×
×

تشریح جزییات یک تفاهم نامه بین المللی/ایتالیایی ها به ایران آمدند

  • کد نوشته: 162421
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۱۵ام آذر ۱۳۹۶
  • ۰
  • رهبر ارکستر سمفونیک تهران و مدیرعامل بنیاد رودکی در آستانه برگزاری کنسرت مشترک با ارکستر جوانان جهان از برنامه ریزی های پیش رو این ارکستر برای همکاری با گروه های بین المللی سخن گفتند.
    +بلیت ۱۰ هزار تومانی برای کنسرت جدید ارکستر سمفونیک در وزارت کشور
    +مذاکره با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای چند پروژه مشارکتی
    +در کلیسای «سانتا ماریا» چه اتفافاتی افتاد؟

    تشریح جزییات یک تفاهم نامه بین المللی/ایتالیایی ها به ایران آمدند
  • رهبر ارکستر سمفونیک تهران و مدیرعامل بنیاد رودکی در آستانه برگزاری کنسرت مشترک با ارکستر جوانان جهان از برنامه ریزی های پیش رو این ارکستر برای همکاری با گروه های بین المللی سخن گفتند.

    رهبر ارکستر سمفونیک تهران و مدیرعامل بنیاد رودکی در آستانه برگزاری کنسرت مشترک با ارکستر جوانان جهان به رهبری دامیانا جورانا از برنامه ریزی های پیش روی مجوعه ارکسترهای دولتی برای همکاری با مجموعه های بین المللی دیگر در سایر کشورها سخن گفتند.

    شهرداد روحانی رهبر ارکستر سمفونیک تهران با اشاره به سفر اخیر تعدادی از نوازندگان و گروه کر ارکستر سمفونیک تهران بیان کرد: خوشبختانه با توجه به برنامه ریزی هایی که از سوی دو طرف ایرانی و ایتالیایی انجام گرفت، این تجربه نیز مانند سفر چند ماه پیش ارکستر سمفونیک تهران به ایتالیا دستاوردهای بسیار خوبی داشت. البته این بار چون فضای طراحی شده مبتنی بر اجرای یک ارکستر مجلسی بود بنابراین ما فقط با یک نوازنده ایرانی از ارکستر در برنامه حضور داشتیم و بقیه هنرمندان ایرانی نیز مجموعه ای از اعضای گروه کر ارکستر سمفونیک تهران به رهبری رازمیک اوحانیان بودند که در این سفر با ما همراه بودند.

    دامیانا جورانا رهبر ارکستر جوانان جهان نیز بیان کرد: طی یک سال و نیمی که با ارکستر در ارتباط بودم باید بگویم سطح ارکستر خیلی بهتر شده و ارتباطاتی که بر مبنای همکاری ما و ارکستر سمفونیک تهران شکل گرفته، ارتباطاتی دلپذیر است. به هر صورت با توجه به یکی از بندهای تفاهم نامه میان بنیاد فرهنگی هنری رودکی، دفتر امور موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دانشگاه هنر تهران با دانشگاه ساپینزا رم  و ارکستر جوانان ایتالیا مبنی بر ساخت قطعات موسیقایی عرفانی قرار بر این شده که چهار آهنگساز ایرانی و چهار آهنگساز ایتالیایی انتخاب شوند. ما نیز در این رابطه جلساتی را با دانشگاه هنر برگزار کردیم تا روی ساخت این قطعات کارهایی انجام پذیرد. بر این اساس پروژه ای که به آن اشاره کردم از ابتدای سال ۲۰۱۸ آغاز می شود.

    این هنرمند با اشاره به سخنرانی رئیس جمهور ایران در در سی و یکمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی عنوان کرد: امروز فرصتی پیش آمد تا سخنان رئیس جمهور ایران را بشنوم. آقای روحانی در این سخنرانی به نکته جالبی اشاره کرد و آن اتحاد و همبستگی بود. به نظر من اتحاد نه تنها میان کشورهای اسلامی بلکه در همه جای دنیا باید باشد. در این زمینه ما نیز آمادگی داریم هر کمکی از دست مان بربیاید برای کمک و همبستگی انجام بدهیم .

    در کلیسای «سانتا ماریا» چه اتفافاتی افتاد؟

    شهرداد روحانی در ادامه گفت: اجرای چند روز پیش ارکستر سمفونیک تهران و ارکسترجوانان جهان به رهبری مشترک بنده و دامیانا جورانا در کلیسای « سانتا ماریا» به عنوان یکی از شناخته شده ترین کلیساهای شهر رم، میزبان تعداد زیادی از مخاطبان بود که خوشبختانه فضای اجرا به گونه ای بود که تماشاگران استقبال بسیار خوبی از دو بخش برنامه به ویژه بخش اجراهای ایرانی انجام دادند که برای ما واقعا خوشحال کننده بود. آنچه در برنامه گذشته برگزار شد مبتنی بر دو بخش بود که در بخش اول قطعه «دوبل کنسرتو برای ویولن» از باخ با حضور نوازندگان از کشور آلمان و فرانسه و قطعه «کلوریا» از ویوالدی اجرا شد. در بخش دوم برنامه هم به رهبری من قطعه «کجایید ای شهیدان خدایی» به آهنگسازی هوشنگ کامکار و دو اثر از خودم به نام «باغ ایرانی» و «قطره های باران» برای تماشاگران اجرا شد.

    رهبر ارکستر سمفونیک تهران افزود: به هر صورت همین برنامه ای که طی روزهای گذشته در ایتالیا اجرا شد، قرار است طی کنسرتی در تالار وحدت میزبان دوستداران موسیقی باشد. در این برنامه من از تعداد بیشتری نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران استفاده کرده ام ولی چون سبک موسیقی، در حوزه سبک باروک است ارکستر نمی تواند بزرگ تر باشد این موضوع در گروه کُر ما نیز وجود دارد و ما فضا را به این سمت و سو هدایت کردیم که برنامه متفاوتی را پیش روی مخاطب قرار دهیم.

    روحانی با اشاره به نقش موثر برگزاری چنین برنامه هایی در استمرار روابط فرهنگی کشور ایران با کشورهای دیگر عنوان کرد: به نظر من هر چقدر این فعالیت های فرهنگی هنری بین کشورها اتفاق بیفتد برای بهبود روابط بسیار موثر است. ضمن اینکه ما در این مدت مشغول رایزنی هستیم تا غیر از هنرمندان ایتالیایی نیز بتوانیم ارتباطات دیگری با هنرمندان کشورهای دیگر برقرار کنیم و در این راه هم مذاکراتی صورت گرفته است اما با توجه به اینکه هنوز چیزی قطعی نیست نمی توانیم پروژه مشترک مشخصی را اعلام کنم، چون به نتیجه رساندن این پروژه ها واقعا دشوار است. البته شما این نکته را هم در نظر بگیرید ارکستر سمفونیک تهران هم اکنون در شرایطی قرار گرفته که از سوی کشورهای دیگر برای انجام پروژه پیشنهادهای مختلفی رادریافت می کند که این نشان دهنده پیشرفت کیفی مجموعه ارکستر سمفونیک تهران در اجرای برنامه هاست.

    مذاکره با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای چند پروژه مشارکتی

    علی اکبرصفی پور مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی نیز با قدردانی از دست اندرکاران اجرای پروژه مشترک هنرمندان ایتالیایی و ایرانی بیان کرد: بنیاد رودکی در مسیر ماموریت های محوله برنامه ریزی های مختلفی انجام می دهد که یکی از برنامه حضور در فعالیت های بین المللی است. البته همکاری های بین المللی به اشکال مختلف اتفاق می افتد که یکی از مهم ترین این همکاری ها، فعالیت در حوزه ارکسترها است. قطعا چند اتفاقی که بین ایران و ایتالیا در زمینه ارکسترها افتاد نقطه عطفی در همکاری های بنیاد رودکی با مجموعه های بین المللی است.

    وی ادامه داد: سال گذشته تفاهم نامه ای بین مجموعه های ایرانی از جمله دفتر موسیقی وزارت ارشاد، بنیاد رودکی، دانشگاه هنر و مجموعه ایتالیایی متشکل از دانشگاه ساپینزا ف ارکستر جوانان جهان و البته مشارکت موثر سفارت دو کشور ایران و ایتالیا بسته شد که این تفاهم نامه پنج بند دارد که طی آن برنامه های مشارکتی مختلفی اجرا می شود. یکی از این ها عبارت بود از کمک دانشگاه ساپینزا برای آموزش نوازندگان ارکستر و خوشبختانه طی چند ماه گذشته در مرکز آموزش های بنیاد رودکی استادانی را از کشور ایتالیا دعوت کردیم تا به نوازندگان سازهای مختلف آموزش های کوتاه مدتی را ارائه بدهند. خوبی کار هم در این بود که ما درباره هزینه ها از طرف ایتالیایی هم کمک گرفتیم.

    مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی افزود: دومین موضوع هم مربوط به اجرای قطعات موسیقایی با موضوعات دینی بود. به هر حال ما هم مدعی کشوری هستیم که صاحب این سبک ها هست و ما در حوزه های مختلفی چون تئاتر و موسیقی دارای سبک هایی هستیم که می توانیم با استفاده از این عناصر، مفاهیم دینی خودمان را به کشورهای مختلف معرفی کرده و آنها را اجرا کنیم. خوشبختانه این بند هم طی روزهای گذشته در کلیسای «سانتا ماریا» اتفاق افتاد و روز پنجشنبه شانزدهم آذر ماه نیز ادامه این پروژه با اجرای کنسرت مشترک ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر جوانان جهان ادامه پیدا می کند. به هر حال ما در این زمینه به فهم مشترکی در زمینه های مختلف رسیدیم . از سوی دیگر به همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز تلاش های بسیار خوبی برای گفتگوی میان ادیان در حال انجام است که ما هم تلاش می کنیم در حوزه هنر با همین دیدگاه ماجرا به جلو هدایت کنیم. چه بسا بسیاری از مفاهیمی که در سطح اندیشمندان بزرگ با موضوع گفتگوی ادیان مطرح می شود می تواند با زبان هنر به ویژه زبان موسیقی راحت تر به عموم مخاطبان منتقل شود.

    صفی پور درباره نحوه همکاری بنیاد رودکی با کشورهای دیگر توضیح داد: اگر شما می بینید امضای این تفاهم نامه به راحتی با طرف ایتالیایی انجام می گیرد دلایل مختلفی دارد. اول اینکه سفارت و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا و برعکس سفارت ایتالیا در ایران همکاری های بسیار خوبی در این زمینه دارند، دوم اینکه همین ارتباطات موجب می شود که ما بتوانیم پروژه های مختلف دیگری را نیز به سرانجام برسانیم. درباره سایر کشورها نیز باید به این نکته اشاره کنم که درچارچوب ماموریت ها مذاکراتی را انجام دادیم ، اما تا وقتی این مذاکرات به نتیجه نهایی نرسد نمی توانیم آن را اعلام مطبوعاتی کنیم چون به هر دلیل امکان همان پروژه به نتیجه نرسد اما اینها به هیچ عنوان دلیل عدم مذاکره نیست. در حال حاضر با پنج کشور مختلف در حال مذاکره ایم که برخی از آنها به مراحل خوبی رسیده است. اخیرا هم با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نشست هایی را برگزار کردیم که بنیاد رودکی در اعزام گروه های فعال موسیقی سنتی به خارج از کشور کمک کند که در ایام دهه فجر بخشی از نتایج آن مشخص می شود.

    بلیت ۱۰ هزار تومانی برای کنسرت جدید ارکستر سمفونیک در وزارت کشور

    مدیرعامل بنیاد رودکی درباره تاریخ برگزاری اجرای آیینی کنسرت ارکستر ملی که چندی پیش به دلیل زلزله کرمانشاه لغو شده بود تصریح کرد: چون قطعات مربوط به این کنسرت از محتوای مناسبتی و خاص معنوی برخوردار بود ما منتظر فضای مناسبتی هستیم که بتوانیم این کنسرت را برگزار کنیم.

    وی درباره کنسرت آینده ارکستر سمفونیک تهران در تالار وزارت کشور و سیاست بنیاد رودکی در ارائه بلیت های ارزان قیمت این برنامه گفت: ما به آنچه که قول داده بودیم عمل کردیم و برای این کنسرت بلیت های ۱۰ هزار تومانی فروختیم. در این زمینه بلیت فروشی شروع شده و ما گران قیمت ترین بلیت برنامه را با ۹۰ هزار تومان به فروش رسانده ایم اما کلیت ماجرا بر اساس بلیت های ۱۰ هزار تومانی در نظر گرفته شده که امیدوارم این سیاست ها ادامه پیدا کند.

    کنسرت مشترک ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر جوانان جهان با رهبری شهرداد روحانی و دامیانوجورانا ساعت ۲۱:۳۰ روز پنجشنبه ۱۶ آذر در تالار وحدت تهران میزبان علاقه مندان موسیقی است.

    https://musiceiranian.ir/?p=162421
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *