×
×

پاسداشت ۱۲ سالگی «روان کوک»

  • کد نوشته: 185138
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۲۰ام مرداد ۱۳۹۷
  • ۰
  • ویژه برنامه «شب پژوهشکده سنتور» همزمان با دوازدهمین سالگرد اختراع «روان کوک» جمعه نوزدهم مردادماه با حضور تعدادی از هنرمندان در تالار رودکی برج میلاد تهران برگزار شد.

    پاسداشت ۱۲ سالگی «روان کوک»
  • «شب پژوهشکده سنتور» برگزار شد | گزارش تصویری

    «شب پژوهشکده سنتور» برگزار شد | گزارش تصویری

    ویژه برنامه «شب پژوهشکده سنتور» همزمان با دوازدهمین سالگرد اختراع «روان کوک» جمعه نوزدهم مردادماه با حضور تعدادی از هنرمندان در تالار رودکی برج میلاد تهران برگزار شد.

    به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، ویژه برنامه «شب پژوهشکده سنتور» همزمان با دوازدهمین سالگرد اختراع «روان کوک» جمعه نوزدهم مردادماه با حضور تعدادی از هنرمندان در تالار رودکی برج میلاد تهران برگزار و در ابتدای برنامه از آلبوم «خلوتگاه» به آهنگسازی مسعود شناسا و خوانندگی محمد ذاکر حسین رونمایی شد.

    مهدی آذرسینا آهنگساز، نوازنده و پژوهشگر موسیقی با اشاره به انتشار آلبوم «خلوتگاه» گفت: آقای شناسا از جمله هنرمندانی است که در عرصه نوازندگی سنتور فعالیت های موثر و ارزشمندی را انجام داده است. وی اشعار این آلبوم را بسیار هوشمندانه انتخاب کرده و می توانم بگویم از جمله هنرمندان پرتلاشی است که به زودی نتیجه کارهایش را خواهد دید.

    داوود غلامی شیرازی مدیر پژوهشکده سنتور و مخترع «روان کوک» هم در این مراسم گفت: حکایت ما حکایت تغییر در یک ساز ایرانی است که در حقیقت عشقی بود که به این ساز داشته و داریم. این عشق ما را کوی به کوی و برزن کشید و همراه خودش آورد. من حدود ۸ سال با ساز سنتور دست و پنجه نرم می کردم و فکر می کردم که تنها سنتور من است که بد صدا است و کوک در می کند اما پس از تحقیقات فراوان متوجه شدم که استادان از قدیم با این ساز مشکل داشتند. سعی کردم در این زمینه کاری انجام دهم و با سختی ها و شیرینی هایی که همراه بود بالاخره موفق شدیم تا «روان کوک» را ابداع کنیم.

    وی ادامه داد: از بدو ساخته شدن روان کوک مشکلات مختلفی همراه ما بود که این مشکلات از دانشگاه شروع شد و این موضوع بسیار عجیب است اما در نهایت ساز کهن شیرین سنتور ساز بهتری شد و این موضوع واقعا جای خوشحالی دارد.

    غلامی شیرازی گفت: به نظر من یکی از دلایل نابودی ریشه های موسیقی ایرانی فقدان ساز و ابزاری برای آموزش موسیقی ایرانی به کودکان است. اصلا به همین جهت به فکر تولید سازی افتادم که بتوانیم موسیقی ایرانی را به راحتی به کودکان آموزش دهیم.

    اردوان کامکار نوازنده سنتور نیز با قدردانی از اقدامات غلامی شیرازی توضیح داد: آقای غلامی شیرازی برای تولید روان کوک از من مشورت گرفت و بنده نیز وی را تشویق به انجام این کار کردم و سرانجام پس از سال ها بررسی و تحقیق روان کوک را ابداع کردند.

    پخش کلیپی از هنرمندان مطرح موسیقی ایرانی با موضوع سنتورنوازی، رونمایی از سنتور ویژه کودکان به همراه چند اجرای موسیقایی، رونمایی از تندیس دست های در حال سنتورنوازی اردوان کامکار، پشنگ کامکار، مسعود شناسا، میلاد کیایی و رضا صلاحی، اجرای تک نوازی سنتور سیاوش کامکار، رونمایی از نشان جدید پژوهشکده سنتور، نمایش بخشی از کنسرت مسعود شناسا بخش های مختلف برنامه روز گذشته را تشکیل می داد.

    https://musiceiranian.ir/?p=185138
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *