×
×

پخش سوپرمارکتی/۳

  • کد نوشته: 9361
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۲۲ام فروردین ۱۳۹۰
  • ۲ دیدگاه
  • اگر زنده ماندن موسیقی مجاز تنها با شهید شدن فروشگاههای موسیقی امکان پذیر است چرا یک شهید ندهیم تا موسیقی مان را از مرگ نجات دهیم؟

  • موسیقی ایرانیان- امین موسوی: فواید پخش سوپرمارکتی آلبوم‌ها را بر موسیقی کشور در اینجا و اینجا خواندید، در ادامه مضرات و تاثیرات منفی این نوع پخش را نیز می توانید مطالعه کنید.

    ۲- مضرات و تأثیرات منفی پخش سوپرمارکتی بر وضعیت موسیقی کشور:

    ۲-۱) پایین آمدن ارزش هنر موسیقی

    اصولاً هر کالایی با توجه به ماهیت و ارزشش در محل خاصی به فروش می رسد، بدیهی‌ست که کالایی هنری چون آلبوم موسیقی باید در محیط فرهنگی و هنری عرضه شود و اگر قرار باشد این کالا در کنار چیپس و پفک عرضه شود مطمئناً حرمت و احترام موسیقی زیر سؤال می رود که این نوع پخش بی احترامی نسبت به هنر و موسیقی به شمار می‌آید.

    این انتقاد توسط بسیاری از اهالی و دوستداران موسیقی به پخش سوپرمارکتی گرفته می شود ولی واقعیت این است که در کشوری که این همه موسیقی تحقیر می شود و هیچگونه حمایتی از آن صورت نمی گیرد و در کشوری که موسیقی رسمی روز به روز در حال افول است این استدلال که کالای موسیقی ارزشش بیشتر از این است که در کنار کالاهای خوراکی مصرفی قرار گیرد زیاد منطقی به نظر نمی رسد. بدیهی ست وقتی جیبمان خالی است نباید پز عالی داشته باشیم، اگر (دقت کنید به واژه ی “اگر”) توزیع سوپرمارکتی بتواند جلوی افول موسیقی را بگیرد نباید جلوی این نوع پخش را گرفت، مطمئناً مرگ موسیقی ناگوارتر است از تحقیر شدن موسیقی!

    ۲-۲) ورشکستگی و بسته شدن فروشگاههای موسیقی

    موسیقی زیرزمینی در چندین سال قبل به دلیل ظهور اینترنت به معنای حال حاضرش متولد شد و از آن زمان تهیه‌ی آلبوم موسیقی از طریق دانلود جا افتاد، این اتفاق کم کم باعث شد فروشگاه های رسمی موسیقی مشتری هایشان را از دست بدهند، در اصل اینترنت عاملی شد که افراد به جای اینکه به فروشگاههای موسیقی بروند و از آنجا نوار و یا سی دی را بخرند یک راست از اینترنت همان آلبوم را بصورت رایگان دانلود کنند.

    رفته رفته یکی پس از دیگری فروشگاههای موسیقی در هر منطقه کمتر و کمتر شد تا به وضعیت اخیر رسیدیم که افراد کمی هم که تهیه ی سی دی ارجینال برایشان اهمیت داشت و عمدتاً از فروشگاه های عرضه آلبوم های موسیقی خرید می کردند، با ظهور پدیده ی پخش سوپرمارکتی تهیه ی آلبوم های موسیقی از سوپرمارکت سر کوچه را به طی کردن مسافت طولانی و خرید از فروشگاه موسیقی ترجیح دادند و همین مسئله خود به خود باعث از رونق افتادن کار فروشگاههای موسیقی شد.

    همین موضوع هم برای سی دی های فیلم پیشتر اتفاق افتاده بوده است، آقای اسفندیاری؛ مدیر اجرایی شرکت آوای باربد که خود فروشگاه عرضه محصولات فرهنگی هم دارد در صحبتی با نگارنده می گوید: «از وقتی که فیلم های سینمایی در سوپرمارکت ها عرضه شد دیگر کسی برای خرید سی دی های فیلم به فروشگاهش مراجعه نکرد و این مسئله خود به فروش آلبوم های موسیقی هم ضربه زد، هر مشتری که می آمد سی دی فیلمی را بخرد در کنارش ممکن بود چند آلبوم موسیقی هم تهیه کند ولی از وقتی که فیلم ها بصورت سوپرمارکتی پخش می شود مشتری آثار سینمایی هم کم شده و به تبع آن فروش آلبوم های موسیقی هم در فروشگاه ایشان کمتر شده است.»

    در هر صورت پخش سوپرمارکتی خطر بسیار جدی برای فروشگاههای موسیقی است، شاید برخی گویند که تنها کالاهای موسیقایی مصرفی (به خصوص آلبوم های پاپ) در فروشگاه ها عرضه می شود و افراد خواهان آلبوم های موسیقی جدی هنوز مشتری فروشگاههای موسیقی باقی خواهند ماند، ولی نکته ی اصلی در این است که قبل از این اگر کسی به فروشگاه موسیقی مراجعه می کرد و آلبوم پاپ مصرفی از آن خریداری می کرد در کنارش ممکن بود چند آلبوم موسیقی جدی هم خریداری کند ولی با از بین رفتن این مشتری‌ها مطمئناً ادامه ی حیات فروشگاه های رسمی موسیقی با خطر جدی روبرو است به خصوص که فروش اصلی و درآمد اصلی این فروشگاه ها همان آلبوم های پاپ و مصرفی بوده است.

    حال سؤالی که در این بین مطرح می شود این است که خب چه ایرادی دارد اصلاً فروشگاههای موسیقی همه از بین بروند و به جایش آلبومهای موسیقی در سوپرمارکت ها عرضه شود؟ همان طور که در قسمت «تأثیرات مثبت پخش سوپرمارکتی» بیان کردیم این نوع توزیع فواید قابل توجهی برای موسیقی دارد حال اگر پخش سوپرمارکتی در کل به نفع موسیقی باشد و موسیقی مجاز کشور را در مقابل موسیقی زیرزمینی از مرگ نجات دهد چرا باید جلوی توزیع سوپرمارکتی را بگیریم؟

    اگر زنده ماندن موسیقی مجاز تنها با شهید شدن فروشگاههای موسیقی امکان پذیر است چرا یک شهید ندهیم تا موسیقی مان را از مرگ نجات دهیم؟

    برای یافتن پاسخ این سؤال پیشنهاد می کنیم قسمت چهارم این مقاله را مطالعه کنید…

    قسمت‌ بعدی این مطلب را یا می‌توانید از مراجعه به اینجا و دانلود نهمین شماره مجله موسیقی ایرانیان مطالعه کنید و یا می‌توانید با کلیک بر روی لینک زیر مشاهده نمایید.

    پخش سوپرمارکتی احیا کننده‌ی موسیقی پاپ مصرفی و نابودکننده‌ی موسیقی جدی

    برای مشاهده‌ی صفحه‌ی اصلی این مطلب در نهمین شماره مجله موسیقی ایرانیان بر روی عکس‌ زیر کلیک کنید.

    • طراحی و صفجه آرایی: ابراهیم مولائی

    http://musiceiranian.ir/images/news-pic/2011/04/s1-s-200x141.jpg http://musiceiranian.ir/images/news-pic/2011/04/s2-s-200x141.jpg

    https://musiceiranian.ir/?p=9361
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *