×
×

ادعا نداریم که تار متعلق به کشور آذربایجان است

  • کد نوشته: 95147
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۱ام دی ۱۳۹۴
  • ۰
  • مالک منصوراف نوازنده تار و معاون آموزشی کنسرواتوار آذربایجان می‌گوید: آنچه ما در یونسکو ثبت کرده‌ایم شیوه تار نوازی آذربایجانی است. ما هرگز نگفته‌ایم که تار از آن ایران یا آذربایجان است. مالک منصوراف نوازنده تار و معاون آموزشی کنسرواتوار آذربایجان در آخرین روز هفته گذشته یعنی جمعه ۲۷ آذر ۱۳۹۴ به همراه گروه «دلنوازان» […]

    ادعا نداریم که تار متعلق به کشور آذربایجان است
  • ۱۵-۱۲-۲۲-۱۰۸۸۱۳۹۴۰۹۳۰۱۵۰۰۳۵۱۹۴۶۷۵۵۶۷۴مالک منصوراف نوازنده تار و معاون آموزشی کنسرواتوار آذربایجان می‌گوید: آنچه ما در یونسکو ثبت کرده‌ایم شیوه تار نوازی آذربایجانی است. ما هرگز نگفته‌ایم که تار از آن ایران یا آذربایجان است.

    مالک منصوراف نوازنده تار و معاون آموزشی کنسرواتوار آذربایجان در آخرین روز هفته گذشته یعنی جمعه ۲۷ آذر ۱۳۹۴ به همراه گروه «دلنوازان» کنسرت خود را برگزار کردند. در این کنسرت علاوه بر مالک منصوراف، جمعی از استادان کنسرواتوار آذربایجان در گروه حضور داشتند و فرامرز گرمرودی هم خواننده گروه بود.

    پیش از این اجرا مالک منصور‌اف در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم درباره ثبت جهانی ساز تار توسط کشور آذربایجان در یونسکو گفت: آنچه ما در یونسکو ثبت کرده‌ایم شیوه تار نوازی آذربایجانی است. ما هرگز نگفته‌ایم که تار از آن ایران یا آذربایجان است.

    وی ادامه داد: یادم هست که یکی از نوازندگان بزرگ برایم تعریف می‌کرد که تار شیرازی را در بیشتر کشورها دیده که نواخته‌اند. حتی این ساز را در اسرائیل هم می‌نوازند. این ساز از نظر شکلی تارِ شیراز است اما هر کجا و هر کسی به زبان خود آن را می‌نوازد.

    منصوراف گفت: یکی بیاید و به من تضمین بدهد و به قطعیت بگوید که چه کسی تار را ساخته است؟ آیا سازنده تار شیرازی بوده یا لر بوده یا ترک بوده است؟ به هر روی تار سازی است که در ایران و خیلی کشورهای دیگر وجود دارد و آن را می‌نوازند. اما هر کجا و هر نوازنده‌ای به زبان خود این کار را می‌کند.

    این نوازنده تار بر روی این نکته تاکید می‌کند که ما شیوه تار نوازی آذربایجان را در یونسکو ثبت کرده‌ایم و نه این که تار را به نام کشور آذربایجان ثبت کرده باشیم. وی بر روی این نکته تاکید می‌کند که ما ادعا نداریم که تار متعلق به کشور آذربایجان است.

    منصوراف درباره گستردگی نوازندگی تار در آذربایجان گفت: در آنجا نوازندگان تار به مراسم‌های عروسی می‌روند در حالی که در ایران نوازندگان چنین کاری نمی‌کنند. نوازندگان آذربایجان به دو دلیل این کار را می‌کنند؛ نخست آن که جمع زیادی از مردم بتوانند نوازندگی ساز را از نزدیک ببینند و بشنوند.

    وی ادامه داد: دلیل دیگر هم این که در آذربایجان دانشجویان رشته موسیقی و نوازندگان زیادی فعالیت می‌کنند و بی شک برای همه این نوازندگان کار وجود ندارد، به همین دلیل انگیزه‌های مالی هم موجب می‌شود که نوازندگان به مراسم‌هایی مانند مراسم عروسی هم بروند و در آنجا هم نوازندگی کنند.

    معاون آموزشی کنسرواتوار آذربایجان درباره چگونگی نوازندگی در عروسی‌ها گفت: در عروسی‌ها چادری بر پا می‌کنند و مردم در این چادرها می‌نشینند و نوازندگان در داخل این چادرها می‌نوازند. در هنگام این نوازندگی هیچ خبری از بزن و برقص نیست و مردم آرام می‌نشینند و موسیقی می‌شنوند.

    وی تاکید کرد: نوازندگان در این مراسم‌ها قصه و داستان و آهنگ‌هایی را اجرا می‌کنند که روایت کوچ از خانه‌ی پدری به خانه بخت است.
    منصوراف در پایان صحبت‌هایش درباره علاقه‌مندیش به نوازندگی تارنوازان ایرانی گفت: از میان نوازندگان تار در ایران نوازندگی داریوش طلایی، حسین علیزاده، جلیل شهناز، آقا حسین‌قلی و محمدرضا لطفی را بسیار دوست دارم.

    https://musiceiranian.ir/?p=95147
       
    برچسب ها مالک منصوراف

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *