×
×

روایت «گلریز» از ساخت سرود «شهید مطهر» و دیدار با امام(ره)

  • کد نوشته: 1073
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۱۱ام اردیبهشت ۱۳۸۹
  • ۰
  • محمد گلریز خواننده سرودهای انقلابی پس از ۳۰ سال درباره چگونگی ساخت قطعه شهید مطهر در مدح مقام استاد شهید مرتضی مطهری و دیدار با حضرت امام خمینی (ره) پس از اجرای آن سرود ماندگار سخن گفت. محمد گلریز هنرمند متعهد کشورمان با حضور در خبرگزاری فارس در خصوص شکل‌گیری قطعه شهید مطهر گفت: تا […]

  • محمد گلریز خواننده سرودهای انقلابی پس از ۳۰ سال درباره چگونگی ساخت قطعه شهید مطهر در مدح مقام استاد شهید مرتضی مطهری و دیدار با حضرت امام خمینی (ره) پس از اجرای آن سرود ماندگار سخن گفت.

    محمد گلریز هنرمند متعهد کشورمان با حضور در خبرگزاری فارس در خصوص شکل‌گیری قطعه شهید مطهر گفت: تا زمان شهادت استاد مطهری من حدود ۵۰ الی ۶۰ کار انقلابی خوانده بودم به طوری که حدود ۳ ماه قبل از انقلاب با آقای احمدعلی راغب، شب‌ها کار می‌کردیم به طوری که با حضور در راهپیمایی، ملودی‌ها و شعارهای مردم را می‌گرفتیم، آنها را جمع آوری می‌کردیم و شعرش را به آقای سبزواری می‌دادیم، ایشان نیز شعر می‌سرودند و ما روی ملودی که از دهان مردم بیرون می‌آمد قطعاتی چون این بانگ آزادی، شهید مطهر ، خوش آمدی امام و… را می ساختیم.

    * معلم؛ اولین سرودی که به صورت رسمی از صدای جمهوری اسلامی پخش شد

    گلریز ادامه داد: قطعه برخیزید، ایران ایران و خمینی ای امام به صورت غیررسمی بین مردم پخش شد اما اولین سرودی که به صورت رسمی از صدای جمهوری اسلامی پخش شد، به نام معلم بود که این خود نشان دهنده جایگاه معلم است.
    این خواننده با بیان این که سرود معلم در وصف آیت‌الله طالقانی بود، اظهار داشت: این اولین سرود رسمی بود که در وصف مرحوم طالقانی امام جمعه موقت تهران ساخته شده بود.
    خواننده سرود «این بانگ آزادی» ادامه داد: یکسال بعد از شهادت استاد مطهری این قطعه توسط احمدعلی راغب ساخته و مجتبی میرزاده آن را تنظیم کرد و از آنجایی که کار برای صدای چپ کوک ساخته شده بود، از افرادی چون رضوی سروستانی و رفعتی برای خواندن دعوت کردند اما متاسفانه این هنرمندان نتوانستند کار را بر اساس سلیقه آهنگساز بخوانند به دنبال این اتفاق آخرین شبی که باید کار به اتمام می‌رسید و فردا به دست حضرت امام (ره) می‌رسید و سپس در حزب جمهوری اسلامی پخش می‌شد، از من خواستند تا کار را بخوانم.

    * بدون تمرین برای ضبط به استودیو صبا رفتم

    این هنرمند متعهد اظهار داشت: من بدون تمرین برای ضبط به استودیو صبا رفتم و در کنار شهید حدادعادل، مجتبی میرزاده و فریدون شهبازیان به عنوان ناظر ضبط شروع به خواندن کردم اما از آنجایی که این قطعه یک پرده بالاتر و برای صدای من ساخته نشده بود، من نمی‌توانستم پرده بالا را بخوانم و صدایم گرفت. اعضای تیم از این مسئله خیلی ناراحت بودند اما تنظیم کننده با دستگاهی که در استودیو برای پایین آوردن پرده نت‌ها داشت، قطعه را نیم پرده منطبق با صدای من پایین آورد اما در آن لحظه صدای من گرفته بود و من دیگر نمی‌توانستم آن را بخوانم.
    گلریز بیان داشت: از آنجایی که کار باید تا صبح آمده می‌شد، همه جور مرحله‌ای را امتحان کردیم اما نشد. من ناراحت حدود نیم ساعت برای قدم زدن از استودیو بیرون رفتم. در دلم گفتم «خدایا قسمت می‌دهم به باطن این شهید که اگر قرار است من بخوانم، کار را انجام دهم، اگرنه که هیچ». در آن لحظه انگار یکی به من گفت پاشو و برو بخوان! وقتی به شهبازیان گفتم می‌خواهم اثر را بخوانم، با بی‌اعتنایی گفت با این وضعیت ممکن نیست ولی به استودیو برو.
    وی ادامه داد: وقتی شروع کردم یک ضرب این آهنگ را خواندم، باعث تعجب همه شد. البته تنها یک بار برای ضبط نهایی بین خوانده وقفه افتاد.

    * تأیید این قطعه توسط امام خمینی(ره) سبب شد تا دست آهنگسازان باز شود

    گلریز در خصوص واکنش حضرت امام خمینی(ره) بعد از شنیدن این اثر گفت: بعد از ساخت این اثر حضرت امام خمینی (ره) ما را به حضور پذیرفتند. زمانی که به خدمت ایشان رسیدیم، حالت عرفانی و نورانی در اتاق حکمفرما بود. من تا آن زمان امام(ره) را از نزدیک ندیده بودم. ایشان به قدری زیبا و نورانی بودند که جذبه ایشان باعث شده بود ما نتوانیم صحبت کنیم. در لحظه پایانی این دیدار، وقتی دست امام را بوسیدم و از ایشان خداحافظی کردم، دیدم که حضرت امام دو دست خود را به نشانه دعا بالا گرفتند و ۲ بار فرمودند خدا در پناه اسلام حفظ‌تان کند.
    وی ادامه داد: در حقیقت می‌توان گفت که تأیید این قطعه توسط امام خمینی(ره) و تمایل ایشان برای اجرای سرود در حضورشان در سالگرد شهید مطهری و نیز فرمایشات ایشان باعث شد تا دست آهنگسازان در ساخت آهنگ‌های ماندگار و کم نظیر باز شود و ما شاهد ساخت قطعاتی ماندگار در دوران دفاع مقدس باشیم.
    استاد گلریز در خاتمه به فارس گفت: با پخش سرود شهید مطهر به صورت کاست، ۴ میلیون کاست از آن در همان سال‌های اول به فروش رسید و من مطمئن بودم این سرود سال‌های سال ماندگار می‌شود کما این که هنوز نیز بر این عقیده‌ام.

    https://musiceiranian.ir/?p=1073
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *