×
×

گزینه ی مناسب برای کسانی که دسترسی مستقیم به فروشگاه های فرهنگی ندارند

  • کد نوشته: 149021
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۲۱ام تیر ۱۳۹۶
  • ۰
  • وبسایت «بلندگو»، از فروشگاه های اینترنتی معتبر و قانونی در ارائه آثار اورجینال موسیقی، نسبت به یک سری اقدامات غیر اصولیِ مغایر با کپی رایت، واکنش نشان داد.

    گزینه ی مناسب برای کسانی که دسترسی مستقیم به فروشگاه های فرهنگی ندارند
  • وبسایت «بلندگو»، از فروشگاه های اینترنتی معتبر و قانونی در ارائه آثار اورجینال موسیقی، نسبت به یک سری اقدامات غیر اصولیِ مغایر با کپی رایت، واکنش نشان داد.

    به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، وبسایت «بلندگو bolandgu.com» که از سال ۱۳۹۵ آغاز به کار کرده و تا به امروز در نشر آلبوم های دیجیتال و اورجینال به مخاطب، تلاش جدی و مستمر دارد، با اشاره به یک سری حرکت های غیر حرفه ای در فروش و ارائه آثار تولیدی موسیقی به مشتریان و علاقمندان -به نازل ترین شکل ممکن- واکنش نشان داده است که محتوای این اعتراض را به نقل از مدیریت این وبسایت، در ادامه می خوانید:

    «این سامانه برای حمایت از هنرمندان بنا شده اما به جای حمایت متقابل، درخواست های چند صد میلیونی به گوشمان می خورد! تجارت و کسب درآمد خوب است اما نه از راه موسیقی! امید به آن است که برخی از ناشرین و هنرمندان به آثار خودشان احترام بیشتری بگذارند و به حفظ قانون کپی رایت و حمایت از موسیقی، بیشتر از بهای آن ارزش دهند. آنها نمی توانند از هزاران سایت دانلودِ غیر قانونی شکایت کنند اما می توانند با سایت های قانونی همکاری نکنند! که این بسی جای تاسف برای آینده موسیقی ایران است. شاید مضحک به نظر بیاید که در این بین، میلیون ها سایت غیر قانونی هستند که آلبوم ها را با چند کلیک ساده در اختیار شما قرار می دهند و در مقابل، ناشرین همیشه برای همکاری با سایت های قانونی متمایل نیستند؛ در این بین سرویس هایی هستند که با پرداخت هزینه های هنگفت، آلبوم ها را انحصار می کنند تا مخاطب خودشان افزایش پیدا کند در حالی که در خارج از ایران کمتر شاهد چنین مشکلی هستیم.

    تمام آلبوم ها می بایست در اختیار تمام وب سایت ها و اپلیکیشن های قانونی قرار داده شود تا با سایر سایت های غیر قانونی مبارزه شود. همچنین کپی کردن آثار با قیمت پایین تر توسط خود فروشگاه های عرضه محصولات فرهنگی، یکی دیگر از مشکلات عدم رشد قانون کپی رایت در ایران هست و در آخر سطح کیفی پایین آلبوم ها، رغبت خرید را از مخاطبان می گیرد. شاید در چند سال اخیر یک یا دو آلبوم با کیفیت بالا و قیمت مناسب در شأن مخاطبان منتشر شده که جزء پر فروش ترین های «بلندگو» هم بوده اند که امید داریم سایر هنرمندان هم نسبت به این موضوع انعطاف و همکاری نشان دهند.

    تجربه سایت «بلندگو» ثابت کرده است که هنوز کسانی هستند که به حق ناشرین و هنرمندان احترام می گذارند و هنرمندانی هستند که با خلوص نیت و تنها برای ترویج قانون کپی رایت و فراهم کردن سرویسی برای در دسترس قرار دادن آلبوم های موسیقی در اختیار مخاطبان شان با «بلندگو» همکاری کردند.

    شایان ذکر است که «بلندگو»، اولین و تنها فروشگاه اینترنتی آلبوم های اورجینال موسیقی ایرانی هست که در بهار سال ۱۳۹۵ با هدف حمایت از هنرمندان ایرانی، حفظ قانون کپی رایت و همچنین ترویج خرید آلبوم اورجینال و عدم دانلود غیر قانونی شروع به کار کرده است.

    در صفحه رسمی این وبسایت و درباره آن نوشته شده است، شاید چند سالی است خرید آلبوم های اورجینال در ایران بصورت جدی باب شده است اما همچنان عده ای هستند که آلبوم ها را بصورت غیر قانونی دانلود و یا کپی می کنند، شاید ایده و هدف بلندگو در نگاه اول بیهوده باشد چون با وجود سایت های دانلود غیر قانونی موسیقی دیگر نیاز به وجود چنین سایت هایی نیست اما هدف اصلی «بلندگو» حمایت از هنرمندان ایرانی است و همچنین ترویج فرهنگ خرید آلبوم اورجینال و دانلود قانونی موسیقی می باشد که شاید این راه بتواند کمکی در ارتقا این فرهنگ کند. از طرف دیگر طرفدارانی هستند که همواره فقط نسخه اورجینال آلبوم ها را تهیه می کنند و بلندگو برای آن دسته از کسانی که دسترسی مستقیم به فروشگاه های فرهنگی ندارند یا به هر نحوی قادر به تهیه آلبوم بصورت اورجینال نیستند گزینه ی مناسبی است.

    از طرف دیگر هنوز قانون روشنی برای رعایت کپی رایت در ایران وجود ندارد و حتی بعضا دیده می شود که سایت های دانلود غیر قانونی که از سایت های ردیف اول ایران هم هستند در برخی جشنواره ها نامزد دریافت جایزه هم می شوند!

    به نظر سایت های دانلود قانونی می بایست ضمن اتحاد با یکدیگر و همچنین با ناشرین محترم برای بهبود این اوضاع تلاش کنند، منسجم بودن این سامانه ها و وجود یک انجمن در جهت حفظ آثار و حقوق ناشران و همچنین مبارزه با سایت های غیر قانونی می تواند قانون کپی رایت را پیش از هر زمان در ایران جدی تر کند زیرا وجود این سایت ها به بیهوده بودن زحمات این سامانه ها و همچنین متضرر شدن ناشرین و شکست هنرمندان منتهی می شود.

    https://musiceiranian.ir/?p=149021
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *