×
×

انوش جهانشاهي و انتشار «تك‌نواز»:

  • کد نوشته: 1396
  • 17 می 2010
  • 0
  • آلبوم موسيقي «ديار آشنا 1و 2» در قالب موسيقي تلفيقي – فيوژن – مشتمل بر ملودي‌هاي مناطق‌ آناتولي،آذربايجان،کردستان،مصر و اسپانيا و كتاب «تك‌نواز» توسط انوش جهانشاهي، اخيرا از سوي انتشارات «آواي باربد» منتشر شده است. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،در آهنگسازي مجموعه‌ي «ديار آشنا» در كنار سه‌تار، از سازهاي ديگري همچون‌ بمرود،آکاردئون،گيتار،ويولن،دودوک،نقاره، قاوال،دف، تمپو، […]

  • آلبوم موسيقي «ديار آشنا 1و 2» در قالب موسيقي تلفيقي – فيوژن – مشتمل بر ملودي‌هاي مناطق‌ آناتولي،آذربايجان،کردستان،مصر و اسپانيا و كتاب «تك‌نواز» توسط انوش جهانشاهي، اخيرا از سوي انتشارات «آواي باربد» منتشر شده است.

    به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،در آهنگسازي مجموعه‌ي «ديار آشنا» در كنار سه‌تار، از سازهاي ديگري همچون‌ بمرود،آکاردئون،گيتار،ويولن،دودوک،نقاره، قاوال،دف، تمپو، بِندير،بانگو و تامبورين نيز بهره گرفته شده است.

    در بخشي از مقدمه اين دو اثر آمده است:«موسيقي آناتولي يک سنتزهنري است که حاصل تقابل و تعامل چند فرهنگ غني و گوناگون است ودر عين حال اُنس و الفتي ديرينه با موسيقي ايراني دارد. به همين خاطر شنونده ايراني نيز با همدلي و صميميتي خاص با آن همراه مي‌شود و گوش جان به آن مي‌سپارد».

    جهانشاهي همچنين كتاب «تك‌نواز» را با مرور آثار زنده‌ياد ارسلان خان درگاهي منتشر كرده است.

    اين نوازنده و آهنگساز معتقد است: «گردآوري آثار زنده‌ياد ارسلان خان درگاهي به‌منظور معرفي بهتر و بيشتر ايشان به هنرجويان و هنردوستان، و شناساندن شيوه‌ي بديع نوازندگي او صورت گرفته است،چه بسا كه لازمه‌ رسيدن به روشي صحيح و غني در نوازندگي هر سازي، نخست بررسي و آموختن آثار استادان گذشته در سبك‌ها و شيوه‌هاي گوناگون نوازندگي آنهاست تا در اين مسير هنرجويان بتوانند با امكانات وسيع،از نظر صدادهي، تنوع مضرابها، تكنيك‌هاي مختلف پنجه و ملودي‌پردازي آشنا شوند.»

    او گفت: «بي ترديد ارسلان درگاهي در نوازندگي سه‌تار يكي از بهترين‌هاي موسيقي ما محسوب مي‌شود و در نوازندگي اين ساز داراي شيوه و سبك خاص خود است، با اين حال تا كنون به دليل پراكندگي و در دسترس نبودن اجراها و آثارش آن چنان كه سزاورش بوده به جامعه معرفي نشده و بر خلاف ديگر هنرمندانِ هم دوره‌اش كه شرح حال كامل‌تري از آنها در دسترس هست، كمتر به او پرداخته شده است.»

    جهانشاهي با اشاره به دلايل عدم انجام چنين پژوهش‌هايي تا كنون تصريح كرد:« زنده‌ياد درگاهي هيچ گاه به صورت حرفه‌اي به كار موسيقي نپرداخت و تلاشي هم در جهت كسب شهرت و معروفيت نداشت. در واقع اشتغال او در پست‌هاي دولتي و همچنين خصوصيات خاص اخلاقي او مانع از تحقق اين امر بود،با اين حال صفحات و نوارهاي خصوصي بازمانده از او، نشان مي‌دهد كه يكي از نوازندهاي مسلط و ممتاز اين حوزه است.نوازنده‌اي كه سازش را به خوبي مي‌شناسد و به راحتي احساساتش را با آن بيان مي‌كند.»

    جهانشاهي ادامه داد:« سه‌تار درگاهي مجموعه‌اي از هنر، ذوق و لطف است و زخمه‌هايش از حالِ خوشِ معنوي او حكايت دارد.اين هنرمند از قريحه و طبعي آفريننده برخوردار بود و در نوعِ خود يك بدعت‌گذار بود.»

    به گفته اين آهنگساز؛ درگاهي با هنرمندان مطرحي همچون مرتضي خان ني داوود،ابوالحسن صبا، حبيب سماعي، قمرالملوك وزيري، اديب خوانساري، تاج اصفهاني و حسن كسايي دوست بوده است.

       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *