا چند فستیوال هستند که این فضا با آن‌ها قابل مقایسه هستند مثلا تورنتو و نیویورک. من خیلی شگفت زده شدم وقتی با ابعاد این جشنواره روبه رو شدم. فستیوال‌های دیگری تجربه کرده بودم اما تعداد فیلم‌ها و انرژی برگزارکنندگان و مخاطبان این جشنواره من را شگفت زده کرد.»

    شریدر در پاسخ به سوال خبرنگار خبرآنلاین درباره پایان فیلم «راننده تاکسی» و اینکه آیا این پایان رئالیستی یا طبق نظر عده‌ای یک پایان فانتزی است و در ذهن تراویس شخصیت اصلی فیلم می‌گذرد گفت: «در زمان ساخت فیلم واقعا ما این ایده را نداشتیم که در خیال این آدم آن اتفاق افتاده و  بعدا حدود ۱۰ سال بعد وقتی این نظریه مطرح شد، من با خودم گفتم اوکی است و اتفاقا از آن خوشم آمد و جالب است برای شما بگویم که وضعیت مشابهی درباره آخرین فیلمم که «اولین اصلاح شده» نام دارد اتفاق افتاد. با توجه به اتفاقی که برای «راننده تاکسی» رخ داد من عامدانه برای این فیلم پایان باز گذاشتم که بیننده پایان آن را تفسیر کند.»

    سوال بعدی که از این سینماگر پرسیده شد درباره آشنایی او با سینمای ایران و فیلم‌های ایرانی و مقایسه آن با آنچه که به عنوان سینمای خاورمیانه مطرح است، بود. شریدر در پاسخ به این سوال با بیان اینکه سینمای ایران واقعا جایگاه ویژه‌ای دارد گفت: «در طول ده تا پانزده سال کذشته سه نهضت ملی سینمای ایران، رومانی و آرژانتین شکل گرفت که همه آنها سرشار از انرژی هستند و امروزه در هر فستیوال معتبری انتظار می‌رود که حداقل یک فیلم ایرانی وجود داشته باشد و این اصلا عجیب نیست. برای بیشتر ما در غرب آشنایی با سینمای ایران با کیارستمی شروع شد و با آقای اصغر فرهادی ادامه پیدا کرد. من یک دوستی دارم که در حال نوشتن کتابی درباره سینمای ایران است و در یکی دو سال گذشته چندین فیلم از سینمای ایران را به من معرفی کرده که ببینم.»

    خبرنگار دیگری از او درباره ساخت فیلم «آخرین وسوسه مذهبی» که یک فیلم ضدمذهب به نظر می‌رسد توسط او و مارتین اسکورسیزی که از مسیحی های معتقد هستند پرسید. این منتقد و کارگردان مطرح سینمای جهان دراین‌باره گفت: «نکته جالبی که درباره این فیلم وجود دارد که نوشته یک ارتدوکس یونانی مسیحی است و خود من پروتستان هستم و خانم مانیک یک کاتولیک هستند. ما سعی کردیم ترکیب اینها را در فیلم قائل شویم.»

     

     

    https://musiceiranian.ir/?p=250944
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *