آلبوم «سوی بی سو» به خوانندگی «امیر اثنی عشری» و آهنگسازی «محمدعلی نجف پور» در شهر کتاب مرکزی رونمایی شد.
به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، سوی بی سو چهارشنبه ۱۶ دی ماه با استقبال خوب مخاطبان و با حضور عوامل این آلبوم رونمایی شد.
چمن آرا، مدیر موسسه آوا خورشید به عنوان نخستین سخنران برنامه گفت: «ناشران برای انتخاب آثار، شیوهها و سلیقههای مختلفی دارند؛ برخی شرایط مالی را در نظر میگیرند ولی من در طول سالهای فعالیتم در آواخورشید، محدودیتی برای ژانرهای مختلف قائل نشدهام، بلکه کیفیت و حال خود اثر بوده که برایم اهمیت داشته است.»
وی اضافه کرد: «مسائل اقتصادی در سالهای گذشته بر نشر موسیقی تاثیر گذاشته است؛ ما پیش از این، سالانه ۲۰ اثر موسیقی را منتشر میکردیم اما طی سه سال گذشته مجبور به کاهش آثار شدهایم ولی حال «سوی بیسو» آنقدر خوب بود که دوست داشتم آن را منتشر کنم. این اولین کار مشترکی است که ما با آقای اثنی عشری انجام می دهیم، ولی امیدوارم این فرصت را داشته باشیم که آثار دیگری را با این خواننده خوب کشورمان منتشر کنیم.»
چمنآرا همچنین گفت: « سوی بی سو از روز یکشنبه، در فروشگاههای تهران و شهرستان ها قابل تهیه است و در هفته های آتی نیز دانلود قانونی این اثر برای مخاطبان خارج از کشور فراهم می شود.»
محمدعلی نجفپور، آهنگساز این آلبوم نیز با بیان اینکه در تولید این اثر دغدغههای فلسفی وحکمی داشته است، گفت: «این اولین اثر من با این دغدغههاست. شخصاً عقیده دارم در هر اثر هنری، میتوانیم رابطه خالق و مخلوق را ببینیم و هر کاری، موجود به وجود خالق خویش است، از این رو در خلق شدن، نمود جبر خالق را شاهدیم.»
وی اضافه کرد: «هر قطعه موسیقی، کتابی شنیداری است که بدون واژه، مخاطب را به ساحت خالق خود دعوت میکند. سپاسگزار مهر و محبت همه اعضای گروه مهبانگ هستم که اگر آنها نبودند این اثر به امضای خود نمی رسید و تشکر ویژه دارم از امیر اثنی عشری عزیز که کار کردن با ایشان لذتی دو چندان دارد و من می خواهم به آهنگسازان بگویم لذت شیرین در کنار ایشان بودن را تجربه کنید.»
دکتر امیر اثنی عشری، خواننده آلبوم «سوی بیسو» نیز ضمن تشکر از حضور گسترده مخاطبان در خصوص قالب انتخاب شده در این اثر گفت: «ترجیع بند قالب شعری است که از غزلهایی با وزن یکسان و قافیه متفاوت تشکیل شده است و برای اتصال این غزلها به یکدیگر از بیتی تکراری که به آن ترجیع می گویند استفاده می شود. قدیمی ترین ترجیع بندی که امروز در دسترس ما هست از فرخی سیستانی (قرن ۴ و ۵) و معروفترین ترجیعبندها یکی از سعدی است با بیت ترجیع «بنشینم و صبر پیش گیرم دنباله کار خویش گیرم» و دیگری از هاتف اصفهانی با بیت ترجیع «که یکی هست و هیچ نیست جز او وحده لا اله الا هو». ترجیع بند هاتف یکی از مهمترین آثار مبتنی بر تفکر وحدت وجودی است که در این فلسفه جز «یک» چیز دیگری، در جهان نمی بیند.»
اثنی عشری در ادامه گفت: «سختی آهنگسازی و خوانندگی بر روی ترجیع بند هاتف از آن روست که تعداد ابیات آن نود و دو بیت است و به این دلیل امکان استفاده از تمامی ابیات در یک اثر وجود ندارد و می بایست دست به انتخاب ابیات زد تا جایی که به مفهوم اصلی شعر لطمه ای وارد نشود. اما آهنگساز اثر با شناخت مناسبی که از شعر هاتف داشتند، دست به گزینش هنرمدانه ابیات زدند.»
دکتر اثنی عشری افزود: «ساز و آواز همیشه برایم در درجه اول اهمیت قرار داشته و دارد. اما در این اثر به دلیل سیر روایت گونه ی شعر هاتف که اکثر ابیات را با یکدیگر موقوف المعانی می کند، اجرای ساز و آواز به شکل رایج امکان ناپذیر است؛ به همین دلیل با فضا سازی که در زیر کلام صورت می گیرد ابیات آواز با سرعتی بیشتر از آنچه در ساز و آواز مرسوم هست، خوانده شده است.»
گفتنی است در پایان این مراسم تصنیف «الحاق» از اثر سوی بی سو برای مخاطبین اجرا شد که مورد استقبال حضار قرار گرفت و سپس جشن امضای اثر با حضور آهنگساز و امیر اثنی عشری در شهر کتاب مرکزی برگزار شد.
پاکان هیرسایی (سنتور)، سوگل خجسته (نی)، یاسمین شاه حسینی (عود)، مجید مظاهری (کمانچه، کمانچه آلتو)، متین آهنگری و محمد زرین مهر (کمانچه)، ساینا زمانیان (تار باس)، مژگان حسینی (تمبک)، حامد ترکمن (بندیر) و محمدعلی نجف پور (تار، بم تار و بم سه تار) نوازندگانی هستند که در این آلبوم حضور داشته اند.
در ادامه می توانید عکس های موسیقی ایرانیان (عکاس: مرضیه نجف پور) از این مراسم را مشاهده نمایید.
دیدگاهتان را بنویسید