×
×

هزارصدا با داوری هنگامه اخوان، محمدعلی بهمنی و داود آزاد برگزار شد | گزارش متنی و تصویری «موسیقی ایرانیان»

  • کد نوشته: 122682
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۱۲ام مهر ۱۳۹۵
  • ۰
  • hot-topic-logoدور نیمه نهایی برنامه هزار صدا ی سنتی ساعت سه تا شش بعد از ظهر روز جمعه ۹ مهرماه در سالن اصلی فرهنگسرای ارسبارن برگزار شد و دو گروه برگزیده بهار و تابستان ۹۵ این برنامه انتخاب ‌شدند.
    +اجرای ساز و آواز همایون توسط بخشی از گروه همایون (حسین و پژمان پرنیا با آواز فاضل جمشیدی) در این مراسم
    +شهریار همای پسر دوازده ساله پرواز همای در این مراسم به اجرای برنامه پرداخت
    +در ادامه عکسهای «امین آزاد» از برنامه هزارصدا را مشاهده نمایید

    هزارصدا با داوری هنگامه اخوان، محمدعلی بهمنی و داود آزاد برگزار شد | گزارش متنی و تصویری «موسیقی ایرانیان»
  • photo_2016-10-02_10-06-44مونیکا قایدی: دور نیمه نهایی برنامه هزار صدا ی سنتی ساعت سه تا شش بعد از ظهر روز جمعه ۹ مهرماه در سالن اصلی فرهنگسرای ارسبارن برگزار شد و دو گروه برگزیده بهار و تابستان ۹۵ این برنامه انتخاب ‌شدند.

    به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، در این برنامه، استادان هنگامه اخوان به عنوان کارشناس آواز، محمدعلی بهمنی به عنوان کارشناس شعر و داود آزاد به عنوان کارشناس موسیقی حضور داشتند.

    برنامه با خواندن این شعر استاد محمدعلی بهمنی توسط آرش نصیری آغاز شد: «اینجا برای از تو نوشتن هوا کم است/ دنیا برای از تو نوشتن مرا کم است/ اکسیر من نه اینکه مرا شعر تازه نیست/ من از تو می‌نویسم و این کیمیا کم است». سپس تیتراژی پخش شد که در ابتدای آن نوشته شده بود این برنامه هزارصدا به استاد فرهنگ شریف تقدیم شده است. آهنگی که تصاویر و فیلم های برنامه های فبلی هزارصدا روی آن قرار گرفت بخشی از گلهای شماره ۱۰۴ بود در مایه ابوعطا که در آن استاد شریف به زیبایی تار می زد و استاد شجریان آواز می خواند.

    پس از آن کارشناسان برنامه سخنان کوتاهی را درباره برنامه هزارصدا و موسیقی ایران ارائه کردند و پس از این سخنان برنامه آغاز شد.

    اولین گروهی که برای اجرا، به روی صحنه دعوت شد گروه ابریشم بودند که در آخرین برنامه دور مقدماتی به داوری استاد کریم صالح عظیمی، داود آزاد و دکتر اسماعیل امینی برگزیده شده بودند.

    دومین گروه انتخاب شده گروه ادیب بودند که در برنامه ای با داوری استاد فریدون شهبازیان، حمیدرضا نوربخش و سیدعباس سجادی برگزیده شده بود.

    سومین گروه اجرا کننده در برنامه هم گروه بیداد بود که در برنامه ای با داوری کیوان ساکت، سالار عقیلی و دکتر افشین یداللهی به عنوان گروه برتر انتخاب شده بودند.

    گروه دیگری که بنابود در برنامه اجرا کنند گروه حلقه بودند که در اولین برنامه دور جدید هزارصدا که با داوری استاد محمدعلی بهمنی، مجید درخشانی و عبدالحسین مختاباد برگزارشده بود به عنوان گروه برگزیده انتخاب شده بودند. این گروه به سرپرستی و خوانندگی امیرفرهنگ حاتمی در تمرینات قبل از اجرا دچار آنفلو آنزای شدید شدند و از حضور در برنامه عذرخواهی کردند.

    در پایان برنامه و بعد از اجرای گروه مهمان همه گروهها به روی صحنه دعوت شدند و گروه داوری اعلام کردند که گروههای ادیب و ابریشم به عنوان اول و دوم دست یافتند و به فینال هزارصدا راه یافتند.

    در پایان برنامه هم حسین پرنیا، فاضل جمشیدی و پژمان پرنیا که خواننده گروه آنها را بخشی از گروه همایون نامید، قطعه آوازی را در همایون و سپس یکی از مشهورترین تصانیف این دستگاه یعنی «تو ای پری کجایی» ساخته زنده یاد استاد همایون خرم را اجرا کردند. هنگام اجرای این تصنیف تماشاگران نیز جمشیدی را همراهی کردند.

    برخی از نکات و حاشیه ها:
    – استاد بهمنی در هر سه اجرا لزوم معاصر بودن اشعار را به گروهها گوشزد کرد. بعد از سومین اجرا مدیر و مجری برنامه آرش نصیری ضمن تایید سخنان استاد بهمنی گفت: «اگر هزارصدا بتواند در مدت همه این برنامه هایش فقط همین یک نکته را بین اهالی جوان موسیقی جا بیاندازد که موسیقی معاصر به شعر و تفکر معاصر نیاز دارد رسالت خود را انجام داده است. وی همچنین یادآوری کرد که در همه دوران تاریخ موسیقی، از قمر تا بنان و خوانندگان معاصرتر، کسانی موفق تر بودند که به صورت گروهی کار می کردند و در کنار خواننده و آهنگساز شاعری هم با آنها حشر و نشر داشته و زندگی می کرده است.»

    – طبق برنامه هر گروه باید ده دقیقه و با اغماض حداکثر و یازده دقیقه به ساز و آواز و تصنیف خوانی می پرداخت اما تقریبا هر سه گروه از این قاعده پیروی نکردند. دو گروه اول حدود چهار و نیم دقیقه و گروه آخر نزدیک به هشت دقیقه خارج از وقت اجرا کرد.

    -هنگامه اخوان اولین بانویی بود که در مسند داوری برنامه هزارصدا می نشست. وی در ابتدای صحبت هایش اعلام کرد که برایش قضاوت کردن بسیار مشکل است و به سختی برای شرکت در این برنامه رضایت داده است. هنگامی هم که قرار بود نتیجه داوری ها را اعلام کند از صحنه پایین آمد اما خیلی زود برگشت اما گروه داوری اعلام نتیجه را به نصیری واگذار کردند.

    -یکی از میان برنامه های هزارصدای ۹ مهرماه اجرای شهریار همای پسر دوازده ساله پرواز همای بود. وی که به همراه مادر و برادر کوچکش مهریار تماشاگر برنامه بود به دعوت نصیری روی صحنه حاضر شد و قطعه ای کلاسیک را با پیانو نواخت.

    -از جمله مهمانان این برنامه دکتر علی شمس اردکانی و دکتر سعید منصور افشار بودند. دکتر اردکانی از بزرگان اقتصاد و صنعت و چهره شناخته شده صنعت نفت و  دکتر افشار استاد دانشگاه، نویسنده و مدیر عامل صنایع الکترونیک افشار و برند هوراند است.

    -نصیری اعلام کرد دو گروه برنده علاوه بر انتخاب برای اجرا در فینال هزارصدا که اوایل سال آینده برگزار می شود، ضبط کامل استودیویی دو قطعه در استودیو طنین هستی را هم به عنوان جایزه دریافت کرده اند. استودیو طنین هستی به مدیریت بهزاد خدارحمی یکی از مشهورترین استودیوهای ضبط موسیقی به ویژه در ژانر موسیقی اصیل ایرانی ست.

    -بنابر آنچه مدیر و مجری این برنامه پیش از این اعلام کرده است، هزارصدا در پاییز و زمستان هم ادامه خواهد یافت و چهار گروه برگزیده در چهار برنامه بعدی هم، در نیمه نهایی بعدی به رقابت خواهند پرداخت و با انتخاب دو گروه دیگر از آن چهار گروه، فینال سال ۹۵ بین دو گروه برگزیده بهار و تابستان و دو گروه برگزیده پاییز و زمستان برگزار خواهد شد و گروه قهرمان به جامعه موسیقی معرفی خواهد شد.

    -هزارصدا برنامه‌ای از روزنامه‌نگار باسابقه هنری آرش نصیری‌ست که با هدف معرفی استعدادهای تازه موسیقی در دو ژانر موسیقی سنتی و پاپ در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود.

    در ادامه عکسهای موسیقی ایرانیان (عکاس: امین آزاد) را از این مراسم ببینید. (برای بزرگنمایی تصاویر، بروی هر یک از عکسها کلیک کنید.)

    https://musiceiranian.ir/?p=122682
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *